A Google felrobbantaná az online hirdetési piacot

A Google azt tervezi, hogy új módszert vezetnének be a felhasználók online aktivitásának követésére, és ezzel váltanák fel a célzott reklámok elhelyezésében kulcsszerepet játszó harmadik féltől származó sütiket (cookies) – állítja a USA Today online kiadásában megjelent riportban egy nevét nem vállaló, állítólag belső forrás.

Hirdetés

A harmadik féltől származó sütik kiváltására szolgáló technológiáról (anonymous identifier for advertising – AdID) nem sokat lehet megtudni a tudósításból, a forrás csak a koncepció fő elemeiről beszélt. Úgy tűnik, a Google azt tervezi, hogy kiszorítaná a külső felektől származó sütiket, a potenciális hirdetőkkel szerződne a saját nyomkövető használatáról, és mindezt azzal indokolják, hogy az egységes, egy kézben lévő AdID magasabb szintű adatvédelmet biztosítana, illetve az eddigiekhez képest nagyobb kontrollt jelentene a felhasználók számára. A forrás szerint a cég egyelőre még nem hozza nyilvánosságra a terveket, mivel a közeljövőben egyeztetnek róla az érintettekkel, a kormányzattal, illetve a fogyasztóvédelmi szervezetekkel. A Google szóvivője csak nagyon röviden kommentálta az értesülést: Rob Shilkin annyit mondott, hogy a cég számára fontos a felhasználók biztonsága, ugyanakkor az is, hogy az internetes gazdaság tovább növekedjék, és e célok érdekében több koncepción is dolgoznak, de ezek még csak a kidolgozás fázisában vannak.

Kontroll

Az elképzelés egyébként nem új, ugyanis az Apple hasonló módszert alkalmaz az iOS-ben, tiltják a harmadik féltől származó sütiket, a hirdetési rendszert saját fejlesztésű technológiával működtetik. Az idei évtől a Mozilla böngészőjében is le vannak tiltva alapértelmezésben a harmadik féltől származó sütik, amivel ki is váltották a hirdetők haragját.

Részletek híján csak spekulációkra van most mód. Az bizonyos, hogy a sütik sok gondot okoztak és okoznak, de az is igaz, hogy a sok évi kampány után elterjesztett nyomkövetőtiltás (az úgynevezett „Do not tracking”) sem hozott érzékelhető eredményt e téren. Elviekben igaz az, hogy ha egy kézben összpontosul a nyomkövető technológia fejlesztése és működtetése, az átláthatóbbá, számon kérhetőbbé és biztonságosabbá teheti az alkalmazást, viszont az már nem ad okot optimizmusra, hogy az AdID bevezetésével a két nagy technológiai cég még a mostaninál is kedvezőbb helyzetbe kerülne a online hirdetési piacon.

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények