- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Microsoft Excel topic
- Crypto Trade
- Súlyos adatvédelmi botrányba kerülhet a ChatGPT az EU-ban
- MinDig TV
- Rendszergazda topic
- Mindenki AI-t akar, már 2025-re is eladták a HBM chipeket
- Proxmox VE
- Kapnak egy rakás reklámot a Roblox játékosai
- ArchiCAD és Artlantis topik
Új hozzászólás Aktív témák
-
addikt
Tök felesleges ezen vekengeni, mert te is féligazságokat nyomatsz, és az ellentábor is. Az elektromos autó jelenleg hatalmas kompromisszumokkal üzemeltethető még akkor is, ha tudod otthon tölteni. Ha nem, mert tömbházban laksz, akkor használhatatlan egy átlagember számára első autóként. Másodiknak, városban szaladgálni tök jó, csak ennek az ökológiai lábnyoma 1000x nagyobb, mintha mindent megoldanál egy belsőégésűvel.
-
addikt
Próbálj már meg elvonatkoztatni magadtól, és átlag autós szemmel nézni az életet! Aki időnként városban jár, de el akar ugrani kirándulni, a szülőkhöz vidékre, és nyaralni is szokott Horvátországban. Ha én elektromossal akarnám meglátogatni anyósékat (250km), akkor egy irányba jó lennék, de ott már vadásznom kéne a töltőt a városban, hiszen náluk nem tudnék tölteni a háznál. Tegyük fel, felrakom töltőre a szekeret, addig ott malmozok a kocsiban 1-1,5 órát? Vagy menjek el taxival, aztán vissza? Ezt értettem én kompromisszum alatt. A saját dízelemmel nem kell ilyesmiken agyalnom, egy tankkal megjárom oda-vissza, de ha kifogyna, 5 perc. És nem állok meg óránként pihenni, bármi is állít erről a villanyszekta, 250-300 kilit simán le lehet pengetni megállás nélkül kényelmesen. Akár többet is, egy jó kocsiban, jó tempóban.
-
addikt
válasz #16820480 #269 üzenetére
Senki sem mondta, hogy hetente. Egy ~80 ezres megyeszékhely, persze lehet gyalogolni is fél órát az elektromos töltőig, de ez szerintem nem elvárható. Dízellel nem kötelező naponta bevásárolni, főleg, mivel a Lidl 200 méterre van. BTW semmi baja nem lesz egy modern dízelnek attól, ha időnként városban használod, de jellemzően országúton mész vele.
Itt arról beszélünk, hogy mindent 1 autóval kell megoldanod, az ilyen helyzeteket is.
[ Szerkesztve ]
-
addikt
válasz #16820480 #273 üzenetére
Figyelj, nem arról beszéltünk, hogy nem lehet megoldani, hanem hogy kompromisszumokkal jár.
Most ez így néz ki: asszonnyal levisszük a cuccokat a kocsihoz, ami a ház előtt áll, beülünk, kigurulunk az M1-M7 kivezetőre, M1, lepengetünk 2 óra alatt anyósékhoz, megállunk előttük, leparkolunk, bevisszük a cuccokat.
Elektromos verdával ez így nézne ki: fél töltéssel el se tudok indulni, tehát eleve úgy kell készülnöm már előző nap, hogy feltöltöm valahol a verdát. Beszállunk, M1, leérünk, leparkolok, cuccok-asszony deponálása az anyósékhoz, majd én vissza a kocsiba, elgurulok a töltőig, rádugom, előveszem a rollert, elgurulok anyósékhoz (esőben/hóban akár), majd 1-2 óra múlva visszagurulok a rollerrel, hiszen nem parkolok egész nap a töltőnél. Utána átgurulok anyósék elé.Ha erre azt mondod, hogy nem nagyobb kompromisszum, mint belsőégésűvel, akkor gratulálok! És ez egyetlen utazás a Dunántúlon belül autópályán, a főváros és egy megyeszékhely között. Nem arról beszéltem, hogy elmegyünk a Zemplénbe szilveszter előtti nap, amit minden évben szoktunk a hutákba, ahol aztán tényleg keresheted életed végéig a töltőpontot!
