Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • azbest

    félisten

    válasz NomadND1 #11 üzenetére

    lol már.. még jó hogy nem Dyson-gömböt vizionalizálsz oda.

    A csillagászok meg nem fognak hosszú expozícióval fényképezni, mert a légköri turbolenciáktól homályos paca lenne az eredmény. Helyette sok, rövid expozíciós felvételből válogatják össze a jobban sikerülteket és azokat összegzik. És persze nem kézzel, hanem az amatőr csillagászok is programot használnak hozzá. [link]

    A profi csillagászok meg majd inkább hálálkodni fognak, amikor olcsón feljuthatnak nagy méretű űrtávcsövek, amelyek a légőri zavarok nélkül tudnak jobb felvételeket készíteni.
    A rádióteleszkópok inkább érdekesebbek, hogy azokat hogyan érinti. De miért is ne lehetne azt is jobban csinálni az űrből.

    (#37) BBorg
    azért saját magának nem piaci áron lövi fel a saját műholdakat. A sokszor használt modulokkal lényegében a fellövések közti karbantartás kerül pénzükbe, az üzemanyag is csak kicsi részlete a piaci árnak. A műholdakat is maguk készítik, nem külsős beszállítóktól van.
    Ez egy édekes kis videó Muskról, a vége felé van egy jó kis rész arról, hogyan bontotta le alapvető problémákra a fellövések magas árát is. Mármint, hogy másoknak miért drága [link]

  • azbest

    félisten

    válasz Cifu #94 üzenetére

    Nemrég készítettek egy egészen jó filmet arról, hogy mit meg nem tennének a tőzsdecápák pár ms gyorsulásért. The Hummingbird Project a való életben pedig a Spread Networks -ről szól :) . Ja meg a tengeri kábelekből is van, aminél 5ms különbségért megérte újat építeni [link] .
    Mintha olyan eset is lett volna, hogy a tenger alatti kábel város alatt futó szakaszát fúrták volna meg egy ház pincéjét felásva és ott kapcsolódtak rá "élelmes" tőzsdézők, hogy hamarabb érjék el az adatokat, mint a központban. Ezt is megfilmesítették, de sehogy nem találom, tudja valaki melyik volt az? :D

    Az a durva, hogy most még földi-műhold-földi hopokkal is 50ms körül tudnak, még akár javulhat is, ha tényleg átállnak a lézeres megoldásra, minél távolabbi pontjai közt nézzük a bolygónak, annál jobb lesz a vezetékeshez képest. És mintha még pályacsökkentés is lenne tervben.

    [ Szerkesztve ]

  • azbest

    félisten

    válasz #30786816 #112 üzenetére

    az űr várja a csillagászokat, majd nem lesz rinya, amikor légköri zavarok nélkül tudnak sokkal több megfigyelést végezni, s nem több évtizedes, elhanyagolt karbantartású néhány távcsővel próbálnak mindenféle trükkökkel kilátni a légkör örvénylő zavarából.

  • azbest

    félisten

    válasz Reggie0 #132 üzenetére

    Mi lenne, ahogyan írod, illegálisan, titokban talán lesz néhány felhasználó. De a gyakorlatban akár az is lehet, hogy bizonyos területekről nem fogad kapcsolatot a rendszer.
    Biztos nem lesz hivatalos reklámkampány, hogy vegyenek a spacex-től illegális netet. Ahol meg lesz hivatalos szolgáltatás, ott a helyi földi kilépési pontot is megkövetelhetnek.

  • azbest

    félisten

    A telekommunikációsok sem nagyon érik meg a 20 éves kort, 10-15 év és feltolják magasabb hulladékpályára a többségüket vagy esetleg visszahullajtják.

