-
IT café
Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Latency
senior tag
A HE fórumon sokan használnak Solomon pákát és elég pozitívak a visszajelzések. [link] Komplett állomást lehet kapni egy kattogós Weller árán, a hegyek áráról már nem is beszélve. (Ettől függetlenül nekem is Weller van, úgymond megörököltem ).
-
Peter789
senior tag
minőségben még ma is ott tart a weller, hogy cirka örök élet + 1 nap a hegy ? ami weller páka otthon van, az 30+ éves, és amióta az eszemet tudom nem volt cserélve a hegye - valszeg egy idős magával a pákával. fűtőbetét cseréről se tudok. a vezetéke már 1-2x eltört, azt cseréltem, de ezen túl csak teszi a dolgát...
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- AquAgorA ...Pál apostol nyomában: http://fleettracker.eu/index.php/component/aquagora
-
zka67
őstag
válasz totya694 #18459 üzenetére
Ezzel nem értek egyet, hogy megteszi az olcsó is. A szerszámokon nem szabad spórolni, megéri megvenni a minőségi cuccokat. Én egy életre szoktam szerszámot venni, nem két hétre tecsós csavarhúzókat. A legtöbb szerszámom elmúlt 25 éves és a mai napig faszán teszik a dolgukat, értsd bele a 2 db weller pákát, csipeszt, stripaxokat, csavarhúzókat meg mittoménmégmiket. Egyedül csípőfogókat szoktam venni, de abból is van még egy közel 30 éves működő darabom. És úgy, hogy naponta használom őket itthon.
Persze, nem olcsók, de csak egyszer kell megvenni őket, egyszer kell, hogy megszokja a kezed a fogásukat és ha használni kell őket, nem ér meglepetés.
-
moha21
addikt
válasz totya694 #18461 üzenetére
Egyetértek veled. Próbálkozni tökéletesek az olcsóbb cuccok. Nyilván a 2k tesco páka önmagában is életveszélyes tud lenni ( komolyan elolvad meg ilyenek ), de 10k-ból már lehet venni vmi 40 W-os szabályozható pákát. Az tökéletes elsőnek. Szerintem.
Nem az az igazi férfi aki minden nőt meghódít, hanem aki ismeri a nagyfeszültségű földkábelek szigetelésének technikáját.
-
Batman2
őstag
3,2 x 2,8 x 1,9mm-es LEDekből, egyenként 1700-2500mcd fényerővel, egy ilyen panelon 72db LED van + még majd kettő csatlakozik hozzá a tető panelon, ami előre fog világítani, a 72db a panelon meg oldalra. Több ilyen panelből (3,4,5) építek össze 1db lámpát, így 900-1300Lumen fényerőre lesznek képesek.
Ez már a ritkított panel, előszőr egy sűrübbet készítettem, de az túlságosan melegedett, ráadásul másfajta és vastagabb nyáklapra, ez most 0,8mm-es, üvegszálas műgyanta lap, ezen sokkal jobb a hőleadás ezen mintázattal, így már valszeg közel maximumra fogom tudni hajtani a LEDeket.
A panelok foto technikával készülnek, a már korábban leírt módszerrel.A már elkészített, 3db. sűrübb panelből elkészített LED lámpa körülbelül 80-85W-os ízzónak megfelelő fényt ad, nem sokkal marad el a fénye a 23W-os energiatakarékos fénycsőénél, ami korábban a helyén világított !
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
PH-User
addikt
Sziasztok!
Szeretnék egy NiMH akkumulátortöltőt vásárolni, mindegy, hogy külföldről (eBay) vagy hazai boltból, csak számomra elfogadható árcédulával büszkélkedjen.
Van 4db AA és 4db AAA akkum, azokat kellene tölteni.
Nos a négy kisebből folyamatosan 3db van használva az 1W-os lámpámban, így egy darab mindig töltötten marad fenn, de nem akarom a továbbiakban az olcsó töltővel gyilkolni őket.
Olyan töltő kellene, ami figyeli az akkuk szintjét és nyugodtan betehetem töltéskor a 3 kimerült helyé a használatlanul maradtat is, mert ugye általában ezekkel csak úgy lehet tölteni, hogy vagy 2db vagy 4db töltődik egyszerre, páratlanul nem nagyon működik a műsor.
Lehetőleg gyors-töltő legyen, valami komolyabb, nem olyan, amiben csak pár ellenállás és két dióda van.