Milyen AC töltőre? Nem lehet náluk tölteni, pont ez a lényeg! Pénteken megyünk, vasárnap jövünk. Hagyjam ott 2 napig a verdát a töltőoszlopon?
Cserébe a dízellel folyamatosan tankolni kell járni, a villannyal meg max akkor ha hosszúútra mész.
Mert ha rövid útra mész, akkor a villanyt nem kell tölteni? Akkor honnan lesz delej, a világűrből? Ja igen, ha otthon tudod tölteni, akkor pöpec. Ez a városi lakosság töredékére igaz. Plusz mennyi idő alatt töltöd fel a 16 amperes betáppal? Oké, legyen 3 fázis, a többi fogyasztód meg addig készenléti módban várja, hogy kapjon elektront.
[ Szerkesztve ]
-
addikt
De ezt hogy gondolod? Hogy kihúzok az utcára egy 50 méteres hosszabbítót, mert ott tudtam megállni, vagy mi? Társasháznál ez eleve nem játszik, mert a másodikról nem lógathatod ki a hosszabbítót, a lépcsőházba meg nyilván nem dughatod be a töltődet.
Persze ez nem jelent gondot, hiszen amúgy is megállna az ember
Nem, nem állna meg, ezt fogadd el! És így a villámtöltés mind időelbaszás a belsőégésűhöz képest.
Hja, trollok, és nem valós probléma, mi? 2 hete ugyanez jutott eszembe anyósék felé a kamionok között 100-zal szenvedő Kona láttán, amikor kijött elém egy bátor előzésre, én pedig megérkeztem mögé tempóval. Akkor kibírtam röhögés nélkül a helyzetet, szépen megvártam, amíg visszasorol a másik kamion mögé, és folytatja az útját. Továbbra is kényelmes 100-as tempóval. Ő nem sietett.
[ Szerkesztve ]
-
addikt
válasz #16820480 #290 üzenetére
Nyilván a sebességhatár+10%-kal menni nem elég, mert hát magyarok vagyunk, na
Sem neked, sem másnak semmi köze ahhoz, hogy a másik ember mennyivel megy. Ahhoz viszont igen, hogy a jobbra tartási kötelezettségednek eleget tegyél. Ha Tesla 145-tel ment a belsőben, és nem húzódott le, akkor ő bizony paraszt volt.elhidd, hogy ez nem autótól függ, hanem sofőrtől
Hogyan is alakul az elektromos kocsik hatótávja autópálya tempónál? Biztos, hogy nem az autótól függ? elektromosat pedig azért nem láttál, mert eleve alig van belőlük, de aki van, az is a külsőben szüttyög 100-110-zel.A héten mentünk M6-on, és csak belsőégésűt láttam szélárnyékban vitorlázni, nem is keveset, és nem is ilyen 20 éves megpakolt málháslovakat.
És hány elektromosat láttál a belsőben?
-
addikt
válasz #16820480 #299 üzenetére
Jó, ez most így tényleg már abszurd. Közismert tény, hogy az elektromos kocsik hatótávja radikálisan csökken autópálya tempónál, ezért szenved mindegyik a külsőben 110-zel. És nem, a benzines kocsinál nem lesz 600-ból 400 130-as tempónál. A Teslánál meg igen. Itt szabályos tempóról beszéltünk, nem gyorshajtásról.
Nem láttam a belsőben elektromost, mert ők kisorolnak szabályosan jobbra. A belsőben csak 180-nal döngető parasztokat lehet látni, hogy az analógiád használjam
Hát igen, 110-zel nem is illik beragadni a belsőbe, mert kíméletlenül letolnak. Illúzió azt gondolni, hogy az elektromos autósok között nem lenne 180-nal döngető paraszt, ha megtehetné. De nem teheti, mert a technikai nem engedi. Vagyis a hatótáv.
[ Szerkesztve ]
-
addikt
Figyelj, még mindig ott tartunk, hogy töltsél otthon, vagy anyósnál, és akkor jó lesz neked. Mi van, ha nincs garázsod, vagy nem tudsz megállni a ház előtt? Egy faluban ezek triviális dolgok, de egy nagyvárosban nem. Kertes háznál sem.