    Ahogy olvasom egy startlink 227-260 kg körül van. Az Eurostar E3000 -re épülő sokféle telekommunikációs műhol pedig 4.5-6 tonna. Szóval ~24 starlink ad ki egy olyan. De ennyiből jó is látni a starlink wikit, hogy fel van sorolva sok más műhold tömege is [link]

    Könnyű a kényelemből, fotelből megszakéteni, hogy a világ másik 90%-ának miért nem kéne javítani az életkörményein. S hogy a szennyezés 90%-át termelő (vagy gyártató) országokban olyan jó már az élet, hogy megöregedett lelkülettel már nem is kéne rajta változtatni. De nem mindenki ilyen szerencsés.

    Számtalan hasznos felhasználási lehetősége van annak, hogy globálisan elérhető gyors adatmozgatásra lesz lehetőség relatíve olcsón. Logisztikai szempontból is hatalmas előrelépés. Az információ hatalom. De a kutatásokat is nagyban tudja segíteni, hogyha nem kell sok száz vagy ezer kilométerre üvegszálas kábelezést kihúzni egy-egy kutatóállomáshoz.

    De éppen láttam nemrég láttam egy érdekes videót arról, hogy a meteorológiai, felszíni folyamatokat vizsgáló műholdak számára szinte minden földi hitelesítő mérőállamás a fejlett országokban vannak. Afrikában összesen 2 állomás volt. A videó készítői telepítettek még 2-őt, de egyiket megette egy zsiráf :) A hitelesítő mérőállomások nélkül 10 fokos tévedés is előfordul könnyedén. És nem a kedvező irányba sajnos :(

  • azbest

    félisten

    válasz #54625216 #226 üzenetére

    Szerintem felesleges vitázni velük. A fotelig elér a net, a nyugdíj jön, semmi se változzon, ne fejlődjön, mert jól van minden úgy, nincs másra már igényük, csak a megszokott életre.
    A többiek meg így jártak. Akár harmadik világ, akár logisztikai cégek, akár kutatók... hát minden fotelhez elért már a kábel, aki érdemes volt rá.
    Teljes demagógiával nem lehet vitába szálni, mert tényként puffogtatnak légbőlkapott dolgokat.

  • azbest

    félisten

    válasz pilóta #239 üzenetére

    Még súlyosabb. Ő netszolgálatatónál dolgozik ;] Ügyfelek százaihoz vagy ezreihez kötöttek internet kábelt, átjátszókat telepítettek. Az ügyfeleknél eszközöket helyeztek el, fogyasztják az áramot. A készülékek gyártásakor és selejtezésekor hulladékot termeltek. Pedig - más szófordulatával élve - aki fontos volt, az már elérhető volt előtte is. De persze ők kivételek, mert az már úgyis létrejött, csak másoknak ne legyen elérhető hasonló vagy jobb megoldás.

    Durva szűklátókörűségről árulkodnak néhányan. A négy fal közül nem tudják elképzelni, hogy valami hasznos lehet. Azt hiszik felesleges, mert nekik ez csak egy újabb szolgáltatás lenne, egy újabb alternatíva sok más mellé. Nem fogják fel, hogy nem mindenütt van ilyen jó világ. Hogy esetleg a fejlődés sok területen javulást, jobb hatékonyságot is hozhat. Az információáramlás minden modern folyamathoz fontos, nem csak a facebook szelfik megosztásához. Azt hiszik, hogy a fejletlenségben tartás bármilyen megoldást jelenthet a környezetszennyezésre.

    Nem az zavar, hogy nekik már üres a jövőképük. De az nem járja, hogy másoknak akarnák megtiltani a jobb jövő elérését. Csak divatos máz ez a mű-környezetvédősködés, mert nem a komolyabb és valóban értelmetlen károkozás ellen tiltakoznak, hanem a fejlődés ellen.

    [ Szerkesztve ]

  • azbest

    félisten

    válasz t72killer #271 üzenetére

    Az iridium már régen oda van. Amúgy ezt az írást olvasva a maga kora starlinkje volt. Lényegében hasonló megoldás a mostani is [link]
    Csak nem 2.4 kps, hanem 100 megabitet is elérő sebességgel megy a starlink.

