Lehet, hogy nem mindig ingyenes a 112-es segélyhívás?

A Dunántúli Napló május 22-i számában jelent meg Katus Eszter korrekt tudósítása, amiben az Egységes Segélyhívó Rendszer (ESR) fejlesztésének egyik utolsó fázisáról számolt be.

Központosítva

Szó esik arról, hogy az ESR kialakításáról Magyarországon 2010-ben született meg a döntés. A rendszer felállításának célja, hogy a segélyhívásokat gyorsan és hatékonyan kezeljék, és hogy a téves vagy rossz szándékú hívások arányát csökkentsék. A 112-es hívószám fogadására képes Hívásfogadó Központok el is készültek: az egyik Miskolcon, a másik Szombathelyen. Aki tehát a 112-es segélyhívót hívja, mostantól először itt mondhatja el a panaszát, nem a helyi szerveknél vagy a megyei központban. (Érdekességként érdemes megemlíteni, hogy mivel a filmek miatt az amerikai 911-es számot talán többen ismerik, mint a 112-t, így a 911 Magyarországon is működik, a rendszer a 112-re irányít át.)

De egyelőre még a tesztüzem zajlik, így a két új központ egyelőre csak a 112-es segélyhívószámra és a rendőrség 107-es segélyhívószámára érkező hívásokat fogadja. A katasztrófavédelem (105) és az Országos Mentőszolgálat (104) csak az év második felében csatlakozik a közös rendszerhez, így addig őket közvetlenül is lehet hívni. Ha tehát valaki a rendőrséget hívja, az országos központban eldöntik, mi a teendő, majd értesítik a megyei/helyi szerveket, akik végül elindulnak a helyszínre, és megteszik a szükséges lépéseket.

Katus Eszter cikkében ugyanakkor problémákról is beszámolt. Az egyikről a Napló egy olvasójától szereztek tudomást, aki arra panaszkodott, hogy 20 perc alatt sem tudta elérni a központosított rendszerben a helyi rendőrkapitányságot – végül azt javasolták neki, hogy menjen be panaszával személyesen a rendőrségre.

A másik gond, amiről jelen írás szól, szintén a központosítással kapcsolatos, ugyanis ha a központ nem illetékes, mindenütt tájékoztatják és a megfelelő helyre irányítják a hívót, és természetesen ez a hívás is ingyenes.

Ingyenességi teszt: félsiker

Ám Katus Eszter próbát tett, és azt tapasztalta, hogy egy fedezet nélküli mobilról eléri ugyan a 112-őt, ám ha valamilyen okból átkapcsolják egy illetékes szervezethez, a vonal megszakad. Ha pedig fülkében történik meg ugyanez, akkor a készülék benyeli az érmét.

Először beszéltem az újságírónővel, aki szóban részletesen is megerősítette az információkat, majd az ORFK-hoz fordultam, hogy engedélyezzék a számomra a teszthívásokat (saját szakállra nem lehet ezt megtenni, mivel a segélyhívóval való visszaélés minimum szabálysértés).

Néhány hét után ma megkaptam az engedélyt az ORFK Kommunikációs Szolgálatától, ahol arra kértek, kérjem az átkapcsolást a helyileg illetékes Tevékenységirányítási Központhoz, illetve mérsékeljem magam a teszthívások számát illetően – de egészen biztosan jól teljesít a rendszer.

A telefonfülkénél jól ment minden: érme nélkül, szétkapcsolás nélkül sikerült elérnem az illetékes rendőröket (az csak apróság volt, hogy az operátor megkérdezte tőlem, hogy Pécs melyik megyében van: de ebben tudtam segíteni neki)

Mobillal viszont már nem jártam ekkora sikerrel: egy Domino kártyás mobilból vettem ki a SIM kártyát, és így hívtam a 112-t (a mobiloknál előírás, hogy fedezet vagy SIM nélkül is alkalmasak legyenek segélyhívásra). Itt kétszer próbálkoztam, mindkétszer azt történt, hogy átkapcsoláskor megszakadt a vonal. (Természetesen ez nem igazi teszt volt, inkább csak próba, hiszen jó pár módon lehetett volna változtatni a körülményeket - de nekem most csak erre volt lehetőségem.)

Nyilvánvaló, hogy az összes segélyhívás töredékét érintheti csak, ha valóban létezik ez a probléma (szoftverhiba?), ám egyrészt az előírás az előírás, másrészt pedig az adott esetben a hívó számára akár végzetes is lehet egy ilyen hiba. És a nagy kérdés: ha rendben lévő, fedezettel rendelkező mobiltelefonról jelentkezik be a bejelentő, akkor az átkapcsolás után ketyeg a számláló?

Azóta történt

Előzmények