Tudtuk nekem ilyet ajánlani?
Amit néztem eBay-en az ez, csak kicsit drága postával együtt (6,5-7K) [link]
Ezt is néztem, de ez nem tudom mennyire jó NiMH-hoz. [link]Előre is köszi!
[ Szerkesztve ]
''Amíg szól a zene muszáj felkelni és táncolni.''
-
PH-User
addikt
válasz PH-User #18466 üzenetére
Kicsit utánanéztem és azt a következtetést vontam le, hogy 10 ezer alatt nem nagyon kapni normális intelligens töltőt?
Ez milyen lehet vajon?
(Az a baj, hogy mindenhez kalkulálhatok legalább 1,5K-t pluszban, mert vagy posta vagy futár... )[ Szerkesztve ]
''Amíg szól a zene muszáj felkelni és táncolni.''
-
Lompos48
nagyúr
válasz PH-User #18467 üzenetére
A Yellostone úgy néz ki, hogy egyértelműen egyenként tölt. Hogy gyors vagy nem, azt nem tudni, mert áramokat nem ír. A kisütő funkció ellenben hasznos, mert ugyanonnan kezdheti a töltést eltérő állapotú akkuk esetén is.
Az Energizer biztos nem tölt egyenként, látszik a belső felépítésén, hogy nem azonosítható 4 külön töltő áramkör.
A Dr. Charge az áramok alapján ugyancsak egyedileg és egész jó áramokon tölt, tehát elég gyors.
Ilyen alapon az utolsót választanám.Ugyanakkor megjegyzendő, hogy a gyors vagy lassú töltés az akkutól is függ. Valamikor évekkel ezelőtt adatlapokat olvasgatva láttam olyat, hogy típusokként meg van adva ennek a lehetősége, mert (talán) konstrukciófüggő.
Az se butaság, ha egy töltő nem kizárólag az akku feszültsége alapján dönt a töltés állapotáról. Okosabbak figyelik a feszültséget, annak egy - a teljes töltést jelző - inflexiós pontját, ami ugyanakkor (mért) hőmérsékletnövekedéssel is jár. Érdemes beleolvasgatni a Maxim töltőIC-k leírásaiba.
-
zka67
őstag
válasz PH-User #18467 üzenetére
De lehet, pl. a VOLTCRAFT IPC-1L AKKUTÖLTŐ-t. Nekem ilyen van és azóta nem hullanak az aksijaim, mint a legyek. Egyesével is tudod tölteni az aksikat, jó a NiCd és a NiMH aksikhoz is. Charge-Discharge-Refresh és Test módokat tud, kijelzi, hogy mennyi energiát töltött az aksiba, az aksi feszültségét, a töltő- és kisütőáramot. Ennyi. Ennél jobb nem kell, mert nincs. Ja, és beállíthatod a töltőáramot, ha gyorsan kell tölteni 1500mA-ig, két akku esetén pedig 1800mA-ig.
-
őstag
Üdv
Úgy érzem el kell mesélnem egy tanulságos történetet ami részben kapcsolódik az akkukhoz/töltésükhöz.A nejem kapott jó pár éve egy meglehetősen drága rádiós egeret.Csak egy pici baj volt vele,hogy 0V-ra képes volt lemeríteni az aksikat.Gondolom nem kell ecsetelnem,hogy az aksik halálához vezetett ez a kis probléma.
Azért érdemes annak is utána járni,hogy mibe is rakod azokat az aksikat mert hiába van egy intelligens töltőd ha az eszköz meg "kinyírja" az aksikat...Üdv:Attila
-
yohnsee
tag
válasz Starboard #18453 üzenetére
Szia!
Nagyon sok véleményt írtak már pákákról itt, bedobnék egy "gyártót" én is, valószínűleg kevesen ismerik, de nem reklámnak szánom amit írok. Kb. egy éve találtam rá erre a honlapra [link], és nagyon kíváncsivá tett. Rendeltem is egy forrasztó állomást, ami azóta az elsőszámú kedvencem lett. Igaz, én nem bele való heggyel használom, hanem Weller hegyet teszek bele (faterán lehet olcsón találni) és egy álom vele forrasztani. Az olcsó(bb) kategóriában nem találtam neki versenytársat. Ezekkel volt összehasonlítási alapom: Solomon ledes/digites (sárga nyelű), Fahrenheit 28xx (60W-os páka, digit. kijelző), Voltcraft LS50, plusz a régi cseh pisztolypákám. Ezeket mind lekörözi, és amikor én vettem, jóval olcsóbb volt még a Solomonnál is.
