Szárnyal a magyarországi e-kereskedelem

Kevés olyan gazdasági terület van, aminek fejlődésére a 2008 óta tartó recesszió kedvező hatással volt: az internetes kereskedelem ezek közé tartozik. Az interneten keresztül értékesítő kiskereskedelmi boltok forgalma 2009-ben megközelítette a 100 milliárd forintot, 2010-ben pedig meghaladta a 133 milliárd forintot, ami a teljes kiskereskedelmi forgalom 1,8 százalékát teszi ki – derül ki a GKIeNET 2011 tavaszán 3000 online áruház megkeresésével végzett kutatásából. Az online kiskereskedelmi értékesítésből származó árbevétel 2011-ben 155-160 milliárd forint körül alakulhat, ami – ha teljesül – a teljes kiskereskedelmi forgalom mintegy 2,2 százalékát jelentené. Az értékesítési volumen ezek alapján 2009-ről 2010-re 25%-kal emelkedett, és 2011-ben is további 17-20%-os bővülés várható.

A GKIeNET által közölt internetes forgalmi adatok módszertani okokból nem tartalmazzák az aukciós piacterek adatait. Ezek 2010-ben összesen 28-30 milliárd forintos forgalmat bonyolítottak azon termékek értéke alapján, amire licitáltak (az aukciós piacterek árbevételében nem jelentkezik a termékek értéke, csak a közvetítésért kiszámlázott jutalék).

A magyarországi online kiskereskedelemben a 2010. évi kereskedés során a legnépszerűbb termékkategóriák (nem sorrendben) az étel-ital, gasztro (készétel); háztartási gépek; könyv, újság, magazin; ruházat, sportruházat; számítástechnika; szórakoztatóelektronika, műszaki cikkek voltak.

A nagyok nőnek

2010-ben a legnagyobb áruházak komolyabb megújulási kényszer nélkül is növelni tudták árbevételüket, így a hagyományos kosaras vásárlást kínáló új belépők szinte kivétel nélkül a legalacsonyabb árbevétel-kategóriába kerültek. Azonban az internetkutató cég szerint ritmusváltásra kényszeríti az eddig nem sokak által zavartatott nagy szereplőket néhány új piaci szereplő. Az idei évben korábban nem látott módon növekszik az apróhirdetési és a tematikus zárt közösséggel rendelkező oldalak népszerűsége. Az új piaci trendekre reagálva a webáruházak 7-8%-a 2010-ben már apróhirdetési weboldalakon, 9-10%-a pedig aukciós szájtokon keresztül is árulta termékeit, illetve reklámozza vállalkozását. Az egyéb online felületek igénybevétele inkább a kisebb boltokra jellemző, utóbbiak leginkább az ár-összehasonlító és közösségi oldalakat, valamint az egyéb online piactereket használják.

Megjelent a kuponos vásárlás

A kiskereskedelmi forgalomtól elkülönülten szükséges kezelni az internetes szolgáltatásokat, amelyek közül például a turisztikai, biztosítási területek az internetes kereskedelem kezdete óta a legsikeresebb szegmensek közé tartoznak. 2010 végétől viszont a bónuszos/kuponos vásárlás Magyarországon is elkezdett teret hódítani, jellemzően szépségápolással, szórakozással, gasztronómiával, utazással, sporttal, élményekkel, wellnesszel, egészséggel és oktatással kapcsolatos ajánlatokat kínálva. A bónuszként/kuponként értékesített szolgáltatásokból származó online forgalom 2011-ben meg fogja haladni a 2 milliárd forintot, és kijelenthető, hogy a kínált hatalmas kedvezmények olyan internetezőket is online vásárlásra csábítanak, akik korábban féltek ettől.

Internetes vásárlók

Magyarországon 2010 utolsó negyedévében a 14 évesnél idősebb lakosság 58%-a (4,9 millió fő) rendelkezett internet-hozzáféréssel, melyen belül 53%-ot tett ki a naponta internetezők aránya, és 10% alá csökkent az internetet egyáltalán nem használók aránya. A 14 éven felüli népesség 14%-a (1,2 millió fő) vásárolt már online, vagyis 2010-ben számottevően nőtt azok száma, akik már próbálták az interneten keresztüli vásárlást. A rendszeresen (havonta legalább 1 órát) internetezők 32%-a vásárolt már a világhálón – derül ki a kutatásból.

Azóta történt

Előzmények