És nagy különbség van a között, hogy megállsz, és a között, hogy meg KELL állnod. Az sem érv, hogy Horvátországban úgyis be van dugulva a pálya, mivel ettől függetlenül is meg KELL állnod tölteni, hiszen a dugóban nem tudsz. Mindenképpen lassabban érsz le, mint egy belsőégésűvel. Arról nem beszélve, ha bedugulsz, és a klíma szépen zabálja le az akksidat.
Szerk: persze, szezonban tele vannak a benzinkutak. Mi lesz, ha az elektromos kocsik penetrációja 10x akkora lesz, mint most? A töltőoszlopoknál szerinted mekkora lesz a sor? És ott egy tankolás nincs meg 3-5 perc alatt.
[ Szerkesztve ]
-
addikt
válasz #16820480 #332 üzenetére
Ezeket a 15 percre töltőre dugásokat tegyük már helyre gyerekek, mert már kezdünk eljutni odáig, hogy gyorsabban megtankoljuk az elektromos autót szerintetek, mint egy dízelt! Ezek nyilván csúsztatások. Átlag 22kw-os töltővel 15 perc alatt mennyi delejt tudsz tölteni egy 50%-os akkuba Kona esetén?
-
addikt
És akkor itt jönnek még a további kérdések: a 100 KW akkor is adott, ha tele van az adott töltőpont? Tehát ha van 4 töltőfej, akkor 400KW betáp rendelkezésre áll?
Melyik a tipikus töltőtípus Magyarországon? A 100 KW DC, vagy a 22KW AC?
Mennyire degradálja az akkut a rendszeres gyorstöltés (100/200KW)?[ Szerkesztve ]
-
addikt
válasz #16820480 #343 üzenetére
Itt arról van szó, hogy egy kiépülőben levő dolgot hasonlítunk egy évtizedek óta kiépítettel
De azt meg te értsd meg, hogy ez az átlagfelhasználót nem érdekli. Ő használni akarja az autóját, nem szektás fanboy, aki megmagyarázza, hogy a bab is hús.
Persze, hiszen bármilyen rendszer tartalmaz kompromisszumot
Igen, és jelen esetben a villanyautó által megkövetelt kompromisszum > belsőégésű autó által megköveteltnél. Ismétlem, átlagautósról beszéltünk. Leírtam a saját példámat, aztán jöttetek a rollerrel, mint megoldás. Röhej.Ott még belsőégésűvel sem garantált, hoyg el tudsz jutni valahonnan valahova, mert egyszerűen nem lesz út közben kút, vagy ha lesz, akkor sem biztos, hogy megfelelő minőségű üzemanyaggal.
Bezzeg elektromos töltőpont az lesz, mi? Na ne röhögtess már! És tudod mit? Tök jól megragadtad a dolog lényegét. Ha tudom, hogy nem lesz kút, akkor berakok még 5 benzines kannát, és a hatótávom nőtt 1000 kilométerrel. 1000 kilométernyi plusz akkut hogyan pakolsz be? -
addikt
Erről beszéltem a 0. pillanatban: aki tud otthon tölteni, annak is kompromisszumos (leírtam, hogy miért, nem cáfoltad meg), aki nem, annak használhatatlan.
Anyámnak például tökéletes lenne egy EV, napi 50km-t ingázik vidéken melóba, tudna otthon tölteni, hiszen kertes ház. De egy 200 ezres F astrával jár, és most kb. 1 milliója lesz kocsivásárlásra. Neki egy Dacia Spring lenne a best buy, csak nincs rá 6,5 millája. Mint ahogy a legtöbb embernek az országban. Akinek viszont van pénze új autóra, az kevésbé hajlandó kompromisszumot kötni.
Nálam például egy Tesla abszulút scope-ban volt, cégautóadó nincs rá, áfát vissza tudnám igényelni, de egyszerűen nem éri meg. Még egy plugin feláránál sem jön ki a matek, nem hogy egy EV-nél. Arról nem beszélve, hogy túl sok kompromisszumot kéne kötnöm miatta. Nem akarok töltőponthoz alkalmazkodni, nem akarok azzal törődni, hogy kifogy-e a delej, és tudok-e majd tölteni, lesz-e hely a SC-n, vagy ott szobrozok órákon keresztül mondjuk 1-napos síelésnél Chopokon.
