Keresés

Aktív témák

  • tmscsaba

    tag

    válasz janos666 #22681 üzenetére

    Engedd meg, hogy csak most reagáljak a leírtakra. Először is nem akarom rontani az üzleted. A képernyő beállítására szükség van! Különben teljesen rossz képet kellene néznünk, legtöbb esetben. Sok embernek nincs több heti türelme ahhoz, hogy szemre kismerje a teljes menüt, a beállítások lehetőségét. Esetleg fénytani előképzettsége és ismerete és érzéke sincs semmilyen szinten, hogy tudja, miként is álljon egyáltalán hozzá.

    Természetesen ezért van létjogosulétsága a szakembernek aki be tudja állítani a készüléket. Ezt elismerem, ez így van!
    Az is érthető, hogy műszerrel és beállítási gyakorlattal sokkal gyorsabban beállítható bármi, mint anélkül.
    Sőt azt is elismerem, hogy egy bizonyos szabványnak is csak műszerrel beállítva felel meg. Viszont a szemünk fittyet hány a szabványokra. Annál sokkal jobban alkalmazkodik, mint az ilyen ember szabta dolgokat pontosan igényelje.

    Amit írtál az érzésem szerint igen nagy százalékában fedi a valóságot, de azért találtam benne olyasmit ami szerintem pontatlan vagy nem helyén való.
    Vegyük sorba:

    "... Ilyenkor a kijelződ fehérpontjához adaptálódik a szemed." Igen, erről beszélek én is. Pl. a LED+LCD esetén a teljes látható spektrumot közelítő fényforrást használnak, ott a spektrummal nem lehet nagyobb gond, mint az áruházi példádban. Ezek a ledek feltételezhetően 90-es CRI értékhez állnak közel.

    Tehát a lesugárzott spektrummal akkora nagy baj nem lehet, mint a fénycsöves világítású ruha bolti szín tévesztő példában, különben szemmel sem és műszerrel sem lehetne jól beállítani a színt.

    ""ha egy hagyományos izzós megvilágítású helyiségből kinézel egy nyíláson a természetes nappali fénnyel megvilágított környezetbe, akkor erősen kékesnek látsz mindent odakin""
    "Igen, épp ezért fontos, hogy D65-ös fehérponthoz legyen beállva a szemed, ne máshoz, ugyanis a színtér többi része a fehérhez relatív."
    A fehér pont is relatív a színek arányos eltolódásához képest, viszont a színek lineáris, fényerőtől független egyensúlya egymáshoz képest lényeges, hogy meg legyen. Ezért lassú, hosszadalmas és türelmet igénylő a szemre történő bellítás.

    Egyébként a tábortűzzel megvilágított környezet fényének fehér pontját sem kalibrálják a D65-ös fehér ponthoz és semmi máshoz, mégis jól adaptálódik hozzá a szemünk.

    'az agyunk kompenzálja a színeltérést.
    Ezért van az például, hogy a fehér papírlap
    a tábortuz vöröses-sárgás fényénél is fehérnek mutatkozik.
    Ez annyira belénk rögzült, hogy a színkompenzáció
    automatikusan megtörténik, ha a körülmények arra utalnak '
    Forrás : http://www.fullspectrum.hu/tenylegkek.pdf

    "Ha más fehéregyensúlyhoz adaptálódik a látásod, azzal a szaturált színek érzékelése is megváltozik."
    "Ez a következő probléma, hogy az alapszínek szaturációi is ritkán felelnek meg a szabványban (ITU Rec709) előírt értékeknek."

    Ez mind csak papírforma.
    Viszont a szín csatornánkénti szint eltolás és erősítés mértéke külön állítható (mint jól tudod is) akár műszerrel vagy szemmel kontrollálva. Ha valaki nem tudja meglátni szemmel a beállításhoz szükséges eltérést, akkor az ő szemének úgyis mindegy. Azt egészséges látással meg kell azt érezni.
    Nálam ez úgy volt hibátlan ahogy gyárilag beállították.

    "Vásároltál már valaha ruhákat boltban?
    Gondolj csak arra, hogy hiába vagy már hozzászokva az adott megvilágításhoz (bent általában fénycső), a ruhák színe is mindig teljesen más a bolti fényben, mint az utcán (általában napfényben)."
    Itt egészen másról van szó, a spektrum hiányos fényforrásból hiányzik a szín vissza adáshoz szükséges megfelelő fény spektrum szakasszal lefedett szín terület, amit nekünk adott színként látni kell és fekete van helyette. Ott az adott színű anyag látványa helyett a benne lévő, és a fényforrás által lesugárzott létező spektrum vonalat láthatjuk csak, ami más színt jelent. Ezt viszont sem a szemünk, sem a műszeres beállítás nem tudja kompenzálni.
    Ez a leírt példa azért nem illik ide.

    Energia takarékos fénycső spektrumok :
    http://www.adapter.hu/webaruhaz/product_info.php?products_id=440
    Energia takarékos fénycsövek : http://www.fullspectrum.hu/

    ""Azon sok nem múlik""
    "De, a fenti két tényező együttesén már rengeteg tud múlni."
    Viszont a fent leírtak tükrében ez már nem okoz akkora problémát és látható különbséget, még ha műszerrel mérhető is.

    ""Azt tudjuk, hogy a nem megfelelő szín beállítású televízió képe egy fotón már láthatóan természetellenes árnyalatú.""
    "Ez egy másik problémát vet fel, miszerint a fényképezőgép három színszűrővel dolgozik, amik nem a mi kijelzőink spektrális tulajdonságait feltételezik, hanem napfényt vagy vakut."

    Azért az RGB alapszínek már valahol kell, hogy egy szabvány szeint készüljenek, különben nem lehetne színhűen megnézni a felvételt a szabvány színű (érzékelő/visszaadó) festéktől eltérő képernyőn, ha akár a kép bontó vagy a kép alkotó eszköz kép pontjának a színe fizikailag más lenne. A napfény vagy műfény beállítás megint egy másik jellegű beállításon múlik. Ezeket nem jó ha keverjük.

    .."akkor beláthatnád, hogy szinte minden paramétert szükséges finomhangolni."
    Nem csak belátom de finomhangoltam is! Eltartott legalább két hétig, mire megismertem a lehetőségeket és elértem azt a képet, amire mondhatom, hogy amennyire egyáltalán lehet, annyira nekem tökéletes.

    "Épp ezért vannak ott ezek a beállítások még a felhasználói menüben is, illetve ezért van az, hogy minél magasabbra pozicionálnak egy megjelenítőt, annál több kalibrálási funkciót kínál, mint fejlett szolgáltatás." De hiszen ez természetes és így van.

    ""Lényeg, hogy szemre jó legyen, úgyis csak nézésre szánjuk.""
    "Itt csak arról van szó, hogy fogalmad sincs igazából milyen színeket kéne látnod, így nem is tudod, hogy hibásak azok, amiket látsz.
    Mivel a saját felvételeimet is nézem, ezért az meglepő lenne ha nem ismernék rá. Ahhoz színtévesztőnek kellene lennem. :)

    "Illetve részben hozzászoksz a saját megjelenítőd hibás színeihez, de csak részben, és csak olyan kitüntetett pontok mentén, mint például a bőrszínek. Az összes olyan szín, amit magadtól nem ismerhetsz, azt esélyed sincs betippelni. (Honnan tudod, hogy milyen színű ing volt a színészen, ha a kijelző hibásan jeleníti meg?) Nem feltétlenül színészt nézek, hanem a saját felvételem. Azon meg egyből kiderül. De hiszen ott is minden egyezik!

Aktív témák