Magyarország több tekintetben is élen jár a régióban abban, ahogy az emberek az internet és okostelefonjuk, tabletjük, számítógépük segítségével igyekeznek hétköznapjaikat egyszerűbbé és kényelmesebbé tenni – derül ki egy a Google megbízására készített friss kutatásból. A cég a néhány napra Budapesten berendezett Google Házban mutatta be a kutatás eredményeit, és azt, hogy hogyan tudnák az emberek még jobban kihasználni az internet, okostelefonjaik, tabletjeik által kínált lehetőségeket.
A kutatás szerint Magyarországon szinte minden negyedik internetező első dolga ébredés után, hogy felmenjen a netre, és minden harmadik internetező nyilatkozott úgy, hogy nem tudja elképzelni az életét internet nélkül. Környékbeli országokkal – Csehországgal, Szlovákiával, Romániával és Lengyelországgal – összehasonlítva Magyarországon a legnagyobb az internetpenetráció, 62% az internetet szinte naponta használók aránya (Eurostat, internethasználat és annak gyakorisága alapján az egyének százalékában, 2013). Okostelefonját, tabletjét az internetezők 63%-a hívja segítségül, amikor felmenne a netre.
Szórakozás
A magyarországi internetezők 98%-a otthonról is használja az internetet, 32%-uk még tévénézés közben is netezik. Szórakoztató videókat keresnek a YouTube-on, zenét hallgatnak az interneten, a távol lévő barátaikkal, családtagjaikkal a neten tartják a kapcsolatot. Ha pedig van mit kipróbálni, szívesen kísérleteznek az új technológiákkal is.
A magyarországi YouTube-nézők kedvenc témái közé tartoznak a mozifilmek ajánlói (75%-uk néz erről videókat), az oktatóvideók (66%-uk nézi), 32%-uk keres útmutatást arra, hogy hogyan kell elkészíteni vagy megjavítani valamit, 28%-uk edz YouTube-videók alapján, 26%-uk a főzős videókat is követ, 15%-uk pedig sminkes videókat is néz. Minden 10. magyarországi internetező mondta azt, hogy ő is tölt fel a megosztóra videót.
De nem csak videókat keresnek a magyar internetezők sem, ha kikapcsolódásra vágynak. 52%-uk mondta azt, hogy zenehallgatásra, rádiózásra is használja az internetet. Szinte minden ötödik magyarországi internetező pedig olvas e-könyveket is.
Ha pedig a családdal, barátokkal való kapcsolattartásról van szó, a magyarországi internetezők 34%-a nyilatkozott úgy, hogy az interneten bonyolított videohívásokat is használ erre a célra.
Tanulás, főzés
Minden ötödik magyarországi internetező iskolából, felsőoktatási intézményből is internetezik. Az internetezők 77%-a nyilatkozott úgy, hogy információkeresésre is használja a netet.
A magyarországi internetezők 58%-a recepteket is keres az interneten, 14%-uk pedig még vásárlás közben is internetezik. A receptek keresésénél azonban nem állnak meg, 26%-uk a YouTube-ról merít ihletet, főzős videókat keres, amikor készítene valami finomat.
Utazás
A magyarországi internetezők nyaralásukat is az interneten tervezik: a Google Térképet használók ⅔-a a Google Térképet hívja segítségül, amikor nyaralásra, utazásra kerül a sor. Ez egyébként a legmagasabb arány a környékbeli országokkal összevetve. Utazás közben a nyelvi akadályok leküzdésére kedvelt társuknak bizonyult a Google Fordító, 38%-uk mondta, hogy használja ha külföldre megy. A magyarországi internetezők 30%-a nyaralás közben sem csatlakozik le teljesen a világhálóról.
A kutatást a Google megbízására az IIBR készítette 2014 márciusában CAWI (online kérdőíves) módszerrel „Internet a mindennapi életben” címmel. A kutatásban 5 országot vizsgáltak (Magyarországot, Csehországot, Szlovákiát, Romániát és Lengyelországot), minden országban 1000 fős, a 15 évnél idősebb internetezőkre nézve reprezentatív mintán.