Bankonként eltérő gyakorlat a PPO-károsultak ügyében

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez (FEOSZ) érkezett panaszok a legkülönbözőbb banki magatartásokat mutatják be, ami nem segíti elő az egységes fellépést az ilyen jellegű ügyekben, valamint megrengeti az eddig is gyerekcipőben járó internetes kereskedelmet.

Mint ismeretes, a ppo.hu internetes oldalon regisztrált fogyasztóktól bankkártyájukat megterhelve 2490 Ft éves tagsági díj került levonásra január elején. A fogyasztók szerint ingyenes szolgáltatás módosult fizetős szolgáltatásra, melyet ők nem kívántak igénybe venni. Gyakorlatilag mindenkitől levonták ezt az összeget, attól is, aki már 3 éve nem is vette igénybe a szolgáltatást, a fogyasztók tájékoztatása pedig nem volt megfelelő.

Cserbenhagyta ügyfeleit az OTP?

A fogyasztók nagy része azonnal saját bankjához, illetve a tranzakciót lebonyolító OTP Bankhoz is fordult, eltérő sikerrel. Az ügy kapcsán az OTP Bank szakmai és jogi álláspontja határozott, amit egy mai közleményükben nyomatékosítottak is: „A bank a beérkezett bejelentéseket egyenként megvizsgálta, álláspontja szerint a PPO-tranzakciók lebonyolítása kártyakezelési szempontból szabályosan, a nemzetközi kártyatársaságok sztenderdjeinek megfelelően történt. Az OTP Bank ismételten nyomatékosítja, a konstrukcióban kizárólag kártyaelfogadói szolgáltatást nyújt, az ügyfél és a kereskedő közötti jogügyletnek nem részese.”

Vigyázat, drága a chargeback!

Bankkártyás tranzakcióknál létezik a chargeback fogalma, amit a kártyakibocsátó akkor kezdeményezhet, amikor a kártyabirtokos vitatja a tranzakciót, és az érvényes szabályok alapján megállapítható, hogy a követelés visszaterhelhető az elfogadóra. Tehát a chargeback az elfogadó által benyújtott pénzügyi követelés visszavonását jelenti. A FEOSZ állítja, ugyanazokat a szabályokat eltérően alkalmazzák a különböző bankok, hiszen van olyan fogyasztó, aki már visszakapta a pénzét, és van olyan is, akinek a chargeback folyamatra tekintettel letiltották a bankkártyáját, majd akár 10 000 Ft feletti összeggel meg is terhelték, mert ennyi az ügyintézési díj. (Ugyan erről elfelejtettek korábban tájékoztatást adni, hiszen ilyen költségek mellett valószínűleg bele sem fogott volna a fogyasztó ebbe a tranzakcióba.) Sőt ugyanazon banktól is eltérő válaszokat kaptak a fogyasztók, a panasz elutasításától kezdve az előzetes pénzvisszautalásig. Olyan fogyasztói panaszokkal is találkozott a FEOSZ, ahol a banki ügyintézők még nem is hallottak erről a lehetőségről, és csak hosszas telefonálgatás után került elő a megfelelő formanyomtatvány.

A FEOSZ továbbra is várja a panaszosok jelentkezését a feosz@feosz.hu e-mail címen, hiszen sokan a napokban kapták meg a januári bankszámlakivonatukat, s most szembesülnek azzal a ténnyel, hogy ők is a károsultak közé tartoznak.

Azóta történt

Előzmények