Fujitsu blog: mesterséges intelligenciát mindekinek

Néhány hete zajlott a Fujitsu Forum 2016 rendezvény Münchenben, ahol az egyik fő téma a mesterséges intelligencia volt. Japánban a 80-as évektől kiemelten foglalkoznak ezzel a témával; a Fujitsu Laboratories több tucat japán vállalattal együtt sokrétű kutatásokat folytat ezzel kapcsolatban, számos szabadalom birtokosai. Münchenben a vállalat magyar származású „fő vizionáriusa”, Reger József előadásában hallhattunk részleteket a kutatásokról, fejlesztésekről.

A mesterséges intelligencia színre lépését intellektuális ipari forradalomként jelölik meg, ami gyökeres változást hozhat majd az emberek életében. Ez lehet az első olyan nagy fejlődési mérföldkő, aminek hatására több munkahely szűnik majd meg, mint amennyi újat teremt. Ilyennel még nem találkozott az emberiség, mert a tűz megtalálása, a kerék feltalálása, a gőzgép vagy az elektromosság ugyan mind-mind számos tevékenységet, munkakört megszüntetett, de ezzel párhuzamosan még több új tennivalót és lehetőséget kreált.

A mesterséges intelligencia, különösen a robozitálással együttműködve drámai hatással lesz társadalmunkra. Reger úrtól azt is megtudtuk, hogy az USA kormánya nemrégiben hívta össze a téma agytrösztjeit egy meghallgatásra, ahol képletesen mondva már azzal foglalkoztak, hogy milyen odaható mechanizmusokat kell beépíteni a mesterséges intelligencia technológiákba ahhoz, hogy ne jussunk előbb vagy utóbb olyasmi forgatókönyvhöz, mint amit a Terminator filmek vizionáltak a Skynettel.


[+]

A Fujitsu emberközpontú AI rendszere a Zinrai nevet kapta, és év végétől szolgáltatás jelleggel vezetik be egyelőre a japán piacon. Szinte félelmetes, de legalábbis tekintélyt parancsoló, hogy az egész technológiát – mondhanti egy AI feliratú konténerben – le tudja szállítani a Fujitsu. Ez egy rugalmas, moduláris platform, amihez ők adják a szuperszámítógép-alapú hardvert, a MetaArc alaprendszert és a funkció-, illetve felhasználás-orientált mesterséges intelligencia API-kat. Mindemellett az őket partnerül választó vállalatokat konzultációval, illetve a saját rendszerükhöz illesztésben is támogatják. Az egész rendszert több mint háromszáz, AI-val kapcsolatos projekt révén tökéletesítették, jelenleg 30 API-ból épül fel, melyek közül 21 funkcióorientált, a többi pedig alkalmazás jellegű.

A jövő tavasszal startoló első blokkban a húszból hét funkcióorientált API-t tesznek elérhetővé, például képfelismerőt, beszédet szöveggé alakítót vagy kérdésre tudásbázis alapján válaszolót, a két velük érkező funkció API közül az egyik az igényelőrejelző lesz. Például egy call center vagy biztosítási tanácsadó esetében a beszédet szöveggé alakító API ötvözhető a tudásbázis-alapú válaszadóval, illetve a rendszerrel kommunikáló ügyfél igényeinek „kitalálásához” használható a funkcionális API, ezzel automatizálható akár egy komplett ügyfélszolgálati részleg.


[+]

A Zinrai alapját a Fujitsu mélytanuló technológiája képezi, ami a világ egyik leggyorsabb ilyen jellegű megoldása. A tanuló algoritmus magasszinten párhozamosított, NVIDIA Tesla P100 gyorsítókat használó hardveren fut. A jövőben további építőkockákkal, újfajta feladatok kezelésékre képes API-kkal bővül majd a Zinrai platform, és szeretnék telekommunikációs eszközökbe, robotokba és járművekbe is integrálni, hogy még szélesebb körben bevethető legyen. Mindemellett az eddig megszerzett tapasztalatok alapján egy mélytanuláshoz kifejlesztett processzorarchitektúrán is dolgozik a Fujitsu.

Azóta történt