Kiszáll az USA mobilpiacáról a Deutsche Telekom

Eladja az Egyesült Államokban működő mobilszolgáltató leányvállalatát a Deutsche Telekom – robbant a hír tegnap. A T-Mobile USA-t összesen 39 milliárd dollárért az AT&T távközlési vállalat vásárolja meg, mely az ügylet révén magabiztos piacvezetővé avanzsál az ország mobilpiacán. A Deutsche Telekom a vételár egy részét – körülbelül 13 milliárd eurót – adósságcsökkentésre, illetve európai érdekeltségei és széles sávú hálózatai fejlesztésére fordítja majd.

A felek közleménye szerint az AT&T 25 milliárd dollár készpénzt és 14 milliárd dollár értékű saját részvényt ad a közel 34 millió előfizetéssel az amerikai piacon negyedik helyen álló mobilszolgáltatóért. A részvénycsomaggal a Deutsche Telekom mintegy 8 százalékos részesedést szerez az AT&T-ben, és ezzel annak legnagyobb tulajdoni hányaddal rendelkező részvényesévé válik. (A megállapodás szerint az AT&T-nek lehetősége van arra, hogy a vételár készpénzben fizetett hányadát legfeljebb 4,2 milliárd dollárral megnövelje a részvénypakett kárára – ez értelemszerűen az átadott tulajdoni hányad csökkenését jelentené.)

Az ügylet egyben azt jelenti, hogy a német távközlési óriásvállalat kivonul az amerikai mobilpiacról, ott aktív szereplőként a továbbiakban nem, csupán az AT&T egyik tulajdonosaként közvetetten lesz jelen. Az, hogy a cég Európába szorul vissza, néhány szakértő szerint rontja a hosszú távú növekedési lehetőségeit.

Tény ugyanakkor, hogy a T-Mobile USA nem volt egy sikertörténet. A Deutsche Telekom 2001-ben egy hasonló kaliberű akvizícióval, a VoiceStream Wireless 35 milliárd dolláros felvásárlásával lépett be az egyesült államokbeli mobiltávközlési piacra, ám – a Sprint Nextelhez hasonlóan – az utóbbi években már nem tudott lépést tartani a piacvezető posztért szoros versenyt folytató AT&T-vel és Verizonnal.

Az elmúlt három évben a leányvállalat árbevétele stagnált, nettó nyeresége pedig évről évre apadt. Az ügyfélszám növekedése is lassult: a 2002 és 2008 még jellemző évi 40+ százalékról 10 százalékra zuhant, 2010-re pedig teljesen megállt: tavaly a T-Mobile USA előfizetőinek száma 0,2 százalékkal csökkent.

A vártnál rosszabb üzleti teljesítmény miatt a vállalat eladása már egy ideje napirenden volt, és felmerült többek között a Sprint Nextellel való egyesülés lehetősége is. Az AT&T-vel kötött megállapodás a kevésbé kockázatos lépés volt a Deutsche Telekom számára, és egyben technikai szempontból is egyszerűbb: ugyanis mindkét operátor GSM-hálózatot használ (szemben a riválisokkal). Az AT&T az ügyélbázison felül a teljes hálózati infrastruktúrához és a T-Mobile USA által megszerzett spektrumokhoz is hozzájut.

Az ügylet ellen azonban kifogást emelhet a versenyhatóság, hiszen az két meghatározó piaci erejű szolgáltató egyesülését jelentené, és nyilvánvalóan szűkítené a versenyt a mobilszolgáltatói piacon.

Előzmények