    Mondjuk még létezik a next generation hálózatuk, a SpaceX vitte fel őket az utóbbi 3 évben. [link]
    Mobil terminálon 128 kbps, tengerin 1.5Mbps, fix telepítésűn meg akár 8Mbps sebességgel.
    Meg van egy részükön hajó és légijárműkövető rendszer is.

    [ Szerkesztve ]

  • azbest

    félisten

    Itt egy részletesebb térkép a tengeri kábelekről érdekességként [link]

    De ez is jópofa, bár kicsit régi. Internetre kötött eszközök 2014-ben

    (#283) Hieronymus
    ezt mondom már régóta. Nektek megvan a kényelem, mindenki más meg így járt. Meg persze, hogy a fejlesztések hosszú távon leválthatják a földmunkákkal járó, nehezen kiépíthető hálózatokat, az sem számít. A lényeg, hogy semmi se változzon meg, mert minden így jó. Sebaj, a fiatalokat ez nem érdekli, ők a jövönek élnek, nem a nyugdíjnak.

    Közben meg csak kína csak aluminiumból 36 millió tonnát termelt 2019-ben. [link]

    Rengeteg a világszintű alu felhasználás is [link]

    Még ha 40 ezer starlink műholdról beszélünk, az sincs 11 ezer tonna. Közben pedig 60 millió tonna kerül felhasználásra. Pici különbség.

    [ Szerkesztve ]

  • azbest

    félisten

    válasz t72killer #286 üzenetére

    Persze, teljesen igazad van. A 60 millió tonnából pont az a 10 ezer tonna teszi tönkre a világot és nem lehet találni másik millió tonnát, aminek átgondolásával lehetne védeni a környezetet. Csakis a fejlődés az ellenség, meg a Musk. Mert ő sikeres, a szemét. Méghogy egész bolygón elérhető olcsó internetszolgáltatás, ticcsák be, mert mindenkit megöl.

    Na, van itt pár példa a felhasználásra már most is [link]

    [ Szerkesztve ]

  • azbest

    félisten

    válasz t72killer #303 üzenetére

    Ez a vleo pálya eléggé valószínűtlennek hangzik. Sokkal gyorsabban kellene keringeniük, hogy a gravitáció ne rántsa vissza. Az alacsonyabb pályán sűrűbb a légkör is. Szóval sebesség és sűrűség miatt is nagyobb a légellenállás. Ezért hamarabb visszahullanak, vagy sokkal több energia kell a pályán tartáshoz. Ahhoz több üzemanyag, nagyobb tolóerő. Mégha ion hajtóműhöz a légkört gyűjtenék be, s nem kéne a fedélzeten tartani anyagot hozzá, akkor sem az igazi. Az ion hajtómű nagyon hatékony, de nincs akkora tolóereje, hogy nagy erőt fejtsen ki. Alapból több üzemanyag, erősebb hajtómű kéne, hogy talán ne csökkenjen az élettartamuk. És még a tömegét is 25ödjére kéne csökkenteni. Ráadásul a lefedettség is csökken, sokkal több példány kéne.

    Ez olyan, mint a gyorsan + olcsón + jól. Nem lehet mindent egyszerre, választani kell. Nem lehet egyszerre kevés, kicsi, nagy teljesítményű.

    Amíg nem találnak fel egy olyan hajtóművet, ami anyagkibocsátás nélkül képes nagy erőt kifejteni nagyon kicsi energiafogyasztással, addig ez esélytelen. Ez úgy hangzik, mintha zseb antigravitáció generátort akarnánk. Még abban sem vagyok biztos, hogy értjük teljesen a gravitációt.

    [ Szerkesztve ]

  • azbest

    félisten

    válasz JoshaJosh #314 üzenetére

    Amúgy nem kell feltalálni a kémműholdakat :) Az utóbbi hónapokban is voltak katonai kilövések falcon-okkal. Anno a space shuttle is sok olyan küldetést csinált, ami kifejezetten nagyméretű kémműholdak pályára állítása miatt volt. [link]

    A felszíni elektronikus lehallgatáshoz viszont nem feltétlen alkalmasok a kisméretű starlink műholdak. Az erre készített eszközök focipálya méretű antennát hajtogatnak ki magukból.

