Kötelező lehet az autókban az automatikus segélyhívó

Az egységes segélyhívónak szentelt napon szavazott az Európai Parlament (EP) fogyasztóvédelmi bizottsága egy új javaslatról: a bevezetendő új rendszer lényege, hogy baleset esetén az autóba épített automata rendszer azonnal tárcsázza a 112-es segélyhívót. Híváskor a rendszer ugyancsak automatikusan továbbítja a baleset helyszínére vonatkozó adatokat a mentőszolgálatoknak.

„Az e-segélyhívó rendszer évente akár 2500 életet is megmenthet. Ez szerintem döntő érv a rendszer bevezetése mellett az EU egész területén” – érvelt a javaslat mellett Olga Sehnalová cseh jelentéstevő. Jelenleg az EU-ban a személyautók mindössze 0,7%-ában van automatikus segélyhívó. Az e-hívó beszerelése új autónként kevesebb, mint 100 euróba kerül majd. Az EP plenáris ülése a tervek szerint február 26-án szavaz a témáról.

Mindez része annak a nagyobb kampánynak, mely az „okos autók” európai terjedését segítené elő. Neelie Kroes, az Európai Bizottság (EB) digitális menetrendért felelős alelnöke, az uniós választásokra gőzerővel kampányoló biztos videóüzenetet is készített az intelligens közlekedés fejlesztésével foglalkozó, Berlinben hatodik alkalommal megrendezett ETSI ITS Workshopon.

A biztos elmondja, hogy a szabványügyi előkészítés jól halad, így 2015-től megjelenhetnek az európai utakon az intelligens, egymással is kommunikáló járművek. A két nagy európai szabványügyi szervezet, az ETSI és a CEN a találkozón jelentették be, hogy az Európai Bizottság kérésére megkezdett munkájukat befejezték, lezárták az okos autók működtetéséhez szükséges szabványcsomag kidolgozását.

Az EU összesen több mint 180 millió eurót áldozott azokra a kutatási projektekre, melyek célja a szabványok előkészítése, illetve rendszerfejlesztés volt, és reményeik szerint ezek a fejlesztések nagy lökést adhatnak a több mint 13 millió embert foglalkoztató európai autóiparnak is. A közlemény szerint most már a finomhangolás munkája következik, illetve folytatódik az amerikai és japán gyártókkal az együttműködés annak érdekében, hogy a világon bevezetendő hasonló rendszerek kompatibilisek legyenek egymással.

Azóta történt

Előzmények