1,3 millió SIM-et nem egyeztettünk

Az NMHH szerint ez normális, sok lehet közöttük az eleve elfekvőben lévő kártya, amit már senki sem használt.

Sikerült összesítenie a szolgáltatóktól kapott jelentések alapján a feltöltőkártyás adategyeztetés eredményeit a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnak (NMHH).  A hatóság a beérkezett adatokra hivatkozva azt írja, az érintett kártyák 68 százalékával kapcsolatban történt meg a tulajdonosi adatok egyeztetése, ez valamivel több mint 2,7 millió SIM-kártyát jelent.

A határidő lejártát követően szorgalmasan kerestük mind a három nagy szolgáltatót annak érdekében, hogy minél több információhoz jussunk, értékes részleteket áruljanak el a folyamatról és a nehézségekről a cégek. A legkönnyebb dolgunk a Telenorral volt: a szolgáltatótól megtudtuk, hogy többen egyeztettek, mint várták. Jánosi Barbara elárulta, több mint egymillió ügyfél lépett számának megtartása érdekében a péntek éjféli határidő előtt. Nagyjából ötszázezren online végezték el a kötelező adategyeztetést, a többiek pedig telefonon, vagy személyesen az üzletekben, illetve a rendelkezésre álló 380 posta valamelyikén.

Jánosi fontosnak tartotta megemlíteni, hogy nagyon komoly adminisztrációs terhet jelent az évi rendszerességű adategyeztetés a szolgáltatóknak és az ügyfeleknek egyaránt, ezért nagyon hálás azoknak, akik időben egyeztettek. Nem várták, hogy ilyen magas lesz az arány, de mindenképp örülnek neki, hiszen a Telenor célja, hogy minél kevesebb ügyfelet veszítsen emiatt.

A Telekom sajtóosztályától nem kaptunk konkrét adatot arra vonatkozóan, hogy hány adategyeztetést sikerült elvégezniük, de kiemelték, a vállalatnak van a legnagyobb ügyfélbázisa Magyarországon. Tavaly szeptemberben a Telekom 46,8 százalékon, a Telenor 28,2 százalékon, a Vodafone pedig 25 százalékon állt a KSH adatai szerint. A Vodafone közismerten post-paidben erős, tehát valószínűleg a három cég közül őket érintette legkevésbé fájdalmasan az adategyeztetés.

Tekintve, hogy milyen lelkesen dicsérte a Telenor az ügyfeleit, az átlagnál magasabb arányú egyeztetést regisztrálhattak. A hálózatról levágott, összesen 1,3 millió SIM-mel kapcsolatban az NMHH véleménye is az, hogy ezek egy részét eleve nem használták már az emberek, tehát nem lehet arra számolni, hogy utólag egyeztetni kezdenének.

Érdekes adalék, hogy a szombati lekapcsolásokkal kapcsolatban mindegyik szolgáltató óvatosan reagált a kérdéseinkre. A Telenornál elenyésző számú, 30 körüli panaszról számoltak be, a Telekom itt is csak annyit árult el, hogy arányaiban nagyon kevés hibás lekapcsolás történt, míg a Vodafone ennél sokkal meglepőbb választ adott.

„A Vodafone Magyarország 2017. július 1-jén megkezdte a 2017. június 30-ig nem egyeztetett prepaid SIM kártyák lekapcsolását. A folyamat során néhány ügyféltől beérkezett, téves lekapcsolásról szóló visszajelzést követően, felmérve a rendszerszintű hiba lehetőségét, a Vodafone azonnali hatállyal leállította a SIM kártyák lekapcsolását, és a folyamatot csak a probléma elhárítása után indította újra. A Vodafone ügyfelei közül így mindösszesen néhányan tapasztalhatták, hogy a határidőre megtörtént adategyeztetés ellenére sem tudtak telefonálni.”

Az idézett válasz abból a szempontból is fontos, hogy iparági pletykák keringtek napokig arról, hogy a Vodafone nem vágta le a SIM-kártyákat, ezért nem szenvednek a megnövekedett ügyfélszolgálati terheléstől úgy, mint a másik két cégnél. A Telekom diplomatikusan annyit közölt, hogy ügyfélvonalai, csatornái terheltek, de elsősorban azért, mert az ügyfelek új szerződést kívánnak kötni a régi számuk megtartása érdekében.

Összességében elmondható, hogy az adategyeztetés megközelítőleg úgy zajlott le, ahogy azt a szolgáltatók várták. A Vodafone sokat késett a többiekhez képest az online felület elindításával, de ennek ellenére nem panaszkodtak a vállalatnál, aminek köze lehet ahhoz, hogy náluk van a legkevesebb feltöltőkártyás ügyfél. A Telenornak sokat segített a Hello Data kampány, ami miatt rengetegen látogatták a honlapot, hívták az ügyfélszolgálatot és keresték fel az üzleteket. A Telekom az online adategyeztetéshez véletlenül csomagolt DM-engedélyekkel került be a hírekbe az egyeztetés elején.

A Prohardver lapcsalád fórumain bár találkoztunk több olyan felhasználóval, akiknél akadtak gondok, arányaiban elenyésző számban jelezték a hibát. Hogy ennél azért pontosabb képet kapjunk, jelen írásunkban szavazódobozokat helyeztünk el, amelyektől azt várjuk, még jobb rálátást kapunk az eseményekre. Reméljük, jövőre még kevesebb döccenővel sikerül túljutni az adategyeztetéseken.

Azóta történt

Előzmények