Interjú az Opera vezetőjével

Hol áll most az Opera?

Egy baráti levélváltás következtében jött létre az az interjú, melyet az alábbiakban közlünk. A kiváló Magyar Opera blog készítői keresték meg Jon S. von Tetzchnert, az Opera Software vezérigazgatóját, hogy feltegyék azokat a kérdéseket, melyek közvélemény-kutatásuk eredményei alapján a magyar Opera-felhasználók körében válaszokra várnak.

Ahogyan az interjú készítője írja a Magyar Opera honlapján magyarul és angolul is elérhető interjú kapcsán: „helyenként eléggé semmitmondó, és marketingízű szöveget kaptunk eredményül”, ám „azért talán vannak benne használható elemek is”.

Tízéves az Opera, tehát tíz kérdés, tíz válasz:

Először is mindannyiunk nevében szeretnénk megköszönni, hogy megalkotta számunkra a legjobb böngészőt!

Köszönöm. Én is hálás vagyok a magyarországi közösségnek. A felhasználók, tesztelők és más, határozott véleménnyel rendelkező, okos emberek segítsége nélkül az Opera soha nem válhatott volna azzá, ami.

Sok olyan felhasználójuk van, akiknek nem angol az anyanyelve, és nem tartoznak a legelterjedtebb nyelveket beszélők körébe sem. Ilyenek például a magyarok is. Mikorra várható, hogy az Opera közösségi portálja, a My Opera, vagy az Opera fontosabb központi oldalai (letöltés, telepítés utáni indító oldal) magyar nyelven is elérhetővé válnak?

A lokalizációnak kiemelt prioritása van az Operánál. Jelenleg egy közösségalapú fordítási programon dolgozunk, hogy az oldalaink és szolgáltatásaink még több helyi nyelven elérhetővé váljanak. Például a My Opera közösségi oldala hamarosan elérhető lesz magyar nyelven is. A kiegészítő és indítóoldalak magyarra fordítása szintén tervbe van véve.

A Chrome színre lépésével tovább élesedett a böngészők közötti verseny, mind a részesedést, mind az új funkciókat tekintve. A riválisok is mutattak be olyan funkciókat, melyek nagy népszerűségre tettek szert. A lemaradás egy részét az Opera a 10-es verzióval kívánja behozni, de mi a helyzet a többivel? Várható-e a közeljövőben például fülek külön processzekben való futtatása, vagy beszállnak-e a leggyorsabb JavaScript motor elkészítéséért folyó versenybe?

A böngészők a vérünkben vannak. Velük élünk és lélegzünk. A legelső naptól fogva szoros versenyben vagyunk az olyan nagy játékosokkal, mint a Microsoft, a Netscape és mások. Ma a küzdelem képe más, de sok szempontból mégis ugyanolyan. A tény, hogy az Apple, a Google és a Mozilla ilyen nagy mértékben fókuszál erre a piacra, azt jelenti, hogy a böngésző a legfontosabb szoftver a számítógépeken, mobiltelefonokon és más, internetezésre alkalmas eszközökön. Az Operánál abban a kivételes helyzetben vagyunk, hogy egyedül a mi cégünk képes ugyanazt a böngészőt elérhetővé tenni az eszközök nagyon széles skáláján. Az Opera megtalálható minden PC-s operációs rendszerre, mobiltelefonokra, hordozható médialejátszókra, set-top-boxokra, repülőgépes szórakoztató rendszerekre, játékkonzolokra (Nintendo Wii és DS) és más eszközökre. Tehát miközben a PC-s piac nagyon fontos számunkra, igyekszünk minden eszközt csatlakoztatni az internetre. További innovációk várhatók tőlünk mind PC-re, mind más platformokra. Az Opera 10 használatakor bizonyára tapasztalni fogod a sebesség növekedését. Nemrég jelentettük be új JavaScript-motorunkat, a Carakant, ami várhatóan minden más versenytársunkénál gyorsabb lesz.

Az utóbbi időkben az Opera számos olyan terméket jelentett be, amik megjelenésük idején csak „félkésznekbizonyultak, mint például a Dragonfly, ami még mindig csak alfa, vagy az Opera Mobile 9.5. Más termékek, mint az Opera 9.5 jelentős csúszásokat követően, mégis sok hibával kerültek kiadásra. Mi az oka ezeknek a késéseknek, illetve az említett sietségnek?

Az Opera a böngészőtechnológiáját eszközök széles választéka számára kínálja, mind a végfelhasználók, mind az olyan nagy cégek részére, mint a Nintendo, a Sony, a Nokia, a Sony Ericsson, a Samsung vagy éppen mások. Az a célunk, hogy teljesen működőképes termékeket szállítsunk minden területre. Néha egyes termékek (mint például a publikus Opera Mobile 9.5) esetén tovább tart a béta-fázis, mint azt szeretnénk. Ez nem optimális, és mindig minden tőlünk telhetőt megteszünk, hogy a késéseket elkerüljük.

Önök tavaly keresetet nyújtottak be a Microsoft ellen, tiltakozva az Internet Explorer Windowsba integráltsága és nem szabványos volta miatt. A döntés megosztotta a felhasználókat, egyesek támogatják, mások érthetetlen lépésnek tartják. Mire számítanak az ügyben? Milyen eredménnyel lennének elégedettek?

Mi azzal lennénk elégedettek, ha az internetfelhasználók nagy részének (akik jelenleg is Internet Explorert használnak) valós lehetősége lenne arra, hogy megalapozott döntést hozhassanak arról, melyik böngészőt kívánják használni. A korábbi Microsoft-ellenes döntésekre alapozva egyedülálló lehetőség nyílt előttünk arra, hogy keresetet nyújtsunk be az Európai Bizottsághoz. Most már rajtuk áll, hogy esetlegesen jogorvoslattal éljenek.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények