A Google bombát dobott a hirdetési piacra

A Google ma egy olyan ingyenes webes forgalommérő eszköz megjelenését fogja bejelenteni, melynek segítségével a hirdetők pontosabban meg tudják határozni, hogy hová helyezzék el reklámjaikat annak érdekében, hogy minél jobban eltalálják a célcsoportokat – közölte tegnap a Google szóvivője, aki kijelentette azt is, hogy ezzel a szolgáltatással nyíltan versenybe szállnak azokkal a cégekkel, akik megbízásra a célzott hirdetések elhelyezését segítő felméréseket készítenek. A Wall Street Journal meg nem nevezett forrásra hivatkozó tudósítása után kényszerből megszólaló szóvivő a bejelentésig nem kívánt előzetes technológiai részleteket elárulni.

A hír kapcsán megjelent elemzések egyetértenek abban, hogy ha egy jól használható eszköz jelenik meg (s ez a Google eddigi fejlesztéseit ismerve nagyon valószínű), akkor az ezen az igen jól fizető piacon az olyan elemzőcégek, mint az e területen vezetőnek számító két óriás, a ComScore és a Nielsen Media, akik díj ellenében szolgáltatják a hirdetők számára az adatokat, komoly bajba kerülhetnek. Feltehetően a brókerek is így gondolják, mert a hír megjelenése után a ComScore részvényei 6,1 százalékot estek a tőzsdén.

Ezek az elemzőcégek jelentéseik létrehozásához a hagyományos média eszközeit, felméréseket, kérdőíveket, illetve a kiskereskedelem adatait használják fel, s az alkalmazott módszertanok miatt gyakran kritizálják munkájukat. E téren a Google óriási változást hozhat, mivel a szükséges adatokat közvetlenül a webszerverekről gyűjtik be. A szóvivő még annyit hozzátett, hogy ez a mérőeszköz a vállalkozók számára lenne hozzáférhető, s nem a fogyasztóknak szánják. A ComScore és a Nielsen addig nem kívánnak nyilatkozni, míg a Google hivatalosan be nem jelenti az új szolgáltatást.

A Google mára egyébként is a hirdetési piac mumusává vált – legalábbis erről számolt be a Cnet munkatársa a rendes évi cannes-i hirdetői fesztivál eseményeiről tudósítva. Ráadásul a cég pénteken egy valószínűleg még sok vitát kiváltó új szolgáltatást indított az eddig a népszerű kereséseket mérő Google Trends oldalán: szabadon megnézhetőek az egyes honlapok forgalmi adatai. Ez ugyancsak komoly üzlet, az online hirdetési piac tartóoszlopát alkotják a forgalmi adatok.

Google Trends

Ez az utóbbi szolgáltatás egyébként több szempontból is rejtélyes. A legfontosabb kérdés az lenne, hogy honnan szerzik az adatokat – hiszen például jelzik a napi egyedi látogatói számot is –, s ezek mennyire pontosak? R.J. Pittman, a Google termékmenedzsere azt írja a hivatalos blogban, hogy felhasználják a Google Analytics rendszerében található adatokat, s egyrészt becsülik, másrészt pedig több külső forrásból szedik össze az információkat. Péntek óta már több komoly kritika is érte ezt a szolgáltatást, de még mindig kérdés, hogy fel tudják-e a minőségét javítani annyira, hogy a hivatalos forgalomszámláló vállalkozások számára konkurencia legyen. De mindenesetre kissé hátborzongató abba belegondolni, hogy a Google – mivel közvetlenül nem férhet látogatottsági adatokhoz – akkora mennyiségű és minőségű információval rendelkezik, hogy közvetett, számítási módszerekkel képesek – ha egyelőre még meglehetősen pontatlanul is – valamiféle hozzávetőleges eredményeket produkálni.

Google Trends

Azóta történt

Előzmények