    A starlink is fontos az amcsi haderőnek, mert nekik is kapóra jön egy globális adathálózat. De nekik jelenleg is van már ilyen hálózatuk. A drónok globális bevethetőségéhez építettek már ki műholdas hálózatot, csak az persze limitáltabb, mint egy általános hálózat.

    Abban is van igazság, hogy sok civil programot használnak fedősztoriként katonai műveletekhoz. Még a titanic megtalálásai is egy titkos katonai művelet mellékterméke lett, mert a valódi cél két elsüllyed amerikai nukleáris tengeralattjáró vizsgálata és esetleg a nukleáris fegyverek összeszedése volt. Csak a vezető kutató volt olyan talpraesett, hogy közben tényleg megtalálták a titanicot is :D Ez az indexes írás pontatlan, de egy évvel később feloldották a titkosítás alól a hiteles dokumentumokat. [link]

  • azbest

    félisten

    válasz #54625216 #320 üzenetére

    Eleve már ott bukik a dolog, hogy a domborzati viszonyokra kevésbé érzékeny a starlink, mivel eléggé fenn van. A földi állomások kapcsán pedig akár mobiltelefon, akár dvb műsorszórás, nem tudják lefedni teljesen az országot. És akkor még tengerekről, óceánokról szó sincs. Ránk ~8 műhold jut többszörös átfedéssel.

    Példának ott a dvb, ami csak egy irányú. Ahhoz is kell jó pár nagy torony és átjátszó. Ha meg a kisebb mobiltornyokat nézzük, akkor azokból ezerszámra van.

    Arra persze még nem láttam számokat, hogy hány felhasználót terveznek. Hány egyidejű kapcsolatot tud majd kiszolgálni.

    Abból indulnak ki, hogy a fotelből a falusi víztorony tetején lévő wifivel milyen egyszerű elérni a netet és nem kell más, mert nekik minden már készen ott van. Plusz némi fóbia vagy esetleg félelem attól, hogy majd veszítenek ügyfeleket vagy éppen a fejlődő régió nyomor helyett jobb életet tud kezdeni és ettől nekik rosszabb lesz a fotelban.

  • azbest

    félisten

    válasz Hieronymus #322 üzenetére

    Teljesen fogalmatlan vagy. Szövegértéssel is bajok vannak. Össze vissza beszéltek. Persze már ott elveszett az értelmes vita lehetősége, hogy hárman háromféle zagyvaságot nyomattok. Annyi csak a közös, hogy nektek nem kell és akkor másoknak se legyen.

    [ Szerkesztve ]

  • azbest

    félisten

    válasz #54625216 #333 üzenetére

    Anno emlékszem mennyire megrökönyödtem azon, amikor egy ismerősöm vett egy használt számítógépet 2002-ben és feltette a nagy kérdést, hogy akkor ugye az internet is "benne van". Kellett pár másodperc, mire fel tudtam fogni, hogy mennyire sötétben tapogatóznak a technika terén az emberek. Manapság lehet a mobilnetről hiszik azt, hogy csak úgy jön és nem kell a toronynak kapcsolat. Bár, a földi terjesztésű tévéadásnál (mindigtv) is rendszeresen rácsodálkoznak páran, hogy antenna kell hozzá...

    Arra is emlékszem, hogy a falumban még nem igazán volt internet és a posta tetején megjelent egyszer csak egy műholdas adó-vevő antenna. Ma már persze nincsen ott :) Azt hiszem egyébként a szerencsejéték rt-hez lehetett köze, ja meg is találtam [link]
    Mi is csak néhány évre vagyunk attól, amikor még műhold kellett sok helyre a kapcsolathoz. De könnyű a jót megszokni és elfelejteni, hogy nem alapból adott.

