Új hozzászólás Aktív témák

  • Viszlát

    addikt

    válasz Szten Márs #116 üzenetére

    Na akkor, kicsit megcsúszva, de csak idejutottam. :)

    Menjünk sorban végig a kérdéseken:

    1. Az érdekelne az itt jelenlévő zongoristáktól, hogy hogyan lehet megszokni, hogy egyszerre nézünk egy G-kulcsot meg egy F-kulcsot. Nem összezavaró eleinte?

    Dehogynem, ezért szentelnek külön tanulási technikákat a kétkulcsos kottaolvasásnak a klasszikus zeneoktatásban. Összetett dologról van szó, önmagában az olvasás gyakorlása nem elég, hanem a bal kéz használatával együtt kell megtanuld. Fokozatosan nehezül a tananyag szerint, közben az ember fejlődik és egyre függetlenebbül tud játszani a két kézzel (a kiválogatott darabok eleinte nagyon egyszerű feladatokat adnak a bal kéznek, leolvasni és eljátszani is könnyű). Az ujjgyakorlatok is nehezednek idővel, ellentétes irányú mozgások, váltakozó játék, stb. Érdemes beszerezni a Zongoraiskola sorozatot. :)

    2. Pianínó vagy digitális zongora és mennyire zongoraszerűek a fent említett digitálisok

    Mivel abban az árkategóriában amiben te keresel, már bőven kapni profi digitálist, egyértelműen azt javaslom a pianínóval szemben. Billentése ugyanolyan vagy jobb (inkább hajaznak a grand zongorák billentésére a digitálisok, ezért lehet jobb a digitális billentése), a hangjuk pedig sokkal de sokkal szebb egy normális hangfalon megszólaltatva, köszönhetően az überállat hangmintáknak amiket a világ legszebb koncertzongoráiról vesznek.

    3. Mennyire esélyes, hogy ha azon gyakorolnék renszeresen, akkor kiköltöznének a szomszédok, vagy inkább botokkal és cséphadarókkal támadnának rám a folyosón, amint kilépek a lakásból?

    Lakásba semmiképpen nem javasolnám akusztikus hangszer vásárlását, még ha nem is panelről van szó hanem tégláról. Egészen másképp terjed a hang egy ilyen hangforrásból, mint egy hangfalpárból vagy beépített hangszórókból. Vagy ki fognak nyírni a szomszédok rövid időn belül, vagy egész életedben tompító pedállal és pianissimoban kell játszanod, aminek meg semmi értelme. A digitális nagy előnye, hogy veszel 15-20 ezerért egy elfogadható minőségű fejhallgatót és bármikor leülhetsz gyakorolni, akkor is ha tőled 3 méterre éppen szundikál a család.

    4. Valamint ugye ezeket behangolva árulják, de mire kihozzák hozzám, valamint a hórukkemberek feltornázzák a lakásba és elhelyezik, mennyire hangolódhat el? Azt olvastam, hogy kb. félévente érdemes hangoltatni ezeket - ezzel kapcsolatban van tapasztalat?

    Zongorát ott hangolunk, ahol a fix helye van, teljesen értelmetlen mozgatás előtt felhangolni, mire odazötykölődnek hozzád, lépcsőfordulók, hórukkozás és máris kárba vészett a hangolás. Az, hogy milyen sűrűn kell hangolni, az a legkevésbé függ attól, hogy milyen gyakran játszol rajta. Ugyanúgy ahogy a gitárnál is tapasztaltabb, sokkal nagyobb befolyással bír az, hogy például mekkora a hőingadozás a lakásban. Radiátor mellé eleve nem tesszük, lehetőleg külső fal mellé sem, illik megkeresni a legstabilabb hőmérsékletű pontot a lakásban. Nekem amíg volt zongorám, körülbelül 4-5 évente kellett hangoltatni egyébként, de jó helye is volt (családi házban). A fél évenkénti hangolás is elképzelhető, ha a hangszer szempontjából egyáltalán nem ideális környezet veszi körül. Húrcseréről pedig még nem is hallottam soha az életben, szerintem a gitárból indultál ki, de az is lehet, hogy én vagyok tájékozatlan. :) Mindenesetre 17 évig volt meg a zongorám és nem volt szükség húrcserére.

    5. Ami megfogott az a "soft pedal"-al kapcsolatos rész, kb 4:25-től. Egy digitálison ez a pedál hogyan működik? A hanghatás, amit elérhetünk vele, az a nagyzongorákhoz (pl a videón hallhatóhoz) hasonlatos? Valamint úgy látom, hogy csomó pianínón csak két pedál van, azokról melyik hiányzik?

    A digitálishoz csak a sustain pedál csatlakoztatható, a másik kettőre nincs szükség, azok a tompításra, halkításra illetve eltolásra (az eltolás ugyanazt csinálja mint a sustain, de csak azokkal a hangokkal amik aktuálisan le voltak nyomva a pedálra lépéskor, nagyon-nagyon ritkán kell használni klasszikus darabokban) szolgálnak, amit a digitálison a hangerőszabályzóval tudsz megoldani. Egyébként például a tompítás a pianínókon komoly hangszínváltozással is jár, amit én sosem szerettem, csak a nagyon drága hangszereken oldják ezt meg igazán profin (milliós kategória). Míg a digitálison ugyanolyan hangszínnel fog szólni, csak halkabban.

    Hogy én mit ajánlanék ennyi pénzből?

    Használt digitális zongorát, például ezt: Roland RD-300GX. Kifogástalan billentyűzet, a magas hangok könnyebbek, a mélyek nehezebbek, tapintásra is rendben van. Azért merem a használtat ajánlani belőle, mert fél milla körül volt az új ára, aki egy ilyet megvett, az nem gyártott rajta melegszendvicset, meg nem a 4 éves kiskölyök játszott rajta kalapáccsal. De egyébként is nagyon nehéz ezeket elrontani, egy sima kipróbálás alkalmával könnyedén kiderül ha mégis sérült volna (akár az is megoldható, hogy segítek benne, ha nem sürgős a vásárlás, akkor biztosan meg tudjuk oldani). Több fantasztikus koncertzongora hangja is fellelhető benne, rengeteg beállítási lehetőséget biztosítva, amivel garantáltan megtalálod a neked tetsző hangszínt.

    Nem javaslom a faállványos, beépített hangszórós változatokat egyébként, egyrészt nehezebb mozgatni, kevésbé praktikus, másrészt jobban jársz egy önmagában megszólalni nem képes hangszerrel, ha te magad veszel hozzá valami normális hangeszközt. Mivel maradt még egy kis pénzed a keretből, én vásárolnék hozzá egy 2.1-es hangrendszert, ha igazán jóra vágysz, akkor a Roland CM-110-et tudom javasolni, nemrég próbáltam ki, brutális. De én például majdnem egy évig egy Creative P380-nal használtam az RD700SX-emet, asszem 12ezerbe került anno újonnan és messze jobb hangzást produkált mint a beépített hangszórók.

    Asszem így elsőre ennyi, ha van még kérdés, igyekszem majd gyorsabban reagálni. :)

    "How a government taxes its citizens is a direct declaration of a country's values."

Új hozzászólás Aktív témák