- Otthoni hálózat és internet megosztás
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Vodafone otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Crypto Trade
- OpenWRT topic
- Windows 10
- Az USA el akarja adatni a Chrome-ot a Google-lel
- WLAN, WiFi, vezeték nélküli hálózat
- Hálózatokról alaposan
- Videó stream letöltése
Új hozzászólás Aktív témák
-
Bujdy81
aktív tag
válasz Sipi- #134890 üzenetére
Megkötöttem reggel.
Megvolt a horvát nyaralás.
Tanulságok:
- olcsóbb, mint a Balaton, de picsa drága, jövőre nem megyünk, az tuti (főleg, hogy jövőre IRL Parks játék a terv )...
- Odafelé fél órát töltött a Tesla Siófokon a Lidlben, onnan teli akksival mentünk tovább. (Sormás elesett a vihar miatt), vitorlázva (sebesség korlátokat betartva) eljutottunk Károlyvárosig, ott töltöttünk kb. 20 percet és már odaértünk Crikvenicára gond nélkül. Crikvenicában van töltő, simán 100%-on indultunk hazafelé, ki is tartott a kocsi Sormásig, ahol egy pisiszünet alatt (felváltva kellett menni két turnusban, mert a kölök nézte a farmot közben) kapott is elég naftát a kocsi, hazaértünk. Sormás az durva. A mi RWD Model Y-unk a legrosszabb hatótávú kocsi és csak 170 kW-tal tud tölteni (LR, Perf 250-nel tud) maximum, de az, hogy ilyen 800-900-1200 km/h töltési sebességet látok a műszerfalon, az durva. Sormásos 250 kW-os töltők vannak, Károlyváros, Zágráb csak 100 kW. Ha minden állás foglalt, akkor feleződik a kapacitás.
- tenger az tenger, nagyon szép,
- SUP az szívás. Olyan helyeken is izomlázam lett, amiről nem is tudtam!
- lányok kamaszodnak, így egyre inkább ügyesen kell tervezni, mert ha valaki a nyaralás felében nem mehet vízbe az szívás... -
Bujdy81
aktív tag
válasz -NoVa- #135180 üzenetére
Hát, ahol mi ettünk, ott 20-30 euró volt egy normális adag kaja. Szétnéztünk Crikvenicában töb helyen is, kb. azonosak az árak. Nyolc emberre úgy volt 167 EUR a számla, hogy abból hárman a 7 eurós gyerekadagot ették és nem ittunk pálinkát/bort. Ehhez képest Szegeden a Dóm téren koktéllal/pálinkával, tuti borral, segg kinyalással és desszerttel volt 68 ezer HUF a számla öt felnőttre. Szóval kb. ugyanannyit fizettünk, míg előbbi egy strand melletti kerthelyiség volt, utóbbi a Szegedi Szabadtéritől 10 méterre a város egy fő terén. Minőségben a szegedi sokkal jobb volt...
A fagyi 1.8 EUR-ért viszont ajándék volt, mert kb. 2x akkora, mint itthon egy gombóc. Ráadásul finom is!
-
Bujdy81
aktív tag
-
Bujdy81
aktív tag
válasz npera #135218 üzenetére
Vannak szabályok. A "kibaszom a négyes indexet a buszsávban" az pont annyira szabályos, mint autópályán kerékpározni. És nem is sokkal veszélytelenebb...
Kultúráltabb országokban vannak ilyen "öblök", ahol lehet árut rakodni. Ahol a 4 méter széles járda csak 1.5 méter széles egy 15-20 méteres szakaszon. Ott meg lehet állni 10-15 percre és pipa. Persze ehhez kellene, hogy a rendőrség (akinek nincsen sem jogköre, sem létszáma ehhez) szarra büntesse/lopóautóztassa azokat a csicskákat, aki parkolnak a rakodó helyeken...
Meg kellene úgynevezett "előre gondolkodás", "koncepció", ilyesmik. De sok országban műxik, szóval meg lehet oldani...
Crikvenicából hazafelé két autó villogott le, persze, hogy mindkettő magyar volt, még a határ túloldalán. Kezdtem elképedni, hogy mennyire legalja a közlekedési kultúránk, de szerencsére tegnap az M5-ön egy román szakadt Merci megmutatta, hogy nem vagyunk még a világ segglyuka, még csak a betyárkörte a partján!
