Nemcsak a zenei kiadók vezetői ostobák: a sajtómágnások is birkák

Egy hosszú, rég zajló történet újabb fejezetét jelzi, hogy az olasz versenyügyi biztos tegnap bejelentette: vizsgálatot indít az ügyben, hogy a Google keresője, illetve hírszemléző oldala nem sérti-e meg az olasz újságok üzleti érdekeit.

Hirdetés

Az eljárásra az olasz lapkiadók szövetségének (Federazione Italiana Editori Giornali – FIEG) panasza alapján került sor, mely szerint: ha egy olasz lap nem jelentkezik be a Google News olasz verziójába szemlézhetőként, akkor a Google keresőmotorja automatikusan kizárja az adott lap cikkeit az elsődleges találatok közül.

Google News

Ha a fent említett megkülönböztető gyakorlatot tudnák bizonyítani, az kétségkívül súlyos törvénysértés lenne, ám a panaszt benyújtó lapok képviselői az Európában már többször, több országban hangoztatott érvet ismétlik meg: úgy „érzik”, hogy ha a híreik ajánlója megjelenik a Google News Italia oldalon, akkor ők látogatókat és hirdetőket veszítenek – ezt az állítást egyébként eddig még egyetlen esetben sem sikerült bizonyítaniuk az elégedetlenkedő kiadóknak, akik ráadásul mintha ellentmondásba is keverednének, hiszen a Google keresőjében megjelenő találatok kapcsán nem emlegetik ezt a kárt, sőt, ez esetben akkor van bajuk, ha nem kerülnek be anyagaik az első tíz közé. Vagyis: a Google Newsban nem akarnak megjelenni, a Google keresőjében viszont előkelő helyen...

Nem elveszik a pénzt a kiadók elől, hanem csinálják nekik

A Google kiadott egy közleményt az ügy kapcsán, s azt kell mondani, hogy bármiképp is vélekedjék az ember a világ keresőpiacát uraló vállalatról, annak monopolhelyzetéről és -törekvéseiről, ebben a kérdésben nagyon nehéz nem nekik igazat adni. A cég arra hivatkozik, hogy közvetítőként vannak jelen ebben az üzleti folyamatban, a Google News oldalain nincsenek hirdetések (újabb ellentmondás: az olasz lapok inkább a Google keresőjének oldalaira kerülnének fel, ahol viszont vannak olyan hirdetések, melyek pénzt termelnek a vállalatnak), s úgy vélik, egy világszerte népszerű ingyenes szolgáltatással épp hogy segítik a lapok online változatait, hiszen miért menne egy felhasználó egy linkeket tartalmazó oldalra, ha nem azért, hogy rájuk kattintson, s az eredeti helyén el is olvassa a teljes hírt (havonta több mint egymilliárd kattintást regisztrálnak a Google Newson, melyek mindegyike az adott hírhez, az adott lap weboldalára viszi el a felhasználót).

A hivatalos blogbejegyzés szerint a konkrét olasz panaszt még vizsgálják, erről nem kívánnak nyilatkozni, de a Google egyrészt folyamatosan egyeztet a felhasználás feltételeiről az egész világon, ugyanakkor az összesen 25 ezer forrásból dolgozó szolgáltatás ingyenes, a le- és feljelentkezés önkéntes, emellett – ahogy ezt egy nemrég lezajlott vita kapcsán már elmondták – a lapkiadók egy egyszerű paranccsal letilthatják a Google keresőrobotjait, ha nem akarják, hogy az indexelje a lap oldalait.

A háttérben természetesen az áll, hogy mind az online, mind a papíralapú lapok bevételei komolyan csökkentek (az idei tavaszi adatok szerint 10-30 százalékos volt a jövedelmek visszaesése az EU-ban), ám míg az első területen a visszaesés főként a válság következtében történt meg, a másodikon viszont főképp azért, mert a digitalizáció és az internet terjedése fokozatosan teret vesz el a hagyományos sajtótól.

Ám erre az európai újságírói szövetség, az EFJ (European Federation of Journalists) nem a Google által jelzett irányba mozdult el (a Google – talán kissé arrogánsan, de – azt javasolta a bajba került lapoknak, hogy az általuk generált látogatottságot az online gazdaság eszközeivel fordítsák át pénzre), hanem – mi mást is tettek volna, istenem – levelet írtak az Európai Bizottságnak, hogy segítség kéne, mert bajban vannak, ráadásul még itt nyomul ez a piszok Google is, ahogy azt egy másik érdek-képviseleti szervezet, az ENPA (European Newspaper Publishers’ Association) képviselője, Sophie Scrive nyilatkozta a Bloomberg hírügynökségnek: „A kiadók kissé aggódnak a Google miatt, s nem csak a szerzői jogok megsértése folytán, hanem azért is, mert a hír- és hirdetési piacon is egyeduralkodóvá váltak”.

Azóta történt

Előzmények