    Azt tudom, hogy más topicban volt aki le merte írni, hogy azért nem akarja, hogy a harmadik világban jobb körülmények legyenek, mert akkor ők is fizetőképes fogyasztóvá válnak és azzal is csak a kereskedelem és a szennyezés nő. Néha szinte már addig elmegy a gondolatmenet, hogy miért nem halnak meg csendben az elnyomott térségekben, hogy ne zavarják a lelkiismeretét a kényelemben élőknek. Közben meg a nyomor szélén tartást kéne megszüntetni (az eu tagországok is nyakig benne vannak a kizsákmányolásban) és oktatással, jobb lehetőségekkel lehetne jobb életük. A jólét pedig a legjobb népességszabályozó eszköz, ahogyan a gyakorlatban is látjuk. Hosszútávon csak így történhet... vagy persze valami diktatórikus, népirtó, mindenkinél magát jobbnak tartó hatalom térnyerésével lehet folytatni a rablógazdálkodást .

    Gyakorlatilag az évtized egyik legnagyobb dobása a starlink és szomorú, hogy van aki csak önző félelmektől vezérelve próbálja rossz színben feltüntetni a fejlődést.

    (#329) bambano
    ha nem érzed konkurenciának, akkor pláne érthetetlen a hozzáállásod.

    [ Szerkesztve ]

  • azbest

    félisten

    válasz #54625216 #343 üzenetére

    Bár ez csak nagyon távoli jövőnek tűnik most, de pont a starship olcsósága hozhatja el azt is, hogy a még technikailag megfelelő műholdakat ne kelljen elégetni. Jelenleg még mindig sokszor az üzemanyag végessége határozza meg egy műhold életét. Már vannak próbálkozások arra, hogy műholdakon legyen egy csatlakozási pont, ahová szerviz űreszköz kapcsolódhat. Talán a legelső, ha nem marad el: [link]
    Ha jól emlékszem valamelyik cég már leszerződött több műhold kapcsán, már vannak fenn eszközök, amelyeken ott a csatlakozó.

    Szóval, gazdasági okokból is adja magát, ha van mód újratölteni vagy akár szervizelni vagy akár lehozni meghibásodott példányt felújításra, akkor meg fogják tenni. Egy vállalkozás sem akarja elégetni a drága felszerelést, ha van más mód. De nem ez most a prioritás még, előbb a starshipnek kell rendelkezésre állnia, aztán jöhet az olcsó szállításból adódó többi fejlesztés. Lesznek még karbantartó robotok is pályán. [link] [link]

    (#346) Tuomas
    Tettem még be linket a végére. Mondjuk eleve praktikusabb egy állandó állomás, ahová a szorgos kis robotok vissza tudnak járni naftáért és ahová az esetleges levivendő dolgokat is behordják. És a starshipnek csak naftát vagy csere modulokat kéne felvinnie, lefelé pedig korlátozott mennyiségű visszáru is mehet.

    [ Szerkesztve ]

  • azbest

    félisten

    válasz t72killer #349 üzenetére

    Napenergiával. Ha megszökik, akkor viszonylag hamar természetes úton semlegesítődik, míg a co2 nem. A lényeg, hogy nem újabb kőolaj égetéssel növelik a co2 szintet, hanem a meglévőt alakítják vissza.

    Neked nem kell, értjük. De pici pont vagy ahhoz a világban, hogy mindenki másnak is megtiltsd a fejlődést.

  • azbest

    félisten

    válasz t72killer #351 üzenetére

    Nem tudom megint honnan szeded ezeket a zöldségeket. A kínai panelek is egyre olcsóbb és jobb minőségűek. De amúgy is kapufa, láthatóan azt sem tudod, hogy Musk-ék napelemek gyártásával is foglalkoznak, szóval azt is igyekeznek helyben gyártani majd [link]

    Mivel nem te használnod, neked ezért megfelel, hogy mások azzal szopjanak. :DDD
    Kevered a dolgokat de durván. Kb segélyhívó állomást vagy hasonlók képzelsz el internet helyett, mert szerinted nekik jó lesz az, mert a fotelban neked úgysem kell.