Mégegyszer mondom, ez az én egyéni véleményem/tapasztalatom, de segitő szándékkal írtam, remélem nem zavartalak össze mégjobban.AVR
-
And
veterán
válasz totya694 #18473 üzenetére
Azért az meglehetősen ritka (sőt bizonyos értelemben egyenesen 'szép') teljesítmény egy relatíve bonyolult elektronikától, hogy teljesen nullára képes meríteni egy akkut. Egy ohmos fogyasztónál még csak elmegy az ilyesmi, de egy félvezetős jószágnál.. Biztos minden rendben volt azzal az akkuval? Nem lehet, hogy egyéb körülmények is közrejátszottak ebben (ratyi töltő, vagy állandó készenléti töltés a dokkolóban, stb)?
-
zka67
őstag
And és Gyapo1: igen, igazatok van, ezt nem is figyeltem, mert én mindig a legkisebb árammal szoktam tölteni az akkuk élettartama miatt.
Egyébként tudom ajánlani az ENDURANCE AKKU-kat is, nekem nagyon beváltak. Minimális az önkisülésük. Én megőrültem attól, hogy feltöltöttem az olcsó aksikat aztán másnap fényképeztem volna velük, a gép meg aszondta, hogy üresek. Ezek meg bírják hetekig is, úgy, hogy ritkán szoktam fényképezni.
-
Batman2
őstag
válasz szaszayanou #18464 üzenetére
Szevasz
Egy panel (72db. LED) 4,6W teljesítmény felvétellel rendelkezik max..
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Lompos48 #18465 üzenetére
Szevasz
Azért ilyen, látszólag furcsa a felosztás, mert valójában 37db LED van sorbakötve a kész LED lámpában, ami úgy jön össze, hogy itt a lapon van 2 x 36 db. és +1 darab csatlakozik hozzájuk minden 36db-onként a több panelből összeépített "oszlop" tetején, ami részlegesen befedi azt.
A +1 LED az az első 12-es oszlop után csatlakozik be a tetjén és az köti össze a további 24 db.-al a panelon.
A panelok próbája alatt persze csak drótdarabokkal rövidre zárom a +1 LED-hez való csatlakozásokat.A most készülő lámpán vizsont már lehet hogy egységenként 2db LEDet fogo tenni a tetjére, kipróbálom, hogy elfér e, akkor többet világít előre is, nem mintha így probléma lenne, mert pontosan ugyanolyan jól szór a már elkészült lámpa, mint a korábbi energiatakarékos fénycső a helyén !!
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Itt a próba kötése a panelnak:
És itt van az elkészített lámpa egy oldala a tetőpanellal együtt:
Az ellenállásokat a panel mögé helyeztem, a kürtőben vannak, így kifelé nem is látszanak, ezért nincsenek a panelon, egyébként csak jelképes értékű és funkciójúak, 33-39ohmosokat kötök be, az egyes egységek közötti esetleges minimális külömbség kiegyenlítésére.
Állítólag ennyi sorba kötött LED esetén, de már 10 fölött elhagyható az előtét ellenállás, van már annyi mozgása, rugalmassága feszültségben a LEDsornak, hogy ne jelentsen gondot egy kis fesz. változás, de én biztosra akarok menni és nem sajnálom belőle az ellenállást.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
PH-User
addikt
Köszönöm mindenkinek a segítséget az akkutöltő témában,
tegnap nézegettem még a töltőket és ezt találtam még.
[link]
Ahogy olvasgattam az ANSMANN elég jó márka, s ez árban is jobban tetszene.
A VOLTCRAFT tényleg jónak tűnik, de az futárral 11 ezer, kicsit sok.
Vélemények?''Amíg szól a zene muszáj felkelni és táncolni.''
-
zka67
őstag
válasz PH-User #18485 üzenetére
Ez az ansmann is ugyanolyan töltő mint ami most is van neked. A voltcraft pedig megéri az árát, ha figyelembe veszed azt is, hogy mennyi akkut dobáltál ki eddig.
Egyébként mit ér tíz rugó manapság? Most voltunk bevásárolni asszonnyal és 28 rugót hagytunk ott a boltban és nem vettünk semmit...