-
Bujdy81
aktív tag
válasz Jahno #135235 üzenetére
Tehát az a baj, hogy a mentő/tűzoltó a jelenlegi jobbról második sávban áll meg villogva? Vagy mi is a pontos baj? Hogy a mentő nem fér el a kerékpárúton? Jézusom, itt a faluban sem fér el a kerékpárúton, azért megy a közúton... A dugók töredékét okozzák a mentők/tűzoltók várakozás közben, sokszorosát az áruszállítók/taxisok/csicskák, akik csak úgy megállnak...
-
Bujdy81
aktív tag
válasz Jahno #135238 üzenetére
"Eddig ugye az volt, hogy buszsávban tudott haladni, most ez kicsit nehezebb, meg kicentizve elfér és befér a karók közé"
Nem értem...
Egy sávval keskenyebb lett az út, ennyi történt. Nem a járdaszegély és a karók, hanem a karók és a szaggatott vonal között kellene menni a mentőnek, nem?
-
Bujdy81
aktív tag
Mi is simán befértünk a Teslába a cuccokkal, csak embert kellett átadni a másik kocsiba. Azaz cuccot is adtunk át, de csak azért, hogy ne kelljen sokat tetriszeznem. Mondjuk elvileg 907 liter a csomagtartó és meg szoktuk pukkantani rendesen...
-
Bujdy81
aktív tag
válasz zetor2000 #135307 üzenetére
A legnagyobb forgalmú autópálya csomópont mellett van az Auchan, sajnos. Itt részletezve van, hogy miért szerencsétlen a helyszín.
-
Bujdy81
aktív tag
Na, megvan az első 10.000 km a Teslában. Amit most tudok mondani: a hétvégén is tapasztaltuk, hogy kánikulában, az M7-M0-M5-M44 vonalon a Fehérvár->Békéscsaba vonalon bizony ki van centizve a 270 km-rel a hatótáv. Ugyanakkor az "olcsó" Teslák közül (3 és Y) a mi RWD-nknek a legkisebb a hatótávja, de reálisan úgy lehet számolni, hogy a WLTP adat 3/4-e a valós hatótáv. Nyilván, tavasszal/ősszel jobb a helyzet.
Ugyanakkor dinamikában, térben, menetkomfortban nekem bejön, szerintem jó döntés volt, hogy nem hármast vettünk. Csütörtökön voltam tesztvezetni egy X-et és elszomorodtam, hogy a harmadik sorban kicsi a hely, 170 centimmel már éppen csak befértem...
Pedig tetszett volna, aboszolút élhető az X Plaid, hogy nem 12, hanem 4 perc alatt akarom bevinni a gyereket a suliba! Csak nagyon észnél kell lenni, hogy beérjünk 4 perc alatt, mert kb. 4,5 után már hányna!
Komolyra fordítva, az X Plaid KE-GYET-LEN volt! Mivel 140 km/h-ban korlátozták, de a Plaid funkciót NEM korlátozták a teszt autón, így kb. 4 mp folyamatos gyorsulást tudott a kocsi. A Joke kormány fura, de kb. 20 perc volt megszokni. A gyorsulást viszont nem sikerült. Nem kéne, mert kicsi hátul, illetve egy húzósabb bakonyi vezetés után én is hánynék, nem csak az utasok!
-
Bujdy81
aktív tag
válasz npera #135374 üzenetére
Nem megyünk vele semmi extrát just for fun. Nekünk a két autó olyan 45-50 ezer km-t megy egy évben. Most ennek jelentős részét a Tesla viszi. Ezért vettük.
Május 24-én vettük át, a héten lesz három hónapos, én havi 2500 km esetén számoltam a megtérülést, úgy néz ki, havi 3000 km is meglesz átlagban. Cserében a Rifter annyival kevesebbet megy. Szinte alig megy a Rifter, de a válság miatt összedőlt a használt autó piac, 9 helyett 7 millió most az ára, szóval nem fogjuk lecserélni (azért sem, mert az X kicsi )...
-
Bujdy81
aktív tag
válasz eattila #135372 üzenetére
NE akarjál végig kerékpárúton menni, mert a strandon át vezet, szóval veszélyes, kanyargós és lassú.
Menj úgy, hogy az északi parton kerékpárút, délin vegyes. Keresni akartam neked egy tracket, de sokat kell görgetni egy ilyenért a Straván lefelé, "sajnos kénytelen" leszek ebédszünetben készíteni egy frisset!
-
Bujdy81
aktív tag
válasz eattila #135385 üzenetére
Aránylag jól ki van táblázva, csak azt a részt kell megjegyezni, ahol érdemes lejönni a kerékpárútról!