    [ Szerkesztve ]

  • azbest

    félisten

    válasz pilóta #389 üzenetére

    Egyébként pont a múltkori autós fejlesztéseik kapcsán gondolkodtam, hogy egyre inkább előtérbe kell kerüljön a valódi újrahasznosítás. Mármint, hogy jelenleg az ezer darabból állló autóknál sem valami fényes ez. De ott van, hogy kibányásznak alkatrészeket a roncsokból más autók javításához. Viszont a tesla afelé tart, hogy kvázi egy néhány darabból egyben legyártja egy nagy ipari öntőprés gép és ezért nincs értelme annak, hogy alkatrészt cserélnek. Mivel egyben van. És az akku is sokkal integráltabb lesz. Szóval ha egy autó sérül, akkor az is kb mehet az újrahasznosítóba és helyette egy másikat kap a tulaj, ha így halad. Mint a telefonoknál.

    Ami nem feltétlen rossz. Ha elég olcsó és gazdaságossá válik az anyagok kinyerése. A kinyerés pedig szintén viszonylag tisztán megoldható, akkor lehet jobb. Csak sok energia kell hozzá. Öszeérnek a szálak, jobb energiatermelés kell, ami a megújulókkal és akkukkak meg is történhet, mert a tárolás a gyengéje a mai megoldásoknak úgy általában is.
    Mielőtt még valaki rögtön átkozná a teslát azért, mert nem lehet ezer darabra szedni és javítani majd, a jelenlegi járműveknél hiába a javíthatóság, ha gazdasági totálkár bármilyen komolyabb hiba. A kókányolás és tákolgatás csak ott megy, ahol sokéves roncsokat használnak..

    [ Szerkesztve ]

  • azbest

    félisten

    válasz Hieronymus #391 üzenetére

    Az öntőprés kifejezést nem én találtam ki, így hallottam és úgy látom sokszor használják. A tesla kapcsán is így hangzott a beszámolókban, például [link]
    Angolul valóban öntő gépnek mondja [link] Bár az is elhangzik, hogy "high pressure die cast", talán a magas nyomású öntésből jött ez magyarra fordítva. Úgy látom talán a "présöntő" lehet a jobb magyar neve.

    A gazdasági totálkár alatt sajnos nem a szerkezeti sérülésre gondoltam. Manapság némelyik autónál egy ajtósérülés gyártói javítása már lehet gazdasági totálkár a biztosító számára. Leginkább új, drága autóknál. Bár ezt csak unaloműzésként nézett autó újraépítős videók alapján gondolom :)

    Konkrétan a tesla padlólemezként gyártott akkupakjánál, ha a kialakítás lehetővé teszi, hogy levágják róla az autóhoz való tartóelemeket, akkor még akár új életet is kaphat mindenestől egy akku modulként. Meg persze a vezérléstől is függ, hogy egy döglött cella magával viszi-e az egészet vagy csak pár cellát kell leválasztania, mert hibás van a blokkban.

    Jelenleg több kisebb blokkból áll egy teljes akkupakk. Ott sem szokás lebontani cellára, hanem hibás blokkot tudhatnak cserélni viszonylag egyszerűen. Cserében több helyet foglal és nem teherhordó elem.

    Szóval valamit valamiért. Remélem ahogy felfut az akkugyártás, úgy az újrahasznosítás is megfelelően történik, mert amúgy jellemzően nagy pénz is van benne. Csak magas a technológia igénye is a megfelelő feldolgozásnak.

    [ Szerkesztve ]

  • azbest

    félisten

    Mindeközben a deutsche telekom repülőket keringetne, hogy azzal váltson ki földi állomásokat [link]

Új hozzászólás Aktív témák