Új hozzászólás Aktív témák
-
cinemazealot
addikt
szentkuti11, Bog
Szívemből szóltatok és a cikk olvasása közben végig széles vigyor volt a képemen, hogy "na végre, csak ki lett mondva és mégsem én vagyok a helikopter!". Most pedig belevetem magam a hsz-ekbe, mert ahogy nézem, a téma eléggé találó volt és itt-ott kiverte a biztosítékot. -
cinemazealot
addikt
Nekem az az érzésem, hogy ez az egész közúti közlekedési kultúra (nemcsak itthon, de itthon főleg) eltorzult egyfajta gladiátor játékká. Amikor már úgy választunk autót, hogy az rendelkezzen megfelelően nagy nyomatékkal vagy töréstűréssel, az azt jelenti, hogy a társadalom eltorzult és nem egy szabályos közlekedésben való harmonikus részvétel vagy egyáltalán az A-ból B-be való eljutás a cél (amit nagyon sok esetben közösségi közlekedéssel is meg lehetne vagy legalábbis meg kellene tudni tenni), hanem az aszfalton mint küzdőtéren való túlélés és a másik leigázása (erkölcsileg és fizikailag egyaránt). Ezt iszonyú mértékben tüzeli a piaci környezet is (nagyobb, erősebb, gyorsabb, kényelmesebb... igékkel hirdetve az újabb és újabb paripákat), és ez óriási nagy baj. Hiszen minél nagyobb (nehezebb, magasabb, komfortosabb, hangszigeteltebb stb.) valami, annál több energiát kell magával cipelnie, így gyakorlatilag semmivel nem lesz több, mint egy kis autó kis akkumulátorral, épp csak jóval több helyet foglal, jóval több energiát emészt fel és jóval több idő feltölteni.
A cikk alapvetően erről szól, és aki e helyett belelát mindenféle olyat, hogy cseréld le a mostani autódat elektromosra, mert attól zöldebb leszel, annak komoly gondjai vannak a szövegértéssel. A cikk nem a jelenlegi és jövőbeli jármű tulajdonosak kritizálja. Értelmezésem szerint inkább annak a gazdaságpolitikai rendszernek próbál ajánlást tenni, ami ma -- számos dokumentált és a tudományos élet által korábban is előre jelzett környezeti probléma megoldása helyett -- előrébb tartja a luxust és a gazdasági érdekeket annál, hogy valódi megoldás születhessen egy ma már mindenkit sújtó problémára. Ez a megoldás pedig a takarékosság és a mértéktartás: minél kevesebb tömeg megmozgatása minél kevesebb energia befektetéssel.
És ugyan fentebb azt írtam, hogy ez nem elsősorban a jármű tulajdonosoknak szól, nekik is muszáj lesz változtatni: hiába csábító a nulláról ébredő nagy nyomaték, a száguldás, a komfort, a kényelem, a luxus... úgy kell közlekednünk (és nem feltétlenül vezetnünk, hanem közlekednünk akár közösségi eszközökkel is), hogy ne legyen szükség ezekre. Aki pedig mégis vezet, annak a KRESZ továbbra sem ajánlás, hanem olyan szabály, ami vonatkozik arra is, akinek pár száz lóval és pár millával több van a segge alatt, sőt arra is, akinek pár százezer kilométerrel több van a lábában. Lehet persze pampogni a közutakat kitáblázókra, de az nem mentesít a felelősség alól. A felelősség pedig már ott kezdődik, hogy mibe ülünk be reggel.
Még egyszer köszi a cikket, élveztem minden sorát!
-
cinemazealot
addikt
Nem értünk egyet. Egy nagy ipari entitás sokkal nehezebben változtat stratégiát az egyszerű kisembernél, hiszen az sokkal többe kerül. Ráadásul amíg a kisember fogyaszt tőle, nem is érdeke változtatni. A kis egyén (először egy személyben, idővel pedig többed magával) viszont dönthet úgy, hogy elkezdi bojkottálni a nagy ipari entitást működtető piaci szegmenst, így az idővel rá fog kényszerülni a váltásra.