Ha az óramutatós járásával ellentétesen mész, akkor itt érdemes elhaszni a kerékpárutat:
[link]
Aztán legkésőbb itt érdemes visszamenni rá.Ezt az irányt javaslom, mert észak-déli irányt nézve a dinnyési út eléggé kitett, a velencei rész nem -> előbbinél hátszeled lesz, utóbbinál nem lesz pofaszél. Meg a velencei rész tumultózus és ott úgyis 30-as tábla van, azt jobb emelkedőn megtenni, mint lejtőn!
-
Bujdy81
aktív tag
válasz npera #135390 üzenetére
Nekünk egy elvilszem a gyereket oviba/suliba, az reggel egy kb. 30 km. Délután is. Jó esetben a délutáni kör csak egy, de van, hogy egy nap négyszer kell menni Fehérvárra, akkor az magában 120 km...
Plusz, ha megyek irodába, akkor pl. a reggeli kört viszem a Teslával, utána iroda, asszony a Rifterrel a délutáni körön van. Akkor aznap 170-180 km megy a Teslába. Sajnos ennyit KELL menni, ezért váltottam elektromosra...
-
Bujdy81
aktív tag
válasz npera #135403 üzenetére
Ma 81 km ment a kocsiba, mert egy kör reggel, egy délután, plusz este egy ad-hoc bevásárlás. Igen, ez eléggé sok km, ezért próbálom maximalizálni a tempót, hogy minimalizáljam az időt!
Amúgy mikor átrakom Chill módból Normálba, akkor nagylánynak már ösztönösen vigyorra áll a szája. Bár ritkán használom, de akkor nekem is jól esik!
-
Bujdy81
aktív tag
válasz -igu- #135408 üzenetére
"rendszerhasználati díjat meg hadd ne fizessek már azért, hogy betáplálok a rendszerbe"
Bevallom, ezt nem értem. Az áram megy A-ból B-be. Van egy termelő és egy fogyasztó. Vagy a termelő fizeti a rendszerhasználati díjat, vagy a fogyasztó. Tehát vagy akkor fizeted, amikor fogyasztasz, vagy akkor, amikor termelsz. A kettő együtt nem megy...
-
-
Bujdy81
aktív tag
válasz Sipi- #135468 üzenetére
Nekem azt mondta anno a villanyszerelő anyámnál, hogy ha digitális óra van fent, akkor jó a szekrény ma is. Ezt egy 1979-ben kivitelezett fadobozos szekrény előtt állva mondta. Ha az E-on feltette a digitális órát, akkor ráutaló magatartással elfogadta szabványosnak a mérőhelyet.
Ha vezetéket kell cserélni, akkor 4x10 mm2 alatt ne álljatok meg! Van belőle olyan, amiben az egyes erek keresztmetszete nem kör, hanem körnegyed, így a 4x10-es külső mérete jóval kisebb és befér az 'ánti világban' használt kábelcsatornába is...
-
Bujdy81
aktív tag
válasz zetor2000 #135472 üzenetére
9000 w az 39 amper. Ahhoz kb. 10-es vezeték kell, ha egy fázisról tolod és esélyes, hogy bekapcsoláskor leveri a 40-es automatát.
Azt viszont, hogy a palacsinta jobb gázon, erősen vitatom! kb. 3x gyorsabban lehet palacsintát sütni egy jó sütővel az indukcióson, mint gázon. Mindkét módszerrel sütöttem már több ezer palacsintát, szóval van mintavétel, amit alapozok...
-
Bujdy81
aktív tag
válasz Sipi- #135610 üzenetére
Még egy apró korrekció: nálunk az E-on területen nem olvassák az órát SZEMÉLYESEN, hanem elvileg 20 percenként jelenti az óraállást az óra a vezetéken keresztül. Szóval még évente sem járnak ki fotózni, mert minek? A fogyasztási adatokból kidobja a rendszer (hello big data), ha valamit mókolunk...
-
Bujdy81
aktív tag
Na, akkor egy kis kalkuláció, megpróbálom osszefoglalni, hogy én hogyan gondolkodtam:
Nekünk cégünk van, abba jön a bevétel, amit le kell adózni. Tehát ha én kiállítok egy számlát 100 Ft+ÁFA összegről, akkor az nettó 100 Ft bevétel (a vevő 127 Ft-ot utal, de simán lehet, hogy aktiválja a teljesítésem és akkor levonhatja az ÁFA-t, de ez engem nem érint). Abból TAO, HIPA, osztalék, stb. után marad 72-77 Ft. Vannak fix értékek az adózásban, meg vannak százalékosak, minél nagyobb a bevétel, annál közelebb vagyunk a 72%-hoz. Én ökölszabályként 75%-kal számolok.