-
Starboard
csendes tag
Vettem olcsó 1500 Fahrenheit pákát.
Teljesen jól működik, 1 órát forrasztottam vele, ez elején leégett a hegyéről valami ( ezt jelezték előre kicsit büdös volt), de 10 perc után tökéletesen működött.
Az egerem meg csináltam köszönöm mindenki közre működését.
Isten fizesse meg.
-
Batman2
őstag
válasz Lompos48 #18483 üzenetére
Szevasz
Egy ilyen 72 LEDes panel kb. 1db 1000-esbe kerül (csak LED és nyák, kondi és egyéb nélkül).
Meleg fehér az össze LEDem, nem szeretem a hideg fehér fényt, legfeljebb még a semleges, nap fehér színt.
Ezek kb. 3000K fokosak, látható a kristály fölötti gyanta szinéből is, hogy jó sárga a foszfortól.
A másik fajta, nagyobb teljesítményű, de sokkal kisebb LEDek szintén meleg fehérek, azok pedig 2700K-esek, a gyakorlatban egy picivel vörösesebb a fényük.Egy adag tiszta fehéret (5000K) is akartam rendelni a kisebbekből, de aztán visszamondtam a rendelést a nehéz szerelhetőség miatt, utólag már bánom, mert 51db-ból csak 3 ment tönkre szerelés közben és még így is bőven megérte.
Ha pedig másfajta anyagú, kicsit nagyobb lapra szereltem volna, a fóliából több hőtőfelületet képezve a melegedése sem lett volna olyan vészes, akár még ki is lehetett volna hajtani a maximumra, ami hatalmas fény lehetett volna, látva a mostani fényüket, ami alig több, mint fél kapacitás.
A hobbi munkákhoz lett volna jó egy erős tiszta fehér, ahol minden jó kontrasztos, élesen elválnak a kontúrok és élénk, szinhelyes az össze szín !Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Volkov
aktív tag
Sziasztok!
Újabb autós kérdés
Van a kocsiban egy fedélzeti compjúter (1986-os autó!)
Méri a pillanatnyi fogyasztást, az átlag fogyasztást, az elhasznált benyát illetve kiszámolja a még megtehető km-t.Az a gondom, hogy nem jól méri a benzin fogyást, ezáltal minden más adat is megy a levesbe.Túl sokat mutat/mér. Kalibrálni nem lehet.
1 vezeték jön össz-vissz az ECU-tól a fed compra ami (a leírások szerint ELVILEG!) egy 12V-os PWM jel.
Hogy lehetne picit megbirizgálni ezt a jelet? Hogy "rövidebb" legyen picit. Tudom hülyén mondom, de remélem van aki érti mire gondolok(valahogy nem lehetne késleltetni a felfutását a jelnek? a lefutás meg maradhatna... de tényleg lehet, hogy marhaságot mondok )
Köszi!
:)
-
Batman2
őstag
válasz Volkov #18493 üzenetére
Szevasz
Milyen márkájú járgány ez ??
Akkoriban még nem sokban volt kompjúter, pl. merciről tudok.Szerintem nem az elektronikával, mármint magával a kompjúterrel lehet a baj, mert ha az meghülyül, akkor semmit sem csinál, hanem a jeladónál keresném a problémát !
Ha valami HALL jeladó, akkor lehet már elfáradt és hibás jelet ad le, vagy lehet egyszerűen csak koszos a jeladó és meg kellene takarítani, kontaktok is lehetnek már korrodáltak, amitől pl. megnőhet helyenként az ellenállás, nagyobb lehet a feszültségesés a megengedetténl, stb. és ezért is adhat a jeladó nem megfelelő jelet !
Én előbb ott néznék körül !
A kompjútert meg úgy is le lehet tesztelni, már ha tényleg 12V-os PWM jel kell neki, hogy készítesz egy négyszög generátort egy 555-ösből és beállítod valamilyen kitöltésre, a frekvencia és a kitöltés alapján pedig, ha nem is egyszerűen, de biztosan ki lehet számolni, hogy az milyen fordulatnak fele meg !
De ha már fogyasztás adatokat is mér, akkor csak kell legyen ott még másfajta érzékelő is, mint egy sima, fordulatszámot PWM jellé alakító jeladó, valami az üzemanyagot is kell mérje, egy átfolyás mérő.
Vagy arra értetted, hogy PWM jelet ad ki ?
