Látássérülteknek kifejlesztett tablet. Távoli szakértői támogatást biztosító okosszemüveg. Valós idejű információs rendszer, amely bármely üzemet digitális okos gyárrá alakít. Íme három abból a 44 innovatív technológiából, amelyek bekerültek az EIT Digital pán-európai versenyének döntőjébe.
16 ország 44, növekedési fázisban lévő vállalkozása kapott meghívást az EIT Digital Challenge november végén megrendezésre kerülő öt döntőjének egyikére. A 11 angol, 5 francia s 4 spanyol scaleup mellett Közép-Kelet Európából egyedüliként egy magyar vállalkozás is bekerült a legjobbak közé. A döntőbe jutott cégek közös jellemzői, hogy várható idei bevételük eléri a 640 ezer eurót, 13 főt foglalkoztatnak, s ez idáig átlagosan 700 ezer euró tőkebevonást könyvelhettek el. A vállalkozások 57%-ának alapítója vagy társalapítója nő.
Öröm és bizakodás
Az EIT Digital pán-európai startupversenyére összesen 25 ország 234 kezdő vállalkozása nevezett az alábbi öt kategóriában: digitális ipar, digitális városok, digitális jólét, digitális infrastruktúra és digitális pénzügyek. A döntőbe jutott csapatok névsora itt tekinthető meg.
A versenyre a nyolc magyar pályázó közül a repülőtéri közösségi autómegosztó szolgáltatást kínáló BeeRides bejutott a legjobbak közzé. „Nagyon örülök, hogy a tavaly alapított magyar startup ötletét és üzleti tervét kellően innovatívnak és ígéretesnek találta az EIT Digital pán-európai zsűrije, hogy meghívja a cég képviselőjét a párizsi döntőre” – mondta Horváth Zoltán, az EIT Digital Budapest igazgatója, és hozzátette: „Az ötlet jól kiaknázható lehetőség, hiszen a digitális átalakulásnak köszönhetően egyre inkább elterjedő megosztás alapú gazdasági modellre épülő vállalkozások hozzájárulnak az erőforrások optimalizálásához, ráadásul költséghatékony megoldást is jelentenek a szolgáltatással élők számára.”
Bősze Botond, a BeeRides üzletvezetője szerint: „Célunk, hogy minél több ember számára segítsünk abban, hogy olcsóbban és kényelmesen utazhassanak a reptéri közösségi autómegosztás segítségével. A magyar sikereket látva fontos számunkra, hogy egyre több helyen tegyük elérhetővé szolgáltatásainkat. Nemzetközi terjeszkedésünk első állomásaként hamarosan bejelentjük, hogy Németországban is elérhetővé tesszük a repülőtéri közösségi autómegosztás innovációját. A nemzetközi terjeszkedést segíti majd az EIT Digital rendezvénye is, ahol még több külföldi kapcsolatot építhetünk. Amennyiben megnyerjük a fődíjat, az EIT Digital üzletfejlesztői nemes célt szolgálnak majd, hiszen hozzájárulnak, hogy a naponta elpazarolt 27 milliárd kihasználatlan autóórát közösen csökkentsük, és az utazást még olcsóbbá tegyük mindenki számára.”
Program
A döntőbe jutott csapatok személyesen mutatkozhatnak be a szakmai zsűrik előtt. A 2016 novemberében megrendezendő döntőknek öt európai nagyváros ad otthont. A pályázók célja, hogy az EIT Digital nyílt innovációs hálózatának segítségével kilépjenek a nemzetközi piacra.
A kategóriánként megrendezésre kerülő döntőkön három-három vállalkozás részesül majd díjazásban. A döntők helyszínei és időpontjai:
- 2016. november 21. – Stockholm – digitális infrastruktúra
- 2016. november 24. – Eindhoven – digitális jólét
- 2016. november 28. – London – digitális pénzügyek
- 2016. november 29. – Párizs – digitális városok
- 2016. november 30. – Helsinki – digitális ipar
A BeeRides
A vállalkozás adatai szerint a BeeRides segítségével az elmúlt egy évben ügyfeleik több mint 100 millió forinttal olcsóbban utaztak: ez a szám tartalmazza az ingyenes repülőtéri parkolás értékét, valamint a pénzjövedelmet, amit az autók tulajdonosaik számára termeltek, míg ők távol voltak, és azt a megtakarítást, amivel a náluk autót bérlők előnyösebben jártak, mintha más kölcsönző szolgáltatásait vették volna igénybe.
A cég az autók értékeinek védelmében teljes körű, a tulajdonosok számára önrész nélküli biztosítást köt, mely az autókat védi akkor is, amikor a parkolóban várakoznak, és akkor is, amikor kibérelik őket. Ezen felül egy IoT-alapú GPS-es nyomkövetőt helyeznek az autókba, melyen keresztül mérik, hogy a bérlők hogyan használják a járműveket, beleértve az esetleges hirtelen gázadást, fékezést, kanyarodást, vagy a gyorshajtást.
Online előfoglalást követően, a reptérhez legközelebbi parkolóba érve mindössze annyi a feladat, hogy a forgalmit és a kulcsot a tulajdonos leadja. A cég az év minden napján nonstop nyitva tart.
Fényképes állapotfelmérés rögzíti az autók állapotát a parkolást követően, minden bérlési tranzakció előtt és után. Ezekhez a képekhez online hozzáférést adnak, valamint meg lehet nézni, hogy a bérlők hogyan vezették kocsit. Amikor az utas hazaérkezik, annyi a dolga, hogy felhívja a transzferbusz telefonszámot, és a parkolóban átveszi a kívül-belül kitakarított, lemosott autójának kulcsát és papírjait. A parkolás és az autómosás akkor is ingyenes, ha az autót nem vette bérletbe ki senki.
A világban az 1.2 milliárd autó kihasználtsága a 6%-ot sem éri el. Amikor repülővel külföldre utazik valaki, autója biztosan kihasználatlan, és a Liszt Ferenc repülőtér mellett egy átlagos nyári napon 7000 autó parkol, és várja, hogy tulajdonosa hazatérjen, és újra elfordítsa az indítókulcsot. 2 milliárd forintnál is többet költünk évente reptéri parkolásra, emellett a reptéri autókölcsönzés drága mulatság. A nagy kölcsönzők szolgáltatása eléri a bruttó napi átlag 18 ezer forintot, míg a BeeRidesnál napi 5000 forintot sem kell fizetni.