A Canon harmadik alkalommal hozta nyilvánosságra rendszeres nyomdaipari tanulmányának teljes körű eredményeit, mely a gazdasági visszaesésnek az iparágra gyakorolt főbb hatásait vizsgálja. A Canon Europe megbízásából készült, a Redefinition of the Digital Printer címet viselő felmérés arra hívja fel a figyelmet, hogy a recesszióból való kilábalással a digitális nyomtatási iparág új üzleti környezetté alakulhat át.
A kutatást a Rochester Institute of Technology (RIT) nyugalmazott professzora, Frank Romano és a nyomtatott médiával foglalkozó végzős diákok készítették. A kutatás során összesen 840 nyomdát kérdeztek meg, melyek 65,5 százaléka nyugat-európai székhelyű. A korábbi, 2008-as tanulmány 464 résztvevőjéből 383-an jelenlegi felmérésekben is szerepeltek. A fennmaradó 81 válaszadó cége időközben összeolvadt más vállalatokkal vagy megszüntette nyomdai tevékenységét.
Hirdetés
Óvatos optimizmus
A felmérésben részt vevő nyomtatási szolgáltatók 2009 végére már érezhető javulásról számoltak be, emellett azonban számos új kihívással kell szembenézniük. A korábban az alkalmazottak számát csökkentő nyomtatási szolgáltatók ma már újabb munkavállalókat alkalmaznak, képzéseket is indítanak, és elsősorban a növekedési szektorokra összpontosítanak. A válaszadók a fotókönyvek (87,2 %), a kis sorozatú hirdetések (84,9 %), a megszemélyesített promóciók (74,7 %) és a kis sorozatú kiadványok (65,3 %) szektoraiban látják a legnagyobb lehetőségeket. A megkérdezettek 2010 legfontosabb befektetési területeiként elsősorban az automatizált munkafolyamat bevezetését vagy fejlesztését (56%), a befejező műveletek bővítését (49%) és a digitális nyomtatás kiterjesztését (48%) jelölték meg. A válaszadók ugyanakkor még mindig óvatosak minden olyan tőkebefektetéssel kapcsolatban, amelyeknek nincs azonnali hatásuk a termelékenységre és a jövedelmezőségre.
A felmérés szerint a gazdasági visszaesés miatt a nyomtatási szolgáltatók ügyfelei is kénytelenek voltak minden területen költségoptimalizálást végrehajtani. Ennek következtében csökkentették nyomtatási megrendeléseik számát, mely egyben a szolgáltatási árak mérséklődését is jelentette. Számos ügyfél teljes mértékben megszűntette a nyomtatott anyagok megrendelését, és inkább az elektronikus kommunikációt részesítette előnyben.
A jelentés becslése szerint néhány nyomtatási szolgáltató akár 55 százalékos volumencsökkenést is tapasztalhatott, és a nyomtatási munkákat gyakrabban, kisebb sorozatokban kellett elvégezniük. Ezzel szemben a nyugat-európai nyomdák 69 százalékánál nőtt a megrendelések száma. A régi nyomdagépek alkalmatlanná váltak a kisebb sorozatú munkák elvégzésére, ezért 2008-hoz képest 18,1 százalékkal csökkent az ofszet nyomtatásból származó árbevétel. A digitális – lézer- és tintasugaras – technológiával készített termékekből származó bevétel ugyanakkor 27,2 százalékkal növekedett.
A digitális nyomtatás mint mentőöv
A digitális nyomtatás jelentős szerepet játszott a nyomtatási szolgáltatóknál a válság túlélésében, akik a felmérésben nyíltan kimondták, hogy a digitális nyomtatás mentette meg őket a csődtől. A felmérés azt is megállapította, hogy nyomtatási piac kiemelkedően jól teljesítő szereplői már bevezették a digitális nyomtatást. A digitális nyomtatási megoldásokat alkalmazó vállalatok több mint fele számolt be a nyereség vagy a bevételek növekedéséről, míg a digitális technológiát nem alkalmazó cégek csupán 31,7 százaléka mondhatta el ugyanezt.
A sikeres nyomtatási szolgáltatók legfőbb közös jellemzője az új termékek fejlesztése és az új piacok kiaknázása iránti elkötelezettség volt. A digitális nyomtatás mellett a túlélés másik kulcsfontosságú tényezőjét az értéknövelt, speciális szolgáltatások – a válaszadók 80 százaléka által említett értéknövelt befejező munkálatok, valamint bevonatok – bevezetése jelentette.
A felmérés bemutatja még a digitális nyomdai termékek, szolgáltatások értékesítési és beszerzési módjának változásait is. A korábban kedvező árrésű ofszet nyomtatási munkák visszaesése arra ösztönözte az értékesítési szakembereket, hogy komolyabban foglalkozzanak a digitális nyomdai termékekkel és szolgáltatásokkal. Ez a tendencia egybeesett a megrendelések 20 százalékos csökkenésével, a nyomtatási-, és grafikus tervezési megrendelések integrálásával, és sok esetben más média vásárlásával is. Ezek a folyamatok remek lehetőséget teremtettek azon nyomtatási szolgáltatók számára, akik olyan multimédiás szolgáltatásokat kínálnak, mint például a PURLS. A felmérés rámutat az elektronikus beszerzések folyamatos növekedésére is: a megrendelők több mint fele már használja az elektronikus beszerzés valamely formáját, a nagyvállalatok 40 százaléka pedig ezen keresztül 10–25 százalékos megtakarításról számolt be.