Például: a brazíliai őserdők felperzselése és olajpálmával való beültetése sosem fog abbamaradni, amíg Te vagy én megvesszük azt a számtalan olyan élelmiszeripari terméket, ami azt tartalmazza. Ha viszont Te is és én is, és még több millió embertársunk így dönt (ami nem nehéz, hiszen történetesen a pálmaolajra bőven vannak alternatívák), akkor az olajpálma ültetvényekből élők észre fogják venni, hogy a kereslet elapadt, váltaniuk kell.
ON példa: én inkább megjavíttatom a 19 éves motorikusan kiváló, de egyébként rohadó küszöbű autómat, mint eladjam (vagy leadjam a bontóba) és vegyek egy úja(bba)t, mert azzal azt a fogyasztói társadalmat pörgetném, aminek az iránya momentán rohadtul nem szimpatikus.
-
cinemazealot
addikt
válasz #26097408 #231 üzenetére
Neeeem, én egy pillanatig sem mondtam, hogy ez egyszerű. Csak tudod, az a ciki, hogy jelenleg gyorsvonatként robogunk a vesztünkbe. Ahhoz pedig, hogy ez a gyorsvonat lelassuljon (esetleg megálljon), mindenkinek áldoznia kell. Mindenkinek. Lehet ellenkezni, meg kifogásokat keresni, épp csak semmire nem mész vele. Én legalább megpróbálok tenni ellene apróbb életviteli változtatásokkal, így legalább a lelkiismeretem tiszta. Kényelmetlen? Az. Fájdalmas? Nem az. Túl lehet élni? Persze. Csökkentem vele a még nem létező gyerekem későbbi szenvedéseinek valószínűségét? Naná! Akkor?
-
cinemazealot
addikt
"...nincs annyi napelemből termelt energia amit ne tudnánk felhasználni."
Ajánlom figyelmedbe a tájékozódást, sokszor nagyon hasznos tud lenni:
- A német energiaforradalom bukása (középtájt A német hálózat anomáliai című fejezet)
- Amikor az a baj, hogy ingyen van az áram
- Túlpörgő szélkerekek -
cinemazealot
addikt
válasz Donki Hóte #399 üzenetére
Ehhez tegyük hozzá, hogy ez az akkortól telepítendő új napelemekre (és elszámolási szerződésekre) vonatkozik. Az akkor már meglévő szerződések elszámolása tudtommal nem változik (persze erre is simán hozhatnak bármikor egy módosító rendeletet).
-
cinemazealot
addikt
válasz Donki Hóte #405 üzenetére
Szerintem elbeszélünk egymás mellett vagy keversz néhány fogalmat. Jelenleg szaldós elszámolás van érvényben függetlenül attól, hogy állami támogatásból telepíttettél napelemet vagy sem. Ez 2024-től a 2023.12.31-ig telepített (és szerződött) napelem rendszerekre is így lesz (legalábbis ezt ígérik), utána -- új belépőként -- szaldós elszámolásra már nem lehet szerződni, csak bruttó elszámolásra, amikor a vételezett és a leadott energia ára nem lesz jogszabályilag azonos, hanem a szolgáltató dönt mindkettőről, amik így el is térhetnek. Legalábbis ez a cikk ezt mondja és elég sokan hivatkoztak rá. Az Általad elmondottakra van valami linkelhető forrásod?
Új hozzászólás Aktív témák
- Asus ROG Phone 6 - Limited Batman Edition / BONTATLAN - 3 év gari
- Huawei Matebook D14 i5-11.gen/16GB DDR4/512GB PCIe SSD/14" Full HD IPS/Gar.:2025.10
- Rog 4070 Ti //KERESEM!!//
- Binepad BN006, programozható, mechanikus macropad, low profile Kailh Choc v1 Red switchek
- CoolerMaster ControlPad, programozható, mechanikus macropad, Gateron Red switchek
- Bomba ár! Dell Latitude 5490 Touch - i5-8G I 8GB I 256SSD I 14" FHD Touch I Cam I W11 I Garancia!
- TP-Link UE300 Ethernet USB Adapter 1 Gbit
- Bomba ár! Dell Latitude 5490 - i5-7GEN I 8GB I 256GB SSD I 14" HD I HDMI I Cam I W10 I Gari!
- Komplett asztali (belépő gamer) PC eladó
- Bomba ár! Dell Latitude 5480 - i5-7GEN I 8GB I 128GB SSD I 14" FHD I HDMI I Cam I W10 I Gari!