Az itthon elérhető háromféle internetszolgáltatás – vagyis a vezetékes internet, a számítógépen használt, ún. nagyképernyős internet és a kisképernyős mobilinternet –, valamint a tévészolgáltatás teljesítményét vizsgálta tavaly év végén az NMHH a felhasználók körében. Az általános elégedettséget mutatja, hogy a megkérdezettek körében mindegyik internetes vagy televíziós szolgáltatás egy 100 pontos skálán legalább 80 pontot ért el.
A háztartásokban az elégedettségi rangsor elején olyan tényezők állnak, mint a számítógépes mobilinternet sebessége (84 pont) és hibamentes működése (83 pont), a tévészolgáltatás csatornaválasztéka (84 pont) és folyamatos, megakadás nélküli működése (84 pont), valamint ez utóbbiak megítélése általában (84 és 83 pont). A legkevésbé a tévézés és a vezetékes internet havidíjával (80 és 79 pont), valamint a vezetékes internet sebességével (81 pont) vannak megelégedve az emberek. Nagy általánosságban az elemzések alapján a községek lakói és a Dél-Alföldön élők a legkritikusabbak ezekkel a szolgáltatásokkal, a legelégedettebbek pedig az észak-alföldiek.
Mobilnet különösen
A kutatás a telefonon használt mobilinternet megítélését a legalább 14 éves használók körében külön is vizsgálta – 2019 őszén a vizsgált korcsoport 63 százaléka használta ezt a szolgáltatást. Itt a vélemények százas skálára vetített átlaga 83 pont az érdemi választ adók körében. Leginkább a szolgáltatás folyamatos, hibamentes működésével (85 pont), illetve a mobilnet sebességével (84 pont) elégedettek. A hibamentességnél statisztikai értelemben is kisebb az elégedettség, amikor a telefonos mobilnet általános megítéléséről van szó (83 pont), és még kisebb, amikor a havidíjról vagy az adatforgalmi korlátról (81-81 pont). Azaz a stabil, megbízható működése mellett egy kicsit drágának és kevésnek tartják a felhasználók a mobilnetjüket, szeretnék többet használni azt, de alapvetően minden tényező megítélése eléri a 80 pontot százból.
Bár a mobilnet egy új, önbizalmat és jártasságot igénylő technológia, alapvetően nincs érdemi különbség a nem, az életkor és a munkaerő-piaci státus szerint abban, hogy a felhasználók mennyire elégedettek a szolgáltatással – írják az NMHH jelentésében. Jelentősen eltértek viszont a vélemények a telefonon használt mobilinternetről a lakóhely, a régiók és az iskolázottság alapján. A legkritikusabbak a budapestiek, viszont a legelégedettebbek a fővárosban egyébként felülreprezentált, bár ott is kisebbségben lévő diplomások. Ezen kívül az Észak-Alföldön és a Dél-Dunántúlon a legelégedettebbek az emberek a telefonos mobilinternettel, és Észak-Magyarországon panaszkodnak rá a legtöbben.
A kutatás háttere
Ez a felmérés 2019. november 7. és december 10. között készült országosan reprezentatív mintavétellel, 3200 háztartásban, személyes kérdezéssel. Az interjú két részből állt: egy háztartási és egy személyes interjúból a család egy véletlenszerűen kiválasztott, legalább 14 éves tagjával. A kész háztartási, illetve egyéni minta esetleges torzulásait a kutatók matematikai-statisztikai eljárással, súlyozással korrigálták. A felmérést az Ariosz Kft. készítette az NMHH számára.