PlayStation 4 teszt

Játékkínálat, árak, összegzés

Lehet, hogy a hardver next-gen, de az induláskor elérhető játékok túlnyomó része nem az, és az a kevés kivétel is inkább a látványvilág, mintsem a játékmechanika miatt emelkedik ki a szerény mezőnyből. Mivel az elmúlt 2-3 évben számos kiváló exkluzív cím jelent meg a korábbi generációra, számítani lehetett rá, hogy a PS4 kezdő felhozatalában kevés lesz majd az őszintén ajánlható játék, de ennél azért valamivel jobbra számítottunk.

A Sonytól kapott konzol mellé öt játék járt, kettő PS4-exkluzív és három multiplatform. A Killzone: Shadow Fall megcsillantja ugyan a konzol erejét, de alapvetően egy teljesen átlagos és felejthető lövöldözés; a Knack pedig egy egészen szép, ámde rettentően unalmas és repetitív platformjáték, ami a közelébe sem ér az olyan franchise-oknak, mint a Jak & Dexter, Ratchet & Clank vagy a Crash Bandicoot. Az Assassin’s Creed IV hozza a kötelezőt, grafikailag messze felülmúlja a PS3-as változatot, ahogy a Lego Marvel Super Heroes és a Call of Duty: Ghosts is, de egyik sem olyasmi, amiért érdemes lenne megvenni most közel 130 ezer forintért a gépet, és mellé még 18-20 ezer forintért egy AAA-kategóriás játékot. Pont a magas játékárak miatt fájó az igazi húzócím vagy címek hiánya, mert bár a PS3-ra is kapható multiplatform játékoknál látványos ugrást tapasztalhatunk a PS4-es változatok esetében, a Full HD felbontás, a részletesebb textúrák és az általában szaggatásmentes kép ellenére a lényeget tekintve teljesen ugyanazt kapjuk, mint a jóval olcsóbb PS3-as verziók esetében, egy jóval olcsóbb gépen. A legélvezetesebb és legötletesebb játék sok tesztelő szerint a PS Plus előfizetőknek ingyenes, amúgy néhány dollárért megvásárolható Resogun, és mi is ezzel töltöttük el a legtöbb időt, pedig gyökereit tekintve csak egy egyszerű bullethell típusú oldalra scrollozós lövöldözős programról van szó.

Persze sokaknak elég, ha az évek óta követett multiplatform sorozatok (Call of Duty, Battlefield, sportjátékok, Assassin’s Creed) aktuális része a korábbinál szebben és jobban fut, mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy még egy hónap sem kellett több mint 2-2 millió PlayStation 4 és Xbox One eladásához, az első napi értékesítések pedig mindkét oldalon rekordot döntöttek. De az igazi generációváltás nem történt meg, arra legalább a Watch_Dogs (bár ez is multiplatform) és az Infamous: Second Son megjelenéséig várni kell, legalábbis az eddig kiadott előzetesek alapján ebben reménykedhetünk.

Azt is érdemes észben tartani, hogy ha online akarunk játszani, most már kötelezően PS Plus tagságot kell váltanunk, ami évente 15 ezer forintba kerül. Az előfizetésért cserébe ingyen játékokat is kapunk, de míg PlayStation 3-on AAA-kategóriás programokat adnak, addig PS4-en egyelőre be kell érnünk két indie fejlesztéssel, és érdekes lesz látni, hogy a Sony a viszonylag szűk felsőkategóriás kínálatból mikor kezd el egyet-egyet berakni a PS Plus kínálatába.

Venni, vagy nem venni?

Ha idegenkedünk a PC-től mint játékplatformtól, már nagyon elegünk van a korábbi konzolgenerációból, és meg tudunk barátkozni a közel 20 ezer forintos játékárakkal, viszonylag olcsón megúszhatjuk a váltást – már, ha tudunk egyáltalán venni, ugyanis az előrendelőkön kívül nagyon keveseknek fog jutni az első PS4 szállítmányból.

Ha nem érezzük azt a bizonyos nyomást úgy tarkótájékon, ami előbb-utóbb minden vérbeli játékost új gép vásárlására ösztönöz, akkor véleményünk szerint nem érdemes elkapkodni a beszerzést. Az első komolyabb játékokra még hónapokat kell várni, és ahhoz, hogy igazán lássuk a PlayStation 4 és Xbox One közötti különbséget, még több időnek kell eltelnie.

A PS4 tesztelése után a PS3-hoz visszatérve egyetlen újdonság hiányzott csak igazán, a DualShock 4 kontroller. Minden más még csak a generációváltás ígérete, nem pedig maga a generációváltás.

Azóta történt

Előzmények