Késleltetve jelenik meg az infláció az e-kereskedelemben

Még most érdemes tartós háztartási gépet, műszaki cikket vásárolni.

Az erős piaci verseny a legtöbb esetben késlelteti az online kereskedelemben értékesített termékek áremelkedését – állapította meg az Olcsóbbat.hu árösszehasonlító portál annak kapcsán, hogy az oldalon közel 90 termékkategória legkeresettebb termékeinek éves árváltozását vizsgálta, több mint 3000 termékre kiterjedően.

A legkeresettebb e-kereskedelmi termékek szinte minden kategóriájában a hivatalos fogyasztói árindex alatti árváltozás zajlott le az előző év júliusához képest. (Az infláció magas szintjében fontos szerepet játszó élelmiszerek kevésbé jelennek meg az online kiskereskedelemben.)

A sporteszközök körében tapasztalt 14 százalékos átlagos éves áremelkedés gyakorlatilag megegyezik a KSH által júliusra kimutatott 13,7 százalékos inflációval. A legkeresettebb háztartási gépek átlagos drágulása 11,1 százalékos volt, ami szinte megegyezik a népszerű barkácsgépek 11 százalékos áremelkedésével. A napi fogyasztási cikkek esetében 10,2 százalékos, míg a műszaki és számítástechnikai eszközök körében mindössze1,1 százalékos volt az árak átlagos növekedése.

Olcsóbbat.hu
[+]

Egyes termékek esetében árcsökkenés is bekövetkezett: a legnépszerűbb fejhallgató készülékek 3 százalékkal, az okosórák 4 százalékkal, a televíziók 5 százalékkal, a mobiltelefonok 8 százalékkal kerültek most kevesebbe, mint egy évvel ezelőtt. A webkamerák esetében is 8 százalékos áresés következett be, ez utóbbiak esetében az is fontos szerepet játszik, hogy a covid-időszakban sokáig hiány volt ezekből az eszközökből, ami akkor komoly áremelkedést generált.

„Csak a devizaárfolyam gyengülése miatt a kereskedőknek egy adott, importált árucikkért mintegy 15 százalékkal többet kell forintban kifizetnie most, mint egy évvel korábban. Emellett a beszerzési árak euróban is növekedtek. Mindez azonban a javarészt importból származó műszaki és háztartási cikkek jelentős részének árában jelenleg csak részben jelenik meg, mivel a kereskedők a különösen az online piactereken tapasztalható éles árverseny miatt sok esetben inkább az árrést csökkentették, részben arra is számítva, hogy az árfolyam ilyen mértékű kilengése csak időleges lesz – magyarázza Dévavári Dezső, az Olcsóbbat.hu vezetője. „Az euró árfolyama azonban a jelek szerint hosszabb távon sem fog visszatérni a korábbi szintekre, így az új beszerzési árakhoz való igazodás miatt az érintett termékek széles köre valószínűleg már az ősz kezdetétől tovább drágul majd.”

A kisebb mozgástér miatt az online áruházak várhatóan kevesebb és kisebb mértékű leárazásokkal élnek majd, mint a korábbi években. Mindez azt is eredményezheti, hogy az elmúlt években egyre népszerűbbé vált Black Friday, illetve a karácsonyt megelőző hetek időszakaiban is a korábbinál szolidabb akciózásra lehet majd számítani a kereskedők részéről – állapják meg a felmérésre alapozva.

Azóta történt

  • Új magyar e-kereskedelmi stratégia

    Bemutatta a hazai e-kereskedelem nemzetközi terjeszkedésének fellendítését célzó stratégiáját a Digitális Kereskedelmi Szövetség.

Előzmények