Tehát 100 Ft+ÁFA bevételből Bujdy-nak, mint a cég tulaj magánszemélynek marad a zsebében 75 Ft. Lehet adót csalni, optimalizálni, költséget növelni, de maradjunk a szabályos keretek között! Ezt azért írtam le, mert ez a 75% jelentősen befolyásolja a matekot!
Szóval:
Évi hány km-t megy a kocsi? Milyen értékű másik autót váltana ki (alternatív költség a közgazdaságtanban)? Mit lehet vele spórolni, mik az extra költségei egy opciónak egy "bázishoz" viszonyítva?Az én premisszáim:
- egy kb. 5 millió Ft-os használt autó az alternatíva, melyet 5 évig használnék, eladnám, majd vennék egy másik, kb. (mai áron) 5 milliós használt autót.
- mivel sokat megy a kocsi, dízelben gondolkodom az alternatíva esetén.
- historikus adatok alapján úgy számoltam, hogy az üzemanyag ára reál értékben, trendszerűen nem emelkedik.
- reál költségekkel számoltam, igyekeztem mindennek jelenértéket számolni.
- 15%-nak vettem az ÉCS faktort, tehát azt vettem, hogy egy autó egy év múlva a mostani árának 85%-át éri. Mivel az alternatív opció egy használt autó, ezért az "újkori" ÉCS-től eltekintettem, a Teslát 10 évig tervezem tartani, ezért úgy voltam vele, hogy 10 év alatt "kisimul" az ÉCS görbe és ott is jó az átlag 15%.
- évi 20-25-30 ezer km-es futásra végeztem el a számolást.
- 8-10-12 éves megtartásra végeztem el a számolást.
- Teslát cégre veszem, mert KKV kedvezmény, ÁFA leírhatása a nyílt végű pénzügyi lízing miatt, stb.
- dízelt magánszemélyre kellene venni, mert a cégautó adó (évi kb. fél millió Ft) borítja a matekot.
- dízelnél 600 Ft-os árral számoltam még.
- dízelnél 7 l/100 km-es fogyasztással számoltam a korábbi tapasztalatok alapján.
- Teslánál 15 Ft/kWh-s átlag áramárral számoltam, mert valamennyit töltjük SUC-on, amikor pl. nyaralunk.
- A dízelnél csak 30.000 km-enként számoltam egy 60.000 Ft-os szervízt, azzal nem számoltam, hogy ha turbó, bármi meghal, felteszem, hogy az kb. annyi, mint a Tesla valós szerviz költsége (jó eséllyel ezzel a dízel felé "csaltam" kicsit).
- a Tesla esetén felvettem két drágító tételt: brutál nagy a Casco rá, illetve sokkal jobban eszi a gumit, mint egy hagyományos autó. Előbbire évi 300.000 Ft plusz számoltam, utóbbira 60.000 km alatt két szett, azaz 2x300.000 Ft gumit néztem (255-ös, 19-es gumi nem olcsó).A bemenő paraméterek alapján kijön, hogy a 3x3-as mátrixban mekkora az a Ft összeg, amit racionális most kifizetni egy új Teslára a dízel alternatívájaként. Ha ennél olcsóbb a Tesla, akkor megéri megvenni, hanem, akkor nem.
Nekem ez jött ki:
Tehát évi 20-25 ezer km esetén 8 évre még nem éri meg, sőt, évi 20 km km esetén még 10 évre sem éri meg tartani a Teslát (21.154.900 Ft-os árral számoltam, mert anno annyi volt a kék színű, vonóhorgos Model Y)
Nekünk az évi 30k km sor van, sőt, lehet, hogy több, tehát 8 évre is megéri megvenni.
Hogy miért jobb cégre, azt a kövi posztban szedem össze,, maradjanak velünk!
-
Bujdy81
aktív tag
válasz Bujdy81 #135626 üzenetére
Miért éri meg cégre venni a kocsit itthon?
1) nyílt végű pénzügyi lízing esetén csak a magán használatra eső ÁFA fizetendő. A NAV vélelmezi, hogy 50%-ban használja a user magán célre, tehát az ÁFA 50%-a visszaigényelhető. A kezdő részlet és a havi részlet esetén is. A maradványérték esetén nem. De ha pl. 50% a kezdő, és 10% a maradványérték egy 4 éves lízing esetén, akkor a 27% ÁFA felének a 90%-a megnyerhető, azaz a teljes vételár kb- 9.57%-a
2) a lízing kamatát le lehet vonni a TAO-ból, maximum a TAO 70%-áig, ha KKV vagy, tehát kb. ingyen hitelre veszed a kocsit.