[ Szerkesztve ]
-
addikt
válasz tha_answer #369 üzenetére
6 havi lesz az, de ez amúgy az átlagra igaz. Aki 2-3 millát keres, az nyugodtan vehet 30 milliós autót is, gond nélkül fenn fogja tudni tartani.
#364sheratan
Sehol sem írtam napi 600 km átlagot, ezt most te képzelted oda, hogy a saját állításaidat igazolhasd. Első autóról beszéltem, és arról, hogy időnként megyek vele hosszúkat anyóshoz, külföldre, túrázni, nyaralni. De, ez az átlag autós, aki hétköznap keveset használja a kocsiját (<100 km), de időnként megy vele sokat. Ezen mi az abnormális szerinted?[ Szerkesztve ]
-
addikt
Megbeszéltük már ezt! Ez annál áll, aki otthon tud tölteni. Fogadd már el végre, hogy rengeteg embernél ez nem adott! Nagyvárosok belsőbb részeinél jellemzően nem.
Senki sem mondta, hogy nem hajlandó. Arról beszéltünk, hogy ez kompromisszum. A töltőhálózat vadászása is az. A rolleres megoldásod is az. Ezt a 15 perces töltést pedig felejtsétek már el! Semmi realitása. Asszony egyszer oszkározott egy Teslával, ők is megálltak 40 percre SC-nél Győrben.
[ Szerkesztve ]
-
addikt
-
addikt
És ez hogyan lesz fenntartható akkor, amikor az EV-k ténylegesen tömegessé válnak? A parkolva töltés akkor járható, ha nagyon alacsony a penetráció/saját garázsod, vagy beállód van. A lakótelepeken akkor minden parkolóhelyhez raknak egy töltőoszlopot? Ezt ki fogja finanszírozni? És a betáp fejlesztését?
-
addikt
válasz #16820480 #550 üzenetére
Vagy gondolod hogy elektromos járművek nélkül nincs hálózat fejlesztés?
Dehogynincs, amit te magánszemélyként keményen megfizetsz. Amperenként 3600 Ft + ÁFA. De egy nyilvános parkolónál ez hogy megy majd? Mindenkinek lesz sajátja, és kifizeti a hozzájárulást? Vagy majd az áram árába beépül? Ezek rohadt nagy összegek, ki fogja előre megfinanszírozni?A hidrogén kút ennél több nagyságrenddel olcsóbb, mivel elég lerakni belőle néhányat.
-
addikt
válasz #16820480 #560 üzenetére
Az elektromos töltőoszlopokhoz képest igen, elég néhányat lerakni.
A dolog nem megoldhatatlan, csak a finanszírozási kérdésekre nincs válasz. Az elektromos művek nyilván nem tud bevállalni több-százmilliárdos kiadást, a magánszektor szintén nem, hiszen a megtérülés nagyon hosszú, és bizonytalan. Nyilván az államnak kéne beszállnia, de akkor ezt az összeget melyik területtől veszed el? Az oktatástól, egészségügytől? Adót emelsz?
Arról nem beszélve, hogy ma a használható, első kocsinak is megfelelő elektromos autó 12-13 milliónál kezdődik. Nem látom, hogy ezek mikor veszik majd át az uralmat a pár milliós belsőégésűek felett.
[ Szerkesztve ]
-
addikt
válasz #16820480 #577 üzenetére
Majd az a pár autós talál megoldást.
Ez a jolly joker EV-fan érv. Amikor konkrétumok kerülnek szóba, akkor jön az, hogy de majd az áramszolgáltató megoldja, aki nem akar megállni 1,5 óránként, az így járt, majd töltesz otthon, ha nem tudsz, majd telerakjuk az utcát töltőkkel. Hja, és a 15-perces töltésről szóló mesékről ne is beszéljünk! Hogy ehhez honnan lesz 500 KW betáp, az jó kérdés. Majd a szolgálató megolja. Ez tényleg egy szekta, nagyon kemény. -
addikt
A benzin szállítása, tárolása milliószor egyszerűbb, mint az elektromos áramé ilyen léptékben. És itt még csak nem is a távvezetékekről beszélünk, hanem az utolsó kilométerekről, amikor a lakossági fogyasztót kell kiszolgálni. Erre nincs válasz sem stratégiai, sem operatív szinten. Nem, az EU sem tudja, csak annyit mond, hogy elektrifikáció. Miközben a réz ára már most többszöröse a korábbinak, és ez nyilván nem lesz jobb. És amikor ott tartasz, hogy 100+mm2-es rézkábelek kellenek, mert akkora áram folyik bennük, akkor gyorsan rákukkantasz az árakra, és eldobod az agyadat.
