Sok a bizonytalanság az Antenna-privatizáció körül

A befektetői eufóriát hamar derékba törte, hogy a korábbi hírekkel ellentétben mégsem lehet semmi biztosat tudni az Antenna Hungária privatizációjáról. Pedig a cég a korábbi negyedévvel szemben idén még nyereséget is termelt, igaz, emögött nem a gazdálkodás felfutása állt.

Az Antenna Hungária Rt. az első negyedévében az egy évvel korábbi 1,2 milliárd forintos konszolidált mérleg szerinti veszteség után 893 millió forintos eredményt ért el. A hír önmagában jó – igaz, nem a cég alaptevékenysége javult látványosan –, de a befektetőket sokkal jobban érdekli a privatizáció, ez pedig jelenleg komoly bizonytalansági tényező. A magánosítást a fő tulajdonos, az ÁPV Rt. még ebben az évben le kívánja zárni, ám ennél több konkrétumot nem lehet hallani. Pedig az elmúlt pár hónapban jó néhány, utólag kacsának bizonyult vagy meg nem erősített hír napvilágot látott. Volt már úgy, hogy áprilisban biztosan megszületik a kormánydöntés a menetrendről, és azt is lehetett már tudni, hogy két szcenárióra szűkült a privatizáció. A korábbi információk szerint az egyik változatban egy szakmai befektető vásárolná meg a teljes mennyiséget, a másik elképzelés alapján azonban csak 50 százalékot kaphatna, és a többi papírt tőzsdén keresztül kisbefektetőknek értékesítenék. A konkrétumok hiánya miatt a múlt hónapban még 3290 forintos éves maximumon járó árfolyam azonban mostanra 2500 forintig csúszott vissza.

Az AH pedig nyereséges volt az első három hónapban; igaz, csupán azért, mert a cég egyik, a Matávval felerészben irányított leányvállalata eladta EUTELSAT-részesedését, amiből a két tulajdonosnak fejenként 1,1 milliárd forintos bevétele származott. Az ebből befolyó árfolyamnyereség, valamint a Vodafone Magyarország Rt.-ben lévő részesedés – ez tavaly 12,1 százalékra csökkent – kikerülése a konszolidációs körből mintegy 2 milliárd forinttal javította a számokat. (Az Antenna 2003 első negyedévében még 1 milliárd forintot meghaladó összeget számolt el a Vodafone Magyarország veszteségéből rá eső összegként a pénzügyi műveletek ráfordításai között.) A csoport árbevétele viszont alig változott, az érték meghaladta a 6 milliárd forintot. Ez lényegében az anyavállalattól származott, hiszen a privatizáció előtti átszervezések keretében jelentősen csökkent a tagvállalatok létszáma. Az eredmény összetételét nézve a javulás mögött tehát egyszeri, illetve pénzügyi tételek állnak, így kérdéses, az egész évet tekintve mit is ér el majd az Antenna Hungária. A cégnek talán emiatt is szüksége lenne egy meghatározó szakmai tulajdonosra.

Azóta történt

Előzmények