A kiberbűnözés virágkorát éljük

Az elmúlt évben a számítógépes rendszerek ellen indított támadások legnagyobb része pénzintézetek ellen irányult, a betörési kísérletek döntő hányadát a pénzszerzés motiválta, a legjellemzőbb támadások pedig a webes alkalmazásokat érintő behatolási kísérletek, a kiberkémkedés, illetve a kereskedelemben elhelyezett terminálok (point-of sale – POS) feltörését célzó akciók voltak – összegezhető egy mondatban az amerikai Verizon nemrég kiadott, a 2013-as év biztonsági eseményeit elemző jelentése (2014 Data Breach Investigations Report).

Észrevétlenül

A Verizon ötven, globális tevékenységet folytató céget, intézményt, biztonsági ügynökséget, illetve magánszemélyeket vont be a vizsgálatba, akik a világ 95 országából összesen 1367 adatvesztési eseményről, valamint 63 437 biztonsági incidensről számoltak be. Az adatvesztéssel járó incidensek terén messze a pénzügyi szektor vezet (465 esemény), őket a közintézmények, közszolgáltatások követik (175), majd a kereskedelem (148), illetve a szállodaipar (137).

Verizon

A betörések motivációi között hangsúlyosan a pénzszerzés az első, de az elmúlt évek meghatározó trendje, hogy dinamikusan nő a különféle célokból elkövetett kiberkémkedési akciók száma.

Az adatok megszerzésének módját tekintve nincs változás a korábbiakhoz képest, a legfontosabb módszerek a direkt feltörés, a malware segítségével történő bejutás, illetve az emberi gyengeség kihasználása (social engineering).

A vizsgálat vezetője megállapítja, hogy az áldozatok még mindig nagyon lassan reagálnak a biztonsági eseményekre, holott a támadók egyre gyorsabbak és hatékonyabbak. Ez részben a dolog természetéből fakad: egy sebezhetőség kihasználása gyakran csak másodperceket igényel, míg a betörés felfedezéséig eltelő idő kiszámíthatatlan. Paul Pratley szerint azonban mindenképp javítani kell a jelenlegi helyzeten, hiszen gyakran hónapok, akár egy év is eltelhet addig, amíg az áldozat egyáltalán észleli, hogy betörtek hozzá.

Verizon

A helyzet egyáltalán nem rózsás: a támadások több mint 30 százalékát kitevő webes támadások mindössze 9 százalékát fedezik fel az áldozatul esett szervezetek, cégek, a többi esetben a felhasználók, az ügyfelek értesítik őket a problémáról – a nem pénzügyi, hanem ideológiai okból végrehajtott támadások szegmensében még rosszabb a helyzet: itt a felfedezések 99 százaléka a felhasználóktól származik.

A kémek jönnek felfelé, a terminálok támadása továbbra is jó üzlet

A támadások 22 százalékát követik el kémkedési célból, e területen magasan, 87 százalékkal vezetnek az állami hátterű kiberakciók, de hangsúlyosan, 11 százalékos részesedéssel jelen van a szervezett bűnözés is. Az akciók döntő részét kereskedelmi és ipari titkok, bizalmas információk megszerzése motiválja. A felügyelet e téren is csapnivalónak mondható: a támadások 85 százalékát nem belülről fedezik fel, hanem külsősök figyelmeztetésére, ráadásul az esetek 62 százalékában csak hónapokkal a kompromittálódás után.

Habár a POS-események (például a bankkártyákkal kapcsolatos adatvesztések) kapják a legnagyobb visszhangot a sajtóban, ezek csak 14 százalékkal szerepelnek a kimutatásban – és az ilyen incidensek aránya folyamatosan csökkent az elmúlt pár évben. A Verizon szakembere megjegyezte, hogy a szimplán pénzszerzésre irányuló POS-támadásokat szinte kizárólag Nyugat-Európán kívül megszervezett bűnözői csoportok hajtják végre, és ezek tagjai annyira felkészültek, hogy roppant nagy hatékonysággal érik el céljukat. E területen különösen érdekes az eszközök memóriáját (RAM) célzó támadások (RAM-scraping malware) újjáéledése: a bűnözők malware-ek segítségével monitorozzák a RAM-ot, ahol még titkosítás előtti állapotukban szerezhetnek meg adatokat. A POS-támadásokat gyakorlatilag minden esetben csak kívülről fedezik fel, miután a károkozás már megtörtént.

Azóta történt

  • Új üzleti modell: „bűncselekmény mint szolgáltatás”

    Kialakulóban van egy szolgáltatás-alapú bűnözői iparág, amelyben a virtuális feketegazdaság szakértői kimondottan más bűnözők számára fejlesztenek termékeket és szolgáltatásokat.

Előzmények