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Volkov
aktív tag
válasz Batman2 #18494 üzenetére
Na, akkor kicsit még visszább:
Tehát ez egy Ford EscortA fedélzeti cucc gyári benne.
-kap egy pozitívat
-kap egy negatívat
-van egy világítás pozitív
-gyújtás pozitív
-jön egy kábel az üzemanyag szint jeladóból (ez egy ellenállás mérés)
-jön egy madzag a VSS-től (seb. jeladó, ez is egy PWM jel, de ezzel nincs gond)
-van egy lábacska ami a motorvezérlőről jön, ez méri a benzin fogyástÁtfolyásmérő nincs. A jeladó az maga az ECU (Engine Control Unit = motorvezérlő)
Minden láb megpucolva, csatik rendben, itt nem nagyon lehet már hiba.
(fordulatszám figyelés közvetlenül nincs is)1. hogyan tudom megtudni, hogy tényleg 0-12V PWM -e a jel ami kijön az ECU-ból?
(minden leírásban PWM-et írnak és én is játszottam már vele: egy izzót kötöttem rá, villog gázpedálállástól föggően kicsit-nagyot. (szkópom nincs))2. a fed komp tuti jó, ez már a 2. ami ugyan ennyit mér, szereztem anno még egyet mert azt hittem az a rossz.
3. 555-el nem lehet valami olyan kapcsolást összehozni, ami késlelteti a jel felfutását, de nem bántja a lefutást?
[ Szerkesztve ]
:)
-
szaszayanou
aktív tag
Sziasztok!
Kiforrasztásához tudtok valami spéci technikát ajánlani?
Rossz értékű kerámiakondikat forrasztottam be az erősítőbe és ki kellene szednem őket. Ónszippantóval próbáltam de túl kicsi a forrszem, és nem szívja fel az egészet.
Ónszívó sodrat esetleg?
Still stands Thine ancient sacrifice, An humble and a contrite heart.
-
Peter789
senior tag
válasz Volkov #18495 üzenetére
a PWM jelet oszcilloszkóppal lehetne megnézni, arról leolvasható az aktuális frekvencia és a kitöltési tényező is
ha tényleg a PWM jel áthangolása marad mint végső megoldás, akkor azt egy mikrokontrollerrel lehetne talán legegyszerűbben megoldani - egyik lábán figyeli a jelet, másik oldalán x %-al eltolva adja ki ( plussz pár alkatrész, hogy a 12V-hoz igazodjon )
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- AquAgorA ...Pál apostol nyomában: http://fleettracker.eu/index.php/component/aquagora
-
Latency
senior tag
válasz szaszayanou #18496 üzenetére
-
Batman2
őstag
válasz Volkov #18495 üzenetére
Szevasz
Sajnos én is az oszcilloszkópot tudnám javasolni, ami meg tudná mutatni, hogy mekkora feszültség csúcsok vannak, tehát a bekapcsolt, "1" jelszint esetén mekkora a feszültség !
mivel ez viszonylag gyorsan változik, így multiméterrel nem lehet rendesen lemréni, mert az csak átlagokat fog kiírni, ha nem annyira gyors a változás, akkor még régi mutatós műszer esetleg meg tudná mutatni a csúcs értékét.Akkor a motorvezérlő kapja azokat a jeleket, amit továbbít ehhez a kompjúterhez, de szerintem kell kapjon fordulatszám és gázpedál állás jelet is !
Önmagában a sebességből és az üzemanyag szint változásából nem igen tudja pontosan kiszámolni, illetve előre megsaccolni, hogy mekkora lesz a fogyasztás az adott körülmények között (befecskendezett üzemanyag mennyiség, motor terhelése - sík terep, emelkedő, lejtő).
Minden esetre a gázpedál környékén is nézzél szét, hogy van e valami érzékelő, pl. egy potméter, illetve erősen ajánlott az üzemanyag szint jeladót megtakarítani, ha nem volt mostanában, mert rengeteg trutyi le tud benne rakódni és nem úgy csökken benne az üzemanyga szint, mint ahogyan a tankban !
Nálam össze vissza volt az üzemanyag szint jelzése, kiszedtem a mérő és egyrészt el volt benne szakadva a tartalék jelző és ki volt ugorva az ellenállás huzal a csuszka érintkezőből, ezért össze-vissza ugrált, félre mért.
Azóta rendben van és megbízható.Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979