Elindulhat a 112-es projekt

Nemrég számoltunk be arról, hogy a tenderben korábban alulmaradt Enterprise Group bejelentette, hogy visszavonják a 112-es segélyhívó rendszerre kiírt tenderben benyújtott jogorvoslati kérelmüket, ugyanis előfordulhat, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság új eljárás lefolytatására kötelezi a kiíró Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökséget (KIFÜ), ám ebben az esetben a projekt nem valósítható meg határidőre, így az ország elesne a több mint ötmilliárd forintnyi európai uniós támogatástól.

Ezek után nem okozott meglepetést, hogy a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. (NISZ) bejelentette, hogy megkezdődhet Magyarországon az Egységes Segélyhívó Rendszer (ESR) infokommunikációs alrendszerének kiépítése, miután a projektet irányító konzorcium kihirdette a pályázat győztesét. A 2011-ben indult ESR-112 projekt keretében a nyertes M&S cég feladata lesz, hogy olyan európai színvonalú, komplex infokommunikációs rendszert valósítson meg, amelynek eredményeképpen – más európai országokhoz hasonlóan – a segítségnyújtás folyamata egyszerűbbé válik és gyorsabb lesz, mint azt a jelenleg működő rendszerek lehetővé teszik.

A konzorcium hamarosan megköti a pályázat nyertesével a szerződést. Az M&S cég az ESR részét képező Hívásfogadó Központok infokommunikációs rendszerét építi ki.

A 112-es segélyhívószám már 1999 óta működik Magyarországon, ingyenesen hívható vezetékes vagy mobiltelefonról. Itthon a 112-es hívószám bevezetése óta „csak” egy háttér-infrastruktúra nélküli, telefonos szolgáltatás, de a tervezett, európai színvonalú segélyhívó rendszer valós idejű adat és hangkapcsolatot (telefon, eCall, SMS, MMS, internet stb.) fog biztosítani a lakosság, a készenléti szervek érintett szereplői: irányítók és végrehajtók között.

Az ESR megvalósításáért felelős konzorcium a vállalkozóval együttműködve, mind a nemzeti segélyhívószámok (104, 105, 107), mind pedig az Európai Unióban kötelezően használt, 112-es hívószám fogadására képes Hívásfogadó Központok informatikai, valamint a rendőrség és a katasztrófavédelem kapcsolódó kommunikációs technológiájának korszerűsítését hajtja végre. A rendszer kiépítése nem befolyásolja hazánkban a készenléti szervek szakszerű munkáját és a segítségnyújtás folyamatát, mivel a 112-es szám mellett a 104, 105, 107 is folyamatosan hívhatóak lesznek az ESR elkészültéig és azt követően is. A rendszer bevezetésének legfontosabb előnye, hogy a készenléti szervek munkája összehangoltabbá és összességében gyorsabbá válik, valamint a lakosságnak hosszú távon elég lesz egyetlen számot – a 112-t – megjegyeznie. A Miskolcon és Szombathelyen kialakított Hívásfogadó Központokban képzett operátorok segítik majd a segítségnyújtás hatékonyságát.

A közbeszerzési eljárás elhúzódása miatt a kormány 2013. március 31-ről 2013. december 31-re módosította az Egységes Segélyhívó Rendszer kiépítésének határidejét.

Azóta történt

  • Arcról megismer a magyar mentő

    Ezer autót szerelnek fel intelligens fedélzeti terminállal. Júniustól még hamarabb érnek ki. Hamarosan jöhet az arcfelismerésen alapuló betegirányítás.

  • Már tesztelik az eCall segélyhívó rendszert

    A 2017 októberétől kötelező automatikus közúti segélyhívó rendszer egyik fontos követelménye, hogy a baleset helyszínétől és a jármű származási országától függetlenül képes legyen a riasztások továbbítására az EU egész területén.

Előzmények