Megszűnhet a tabletek, e-readerek tiltása a repülőn

Idáig, ha egy hosszú repülőút alatt olvasni akartunk, jobban tettük, ha nyomtatott formában vittük magunkkal a kiszemelt olvasmányt. A jelenleg is hatályos jogszabályok szerint ugyanis a fedélzeten a mobiltelefonok mellett az e-könyv-olvasók, tabletek és egyéb szórakoztatóelektronikai készülékek sem használhatók. Noha szakértői vélemények sokasága látott már napvilágot, amelyek megállapították, hogy semmilyen károst hatást nem gyakorol ezen eszközök használata a repülőgépek berendezéseire, a szabályozás nem engedett. Ám lehet, hogy hamarosan változik a helyzet.

A Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) helyettes szóvivője, Laura J. Brown azt nyilatkozta a New York Times-nak, hogy felülvizsgálják a repülés során engedélyezett elektromos készülékek körét. Azt a jelenlegi szabályozás is lehetővé teszi, hogy újabb eszközök kerüljenek fel ezek közé, de csak akkor, ha a légitársaság bizonyítani tudja, hogy azok a gépeik elektromos berendezéseit nem zavarják. Ilyenre azonban nem akadt példa, mert a vizsgálat rendkívül költséges. Az esetleges engedélyezés jó hír lehetne annak a mintegy 100 millió amerikai állampolgárnak, akik a Forrester Research jóslata szerint év végigéig e-reader vagy tablettulajdonossá válnak. Utoljára 2006-ban volt hasonló vizsgálat, amikor az említett készülékek nagy része még meg sem jelent. Az okostelefonokra továbbra sem terjed ki a kutatás.

Az FAA tehát meghajolt a közvélemény nyomása előtt, a vizsgálatok azonban jó ideig eltarthatnak. Abby Lunardini, a Virgin America vállalati kommunikációs alelnöke elmondta a lapnak, hogy ahhoz, hogy egy készülék használatát engedélyezze a szervezet egy légitársaság számára, az adott berendezés minden egyes típusát külön-külön le kell tesztelni egy utasok nélkül felszálló járaton. Ez pedig csak az iPad esetében három utat jelent, mindennek következtében egy kisebb légitársaság számára szinte megfizethetetlen véghezvinni a kutatást.

A NASA folyamatosan gyűjti azokat a repülési incidenseket, amelyek összefügghetnek elektromos eszközökkel. A tavaly regisztrál ötven eset többségében a készülékek nem interferáltak a pilótafülke berendezésével, a legtöbb jelentés bekapcsolva maradt eszközről vagy laptopok akkumulátorának túlmelegedéséről szólt. Előfordult egy olyan eset, amikor egy Boeing 757-es gép pilótája a felszállás során jelentkező problémákat utastéri elektromos berendezésekkel hozta kapcsolatba, de ebben az esetben is csupán nem bizonyított gyanúról volt szó.

A tesztelés levezénylését most a saját kezébe vevő FAA azt tervezi, hogy a készülék- és repülőgépgyártók, valamint a légitársaságok bevonásával fogja megteremteni a vizsgálatok feltételeit. A sok szereplő azt is jelenti, hogy hosszadalmas folyamatnak nézünk elébe, de legalább elindult valami.

„Annak érdekében, hogy a vizsgálatok minél gyorsabban haladjanak, a légitársaságoknak össze kellene fogniuk, és havonta egy-egy gépet rendelkezésre kellene állítaniuk a teszt számára. A gyakran igen gazdag készülék- és szoftvergyártóknak pedig állniuk kellene a számlát. Amelyik erre nem hajlandó, annak termékeit ki kell vonni a vizsgálatból, ezáltal az új szabályozás létrejöttekor sem válnának használhatóvá a gépeken” – javasolt egy lehetséges utat a New York Times újságírója.

Azóta történt

Előzmények