Hirdetés

Robert Stein pontosítja a Tetris történetét

A Tetris történetéről szóló, nemrég publikált cikkünkre reagált Robert Stein, a játék elterjesztésében kulcsszerepet játszó magyar származású vállalkozó. Levelében – amelyet alább teljes terjedelmében közlünk – pontosítja, illetve kiegészíti a játékról szóló írásunkat.

***

Kedves Szabó Úr!

Hirdetés

A Tetrisről szóló cikkében van néhány pontatlanság, amelyre fel szeretném hívni a figyelmét, mivel valótlan színben tüntetik fel a szerepem e fantasztikus játék elterjesztésében. Azzal, ahogy a játék szovjetunióbeli születését bemutatja, egyetértek. Jómagam a Számítástechnikai Koordinációs Intézet (SZKI) számítógépes laborjában tett látogatásom idején találkoztam először a Tetrisszel, itt velem volt az alelnököm az Egyesült Államokból és Dömölki úr [Dömölki Bálint – a szerk.], az intézet akkori igazgatója is. Különféle tudományos szoftvereket mutattak nekem, de ezek nem keltették fel az érdeklődésemet, végül az egyik sarokban azonban megláttam azt a programot, amely hasonlított arra, amit ma Tetrisnek hívunk.

A látogatás után is érdeklődtem a szoftver iránt, de egyre csak azt bizonygatták nekem, hogy az egy nyelvészeti alkalmazás, és jobb, ha elfelejtem, amúgy is a Szovjetunióból való, és nem is játék. Ennek ellenére tovább érdeklődtem, és megtudtam Dömölki úrtól, hogy a játék a Moszkvai Tudományos Akadémiáról származik. Ekkor megkerestem az akadémiát, és felajánlottam nekik, hogy bevezetem a terméküket az egész világon. Elküldtem nekik a jutalékokról és egyéb feltételekről szóló ajánlatomat, és végül hosszú várakozás után megkaptam a beleegyezésüket.

Nem tudom, ki portolta a játékot IBM-re, de néhány hónappal később megkeresett egy magyar ügynök Budapestről, és azt állította, hogy a játék magyar találmány, és érdeklődött, hogy nem akarom-e megszerezni a globális forgalmazás jogait. Elmondtam neki, hogy ez nem igaz, mivel jelenleg is a Moszkvai Tudományos Akadémia engedélyére várok. Tehát az az állítás, hogy magyar találmányként próbáltam meg forgalmazni a Tetrist, egyszerűen nem igaz.

Eközben a Tudományos Akadémia jóváhagyásának birtokában eladtam a jogokat a Mirrorsoftnak, akik már üzleti partnereim voltak, és elővételi joguk volt a magyar játékokra.

A Mirror ekkor elkezdte lefordítani a Tetrist az összes létező konzolra. Ezután érkezett a telex az ELORG-tól, hogy a játék hozzájuk tartozik, és én illegálisan adtam el a jogait. Noha azelőtt még csak nem is hallottam az ELORG-ról, megmutattam a telexet a Mirrornak, akik úgy döntöttek, elküldenek Moszkvába, hogy tisztázhassam az ügyet. Ekkor találkoztam először a játék atyjával, Pazsitnovval, aki arra kért, mutassam meg neki, mire jutottunk eddig, és bizonyítékokat akart látni a tevékenységünkről. Miután visszautaztam az Egyesült Királyságba, elküldtem Moszkvába az összes újságot, ami a játékról cikkezett, hogy lássák, milyen publicitást csináltunk neki.

A második moszkvai utazásom alkalmával magammal vittem néhány PC-t és konzolt, hogy megmutassam, mit csinált eddig a Mirrorsoft, és hogy milyen sikerre számíthat a Tetris. Végül megállapodtunk, és a Mirror végre készen állt a Tetris bemutatására.

Tehát soha nem próbáltam meg eladni a Tetrist magyar termékként.

Hat hónapba telt, mire rátaláltam a Spectrum Holobyte-ra, akik némileg vonakodva és tőlem teljesen függetlenül licencelték a játékot a Mirrorsofttól, és végül a kampányaiknak köszönhetően ők vitték sikerre.

Szemenszedett hazugság, hogy a játékot megfelelő felhatalmazás nélkül próbáltam volna meg értékesíteni. Könyv is készült a Tetris történetéről, a tévedések miatt ott bepereltem a szerzőt, ezért aztán újra kellett írni az anyagot. Már húsz éve, hogy a Tetris világhírű játék lett, de még ennyi év után is spekulatív vádak miatt kell védenem a becsületemet és a hírnevemet. A cikk maga nagyon jó, de a szerepemet tévesen mutatja be, ezt próbálom most korrigálni.

Ha tényleg érdekli a Tetris, szívesen elküldöm a videót, amely elmeséli a teljes történetet, beleértve a Nintendo szerepét is a játék népszerűsítésében.

Üdvözlettel:
Robert Stein

Azóta történt