3) a Teslára valamiért gigászi a Casco. Kb. évi 500.000 Ft. Viszont ha olyan a lízing konstrukció, hogy benne van a Casco is, akkor azt a lízingcég csak a kamatrészben tudja kiszámlázni, onnantól pedig ugrunk a kettes pontra, a lízing ideje alatt ingyen van a Casco is. 4 éves lízing esetén egy is kb. 2 millió Ft előny.Ha a másik oldalról nézzük a dolgot: A Tesla ára volt 21.154.900 Ft, abból az ÁFA kedvezmény összege 2.023.874 Ft, marad 19.131.026 Ft.
Viszont ez a cég pénze, nem az enyém! Ha ezt leadózom, hogy legálisan az enyém legyen, akkor marad 75%-a, tehát nekem, magánszemélyként 19.131.026x0.75=14.348.269 Ft-tal lenne több a zsebemben, ha nem venném meg a Teslát.
Na, 300.000 km alatt, 7 literes gázolajjal, a mostani, 650 Ft-os literenként árral számolva 13.650.000 Ft-ot költök CSAK gázolajra...
-
Bujdy81
aktív tag
válasz hobizoli #135633 üzenetére
Igen, én viszont ehhez buta vagyok, úgyhogy én csak azt tudom, hogy mennyit mentem és mennyit tankoltam. Onnan az A/B=C képletet használom és az jön ki, hogy 7.
Tudom, hogy a dízel valójában 4.5 litert eszik százon, ha két T-72-es van a tréleren és még tetőbox is van, de inkább maradok a saját mérésnél...
-
Bujdy81
aktív tag
válasz Vodike #135637 üzenetére
Ez honnan kap áramot? Mert a P1 portom a plombált dobozban van, szóval jó lenne, ha nem kellene havonta hívni az Eont, hogy nyissák ki egy elemcserére...
Ja, jól látom a P1 portról veszi le az áramot?
Szerk.: még egy kérdés: ez archiv adatot is kiad, vagy csak az install utánit tudja kinyerni?
[ Szerkesztve ]
-
Bujdy81
aktív tag
válasz npera #135659 üzenetére
Ez a videó mit akar mutatni? Hogy az önbíráskodás jó? A szabálytalan gyalogost félre lehet lökni, neki lehet toszni a parkoló kocsinak/konténernek?
Érdekelne, hogy mit szólna a kukásmellényes csóka főnöke, ha pl. nem egy "külsős" kocsijához kenik hozzá, hanem a főnökéhez és esetleg összekarcolják közben?
Messzire vezet, ha valahol nem csak az állam alkalmazhat erőszakot...
-
Bujdy81
aktív tag
válasz hobizoli #135685 üzenetére
Nézd meg a BMW iX3-at! Sógor vett olyat, tegnap ültem benne. 26-27 misi körül van, és a Teslához képest ég és föld a beltere. Tényleg prémium! Pont olyan, mint egy X3, csak éppen elektromos. És nem is eszik rosszul, egyedüli bajom vele, hogy 510 liter a csomagtér a Teslában meg talán 954 (múltkor kigugliztam). De ha valaki tud csomagolni...
-
Bujdy81
aktív tag
válasz -NoVa- #135700 üzenetére
Az a durva, hogy egy liter üzemanyagban kb. 9 kWh energia van. Tehát akkor neked az öt henger eszik kb. 70 kWh energiát 100 km-en. Nekem meg 60 kWh az akksi! De most 15.6 kWh/100 km-t ír nagy átlagban.
Viszont mikor a klíma nyáron sokat eszik, akár 4-5 kWh/h-t, akkor nekem sokkal jobban feltűnik a fogyasztásban, mint neked.
-
Bujdy81
aktív tag
válasz -NoVa- #135702 üzenetére
Ja, nem azért mondtam, hogy Te is vegyél elektromost, csak meglepő volt, mikor utána néztem az adatoknak. Elsőre nem akartam elhinni, hogy egy klíma ilyen fajsúlyos. De mikor 60 kWh az akkud és csúcsban akár 5 kWh/h a klíma fogyasztása, akkor azért igyekszel árnyékban parkolni.
Új hozzászólás Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest