Sikerült összesítenie a szolgáltatóktól kapott jelentések alapján a feltöltőkártyás adategyeztetés eredményeit a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnak (NMHH). A hatóság a beérkezett adatokra hivatkozva azt írja, az érintett kártyák 68 százalékával kapcsolatban történt meg a tulajdonosi adatok egyeztetése, ez valamivel több mint 2,7 millió SIM-kártyát jelent.
A határidő lejártát követően szorgalmasan kerestük mind a három nagy szolgáltatót annak érdekében, hogy minél több információhoz jussunk, értékes részleteket áruljanak el a folyamatról és a nehézségekről a cégek. A legkönnyebb dolgunk a Telenorral volt: a szolgáltatótól megtudtuk, hogy többen egyeztettek, mint várták. Jánosi Barbara elárulta, több mint egymillió ügyfél lépett számának megtartása érdekében a péntek éjféli határidő előtt. Nagyjából ötszázezren online végezték el a kötelező adategyeztetést, a többiek pedig telefonon, vagy személyesen az üzletekben, illetve a rendelkezésre álló 380 posta valamelyikén.
Jánosi fontosnak tartotta megemlíteni, hogy nagyon komoly adminisztrációs terhet jelent az évi rendszerességű adategyeztetés a szolgáltatóknak és az ügyfeleknek egyaránt, ezért nagyon hálás azoknak, akik időben egyeztettek. Nem várták, hogy ilyen magas lesz az arány, de mindenképp örülnek neki, hiszen a Telenor célja, hogy minél kevesebb ügyfelet veszítsen emiatt.
A Telekom sajtóosztályától nem kaptunk konkrét adatot arra vonatkozóan, hogy hány adategyeztetést sikerült elvégezniük, de kiemelték, a vállalatnak van a legnagyobb ügyfélbázisa Magyarországon. Tavaly szeptemberben a Telekom 46,8 százalékon, a Telenor 28,2 százalékon, a Vodafone pedig 25 százalékon állt a KSH adatai szerint. A Vodafone közismerten post-paidben erős, tehát valószínűleg a három cég közül őket érintette legkevésbé fájdalmasan az adategyeztetés.
Tekintve, hogy milyen lelkesen dicsérte a Telenor az ügyfeleit, az átlagnál magasabb arányú egyeztetést regisztrálhattak. A hálózatról levágott, összesen 1,3 millió SIM-mel kapcsolatban az NMHH véleménye is az, hogy ezek egy részét eleve nem használták már az emberek, tehát nem lehet arra számolni, hogy utólag egyeztetni kezdenének.
Érdekes adalék, hogy a szombati lekapcsolásokkal kapcsolatban mindegyik szolgáltató óvatosan reagált a kérdéseinkre. A Telenornál elenyésző számú, 30 körüli panaszról számoltak be, a Telekom itt is csak annyit árult el, hogy arányaiban nagyon kevés hibás lekapcsolás történt, míg a Vodafone ennél sokkal meglepőbb választ adott.
„A Vodafone Magyarország 2017. július 1-jén megkezdte a 2017. június 30-ig nem egyeztetett prepaid SIM kártyák lekapcsolását. A folyamat során néhány ügyféltől beérkezett, téves lekapcsolásról szóló visszajelzést követően, felmérve a rendszerszintű hiba lehetőségét, a Vodafone azonnali hatállyal leállította a SIM kártyák lekapcsolását, és a folyamatot csak a probléma elhárítása után indította újra. A Vodafone ügyfelei közül így mindösszesen néhányan tapasztalhatták, hogy a határidőre megtörtént adategyeztetés ellenére sem tudtak telefonálni.”
Az idézett válasz abból a szempontból is fontos, hogy iparági pletykák keringtek napokig arról, hogy a Vodafone nem vágta le a SIM-kártyákat, ezért nem szenvednek a megnövekedett ügyfélszolgálati terheléstől úgy, mint a másik két cégnél. A Telekom diplomatikusan annyit közölt, hogy ügyfélvonalai, csatornái terheltek, de elsősorban azért, mert az ügyfelek új szerződést kívánnak kötni a régi számuk megtartása érdekében.
Összességében elmondható, hogy az adategyeztetés megközelítőleg úgy zajlott le, ahogy azt a szolgáltatók várták. A Vodafone sokat késett a többiekhez képest az online felület elindításával, de ennek ellenére nem panaszkodtak a vállalatnál, aminek köze lehet ahhoz, hogy náluk van a legkevesebb feltöltőkártyás ügyfél. A Telenornak sokat segített a Hello Data kampány, ami miatt rengetegen látogatták a honlapot, hívták az ügyfélszolgálatot és keresték fel az üzleteket. A Telekom az online adategyeztetéshez véletlenül csomagolt DM-engedélyekkel került be a hírekbe az egyeztetés elején.
A Prohardver lapcsalád fórumain bár találkoztunk több olyan felhasználóval, akiknél akadtak gondok, arányaiban elenyésző számban jelezték a hibát. Hogy ennél azért pontosabb képet kapjunk, jelen írásunkban szavazódobozokat helyeztünk el, amelyektől azt várjuk, még jobb rálátást kapunk az eseményekre. Reméljük, jövőre még kevesebb döccenővel sikerül túljutni az adategyeztetéseken.