Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • troviko

    senior tag

    Az önvezető autóké a jövő, de még jó 10-20 év, mire odáig jutnak, hogy biztonságosak legyenek. Idővel statisztikailag jóval biztonságosabbak lesznek, mint az emberek által vezetett kocsik. Balesetek, és halálesetek minid lesznek, csak nem mindegy, hogy napi 1-2 vagy 100-200.

    https://www.oldtech.hu/

  • troviko

    senior tag

    120 éve vezet az emberi faj, ez alatt szerintem több millió ember halt meg autó, motor balesetben. Még sincsenek betiltva az autók, motorok.
    3-4 éve kezdték komolyabban fejleszteni és tesztelni ezeket az autókat, és eddig 1-2 halálos baleset volt. Rettentő sokat kell még fejlődniük ezeknek a rendszereknek, de nézzük csak meg, honnan indult az autózás, hol tart most. Vagy honnan indult a számítástechnika, hol tart most. Vagy a repülés, pl. Minden fejlődik. Ez a technológia akkor fog megtérülni, hogy ha eljutunk odáig, hogy statisztikailag már akár csak 1-2-5%-al biztonságosabb lesz, mint egy átlagos emberi sofőr.
    Márpedig ha egyszer pl az infrastruktúra is besegít majd a kocsiknak a közlekedésbe, akár már kilométerekkel előre tájékoztatva az autót, hogy egy másik közlekedő tart felé, akkor ez az arány nem 1-2-5% lesz, hanem 90-99%.

    Más kérdés, hogy a gyártóknak nagyon össze kell kapniuk magukat, és rettentő komolyan kell venni a biztonságot. Hacklehetetlenné kell tenni a kocsikat, és sosem szabad hibás hardvert az útra engedniük.

    És akkor még valóban ott az etika kérdésköre, amit fogtündér felvetett. Erre viszont szerintem egységes szabályozás kell, amit vagy minden ország elfogat, és kodifikál, és rákényszerít a gyártókra, vagy olyan szoftver kell a kocsiba, ami ilyen esetekben véletlenszerűen dönt (kvázi feldob egy virtuális érmét), hogy ki haljon meg. Ilyenkor nem lehet kit hibáztatni. A véletlen, a sors döntött, hogy a 6 gyalogos haljon meg, akiket elütött a kocsi, vagy 3 kisded, és az anyuka, aki a kocsiban ült.
    Persze figyelni kell arra is, hogy a gyártók ezt be is tartsák, mert ha jönnek a dízelbotrányhoz hasonló csaló szoftverek, akkor ezzel a sofőrnek kedvező irányban csaló autók piaci előnyre tehetnek szert. Mert hát ha minden kocsi "etikus" de valamelyik gyártó modelljei a sofőrt helyezik prióba, akkor lényegében mindenki olyan kocsit fog venni, mert a saját élete mindenkinek fontosabb, mint más élete.

    [ Szerkesztve ]

    https://www.oldtech.hu/

  • troviko

    senior tag

    válasz Sinesol #16 üzenetére

    Azt még el is fogadom, hogy egy baleseti szituációban a sofőr (vagy inkább csak utas) az elsődlegesen védendő résztvevő, ez mondjuk még logikus is, de akkor is lehetnek olyan szituációk, amikor a kocsinak döntenie kell. Jobbra rántsa a kormányt, és egy nyugdíjast csapjon el, vagy balra, és egy óvodást.
    Sarkított, valószínűtlen példa, de a lényeget jól szemlélteti. Ilyenkor egy ember ösztönösen elrántja valamerre, és kész, de egy kocsinak, egy gépnek nincsenek ösztönei, neki mérlegelnie kell, és "tudatos" döntést hoznia.

    És itt lép be, hogy mi alapján priorizáljuk az embereket? Többet ér egy egy gyerek, mint egy öreg? Vagy két öreg, mint egy gyerek? Vagy ha az öreg egy híresség? Stb.
    Mi alapján lehet meghatározni, és egy gép számár számszerűsíteni egy élet értékét?

    https://www.oldtech.hu/

Új hozzászólás Aktív témák