Nem a crackerektől kell tartani, hanem a rendszerhibáktól

Az Európai Hálózati és Informatikai Biztonsági Ügynökség (ENISA) tegnapelőtt hozta nyilvánosságra az Európai Unió területén 2012-ben lezajlott, a kommunikációs szolgáltatások számítógépes rendszereit érintő, üzemkieséssel járó biztonsági incidenseket elemző éves jelentését. Összesen 79 olyan nagy és bejelentett eseményt elemeztek, amelyeknél főképp a mobiltelefonálás, a mobilinternet-szolgáltatás volt érintett, és amelyek sok millió ember számára okoztak bosszúságot vagy kárt.

enisa

A jelentés főbb megállapításai:

  • a 79 jelentősnek mondható incidenset 18 országból jelentették be, kilenc ország egyáltalán nem számolt be ilyenről
  • az üzemzavarok körülbelül fele a mobiltelefonos vagy a mobilinternetes szolgáltatásokat érintette, incidensenként körülbelül 1,8 millió felhasználó szenvedte meg a történteket
  • az üzemzavarok leggyakoribb okai a túlterhelés, illetve az áramkimaradás voltak
  • a szolgáltatásoknál (telefon, illetve internet, ezeken belül fix és mobil) az üzemzavarok háromnegyedét az üzemeltetői jelentések „rendszerhibaként” nevezték meg
  • a „rendszerhibák” hátterében általában hardveres meghibásodás állt, ezt követi a szoftverhiba
  • a hibák leggyakrabban a switcheknél jelentkeztek
  • a harmadik fél okozta hibáknál az energiaellátó cégek üzemkiesései szerepelnek, ezek átlagosan 2,8 millió embert érintettek esetenként
  • a túlterhelés okozta incidenseknél átlagosan 9,4 millió felhasználó volt érintett
  • a leghosszabb üzemkieséseket az időjárási jelenségek okozták, átlagosan 36 órát

A jelentés felhívja a figyelmet, hogy a kibertámadások (8 százalék) és az emberi hibák (5 százalék) okozta incidensek aránya eltörpül a fent említett okok mellett.

Azóta történt

Előzmények