Svédországban – az évek óta változatlan globális trendet meghazudtolva – tavaly 10,2 százalékkal nőtt a zenepiac forgalma. A kiadók digitális értékesítésből befolyó árbevétele közel megkétszereződött, de még a CD-eladások is növekedtek, ha csak 1,9 százalékkal is – derül ki a New York Times összeállításából.
A szórakoztatóipar úgy véli: a svédek visszatalálása a legális zenebeszerzési forrásokhoz több tényező együttes hatásának tudható be. Egyrészt az országban tavaly áprilisban életbe lépett egy, az internethasználatot szabályozó törvény, amely támogatja a hanglemezkiadókat a notórius fájlcserélők elleni jogi fellépésben, illetve elmarasztaló ítélet született a Pirate Bay-perben, másrészt megjelentek új zeneértékesítési csatornák.
Ezek közé tartozik például a Spotify, amely hirdetések fejében ingyen vagy előfizetéses modellben ad lehetőséget zeneszámok online meghallgatására (letöltésére nem). A Nemzetközi Hanglemezipari Szövetség (IFPI) statisztikái szerint e szolgáltatást a svédek 17 százaléka használta 2009 végére, a streaming tartalmakat kínáló oldalak forgalma pedig összesen több mint négyszeresére nőtt. Összehasonlításként: a dalok letöltését megengedő zeneboltok, mint amilyen az iTunes, 28 százalékkal növelték az eladásaikat.
A svéd kalózpárt szerint azonban a javulás csak átmeneti. Richard Falkvinge, a tavaly az Európai Parlamentben egy mandátumot megszerző Piratpartiet elnöke azt mondja: a környezet időlegesen kedvezett a legális zeneértékesítésnek, ez magyarázza a tavalyi számokat, de „a reménytelenül elavult iparágat semmi sem fogja megmenteni.” Tény: vannak jelei annak, hogy a fájlcsere kezd ismét lábra kapni Svédországban. Az internetforgalom – mely akkoriban a harmadával esett vissza – ismét visszatért a törvény bevezetése előtti szintre, és a tiltás ellenére a Pirate Bay is tovább működik.