Az internet (hálózat) fejlődése organikus volt, itt pedig az történik, hogy az EU azt mondta, EV lesz, a belsőégésűt betiltjuk. A technológia pedig rohan a politikai akarat után.
[ Szerkesztve ]
-
addikt
Nem 10%-ról beszélünk, hanem arról, hogy a kiépített kapacitást minimum duplázzuk, de inkább többszörözzük. Számolj utána, lakásonként egy autó (ami nyilván fikció, ennél több van), és legyen csak 3x32amperes dedikált töltő. Ez felel meg a 22 KW-os AC töltőnek. Úgy, hogy rengeteg lakásban 1x16 amper van, mi most bővítettünk 3x16-ra, de ellenőrizni kellett, hogy elég-e a betáp. Na, most leraksz az utcára mindenhova egy ilyen oszlopot, szerinted a jelenlegi betápot úgy méretezték, hogy ezt elbírja?
-
addikt
De én nem az erőművi kapacitásról beszéltem, hanem arról, hogy az utolsó kilométereken brutális költség a bővítés. Földkábellel ráadásul. Ennek nem pár év a megtérülése.
És nem, az elmúlt 50 évben nem nőtt jelentősen ezeknek a betápoknak a kapacitása, pont ez a probléma. Ma már egy villanytűzhely telepítése is megbukhat ezen. Most estünk át rajta, első kézből tudom, hogy mi a csízió. Aztán ott szaros 5-6 kw-ról beszélünk, nem több százról/ezerről tömbönként.
[ Szerkesztve ]
-
addikt
Az a probléma, hogy az áram nem így működik. Ha a szolgáltató kiépít 10x22 KWh kapacitást, akkor az ő szempontjából lényegtelen, hogy azt eltérő időben veszik igénybe, esetleg sosem töltenek róla, vagy 0-24-ben üzemel. A betápot a folyamatos maximális teljesítményhez méretezik, kábelből nem raknak be kisebbet csak azért, mert hátha nem használják majd mindig. Erről beszéltem, én nem az erőművi kapacitást keveslem, hanem a végponti infrastruktúrát.
-
addikt
válasz #16820480 #596 üzenetére
Nem gondolom megoldhatatlannak. Elképesztően költségesnek gondolom, amit valakinek ki kell majd fizetnie. Jelenleg arra nincs válasz EU-szinten, hogy ki lesz az.
Te most egy zöldmezős beruházásról beszélsz? Mert az a legegyszerűbb. Meglévő hálózatokat felskálázni sokkal macerásabb, és költségesebb.
-
addikt
Mert ha már úgyis bővíteni kell, és töltőoszlopokat raknak minden parkolóhelyhez, akkor nyilván nem olyat fognak lerakni, aminél 2 nap kell a feltöltéshez. Annyira magasak a fix költségek, hogy nem éri odarakni a gagyit, másrészt az sem reális, hogyha neked gyorsan kell a delej, akkor gyorstöltőhöz rohangálj. Ilyen nincs.
#599pilóta
Nem +20%-ról beszélünk, hanem 100+%-ról, és 20 éve nem 80%-nyi volt a kapacitás, hanem 100, csak nem volt kihasználva. Most meg ki van. Természetesen fogalmam sincs a konkrét számokról, egyszerűen minden ilyen rendszer némi ráhagyással készül. Például ha Budapesten bővíteni akarsz, akkor fel kell túrni a földet, mert minden a föld alatt megy.
Új hozzászólás Aktív témák
- Helldivers 2 (PC, PS5)
- Milyen TV-t vegyek?
- Gördeszka topic
- Az NVIDIA szerint a partnereik prémium AI PC-ket kínálnak
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Xbox Series X|S
- Anglia - élmények, tapasztalatok
- Konzolokról KULTURÁLT módon
- BestBuy ruhás topik
- Milyen billentyűzetet vegyek?
- További aktív témák...