A PC-piacon véget ért a válságüzemmód, a forgalom növekedése ismét egészséges – ez a diagnózis olvasható ki a két nagy piackutató által tegnap publikált, még nem végleges statisztikákból, melyek a 2009-es év végi hajrá értékesítési adatait közlik. Ugyan az eltérő módszertan miatt az IDC és a Gartner számai nem azonosak, mindkét szervezet hosszú ideje nem tapasztalt mértékű, két számjegyű bővülést regisztrált az elmúlt év utolsó negyedévében.
A Gartner szerint a december 31-ével zárult három hónapban több mint 90 millió PC fogyott világszerte, 22,1 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A globális piacon hasonló éves növekedést utoljára hét évvel ezelőtt regisztrált a piackutató, amely azért figyelmeztet: a bázisidőszak, 2008 utolsó trimesztere az akkora globalizálódó gazdasági krízis miatt rendkívül gyenge volt.
A növekedés lendületét – mint az az utóbbi negyedévekben általánossá vált – most is az alacsonyabb árfekvésű noteszgépek és netbookok biztosították. „A gazdaság továbbra is gyengélkedik, ezért a fogyasztók nagyon árérzékennyé váltak. Az olcsóbb PC-k sok átlagfelhasználó számára megfelelnek. A Windows 7 a negyedik negyedévben jelent meg, s bár az új operációs rendszer premierje nem generált extra keresletet a számítógépek iránt, a termékbevezetés az ünnepi szezonban jó marketingingeszköznek bizonyult” – magyarázta Mikako Kitagava, a Gartner vezető elemzője. Aki szerint az előzetes adatok egyértelműen azt mutatják, hogy a PC-piac világszerte magához tért.
A Gartner adatai szerint (amint az az alábbi táblázatban látszik) a negyedik negyedévben a tavaly a második helyre felkapaszkodott Acer, illetve a Lenovo tudta a leglátványosabban növelni a forgalmát, míg a Dell bővülési messze elmaradt a piaci átlagtól.
Gyártó | Forgalom (2009. 4. né.) |
Részesedés (2009. 4. né.) (%) |
Forgalom (2008. 4. né.) |
Részesedés (2008. 4. né.) (%) |
Év-év növekedés (%) |
HP | 17 792 | 19,8 | 14 239 | 19,3 | 24,9 |
Acer | 12 188 | 13,5 | 8612 | 11,7 | 41,5 |
Dell | 10 397 | 11,5 | 9839 | 13,3 | 5,7 |
Lenovo | 7836 | 8,7 | 5509 | 7,5 | 42,2 |
Toshiba | 4811 | 5,3 | 3668 | 5,0 | 31,2 |
Egyéb | 37 008 | 41,1 | 31 855 | 43,2 | 16,2 |
Összesen | 90 034 | 100 | 73 724 | 100 | 22,1 |
* A forgalom ezer darabban értendő. Forrás: Gartner
Az Európa mellett a Közel-keletet és Afrikát is magában foglaló ún. EMEA-övezetben a globális átlagtól messze elmaradva, mindössze 3,6 százalékkal nőtt a PC-forgalom – 29,7 millió darabra – a negyedik negyedévben. Ez a piac az utolsók között állt növekedési pályára, de biztató, hogy a szekvenciális bővülés 17 százalék volt. Az övezeten belül Nyugat-Európa és a Közel-kelet PC-piaca volt erős, Kelet-Európában változatlanul gyenge volt a kereslet, és éves összehasonlításban csökkent a forgalom.
Az EMEA-piacon a gyártók toplistája nem azonos a globális rangsorral, a negyedik helyen ugyanis a tajvani Asustek áll, az ötödik helyet megszerző Toshiba pozíciójához pedig több rivális (egyebek mellett az Apple, a Sony, a Samsung és a Lenovo) is közel került. „Azt várjuk, hogy az EMEA-övezet PC-piaca 2010 második negyedévében 5, az év egészében pedig 10 százalékkal növekszik majd” – jósolja Ranjit Atwal, a Gartner illetékes elemzője.
Gyártó | Forgalom (2009. 4. né.) |
Részesedés (2009. 4. né.) (%) |
Forgalom (2008. 4. né.) |
Részesedés (2008. 4. né.) (%) |
Év-év növekedés (%) |
HP | 6012 | 20,3 | 6170 | 21,6 | -2,6 |
Acer | 5888 | 19,9 | 4295 | 15,0 | 37,1 |
Dell | 2716 | 9,2 | 2642 | 9,2 | 2,8 |
ASUS | 2389 | 8,1 | 2017 | 7,0 | 18,4 |
Toshiba | 1730 | 5,8 | 1732 | 6,0 | -0,1 |
Egyéb | 10 972 | 36,8 | 11 773 | 41,1 | -7,2 |
Összesen | 29 663 | 100 | 28 629 | 100 | 3,6 |
* A forgalom ezer darabban értendő. Forrás: Gartner
Az IDC adatai szerint a tavalyi utolsó negyedévben a gyártók 85,8 millió PC-t adtak el világszerte, 15,2 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. A piackutató úgy véli: elsősorban az észak-amerikai és feltörekvő piacok voltak a növekedés motorjai. Két számjegyű volumenbővülést utoljára 2008 harmadik trimeszterében regisztráltak – teszik hozzá.
Gyártó | Forgalom (2009. 4. né.) |
Részesedés (2009. 4. né.) (%) |
Forgalom (2008. 4. né.) |
Részesedés (2008. 4. né.) (%) |
Év-év növekedés (%) |
HP | 17 985 | 21,0 | 14 582 | 19,6 | 23,3 |
Acer | 11 457 | 13,4 | 8957 | 12,0 | 27,9 |
Dell | 10 683 | 12,4 | 10 157 | 13,6 | 5,2 |
Lenovo | 7871 | 9,2 | 5552 | 7,5 | 41,8 |
Toshiba | 4810 | 5,6 | 3699 | 5,0 | 30,0 |
Egyéb | 33 004 | 38,5 | 31 540 | 42,3 | 4,6 |
Összesen | 85 809 | 100 | 74 486 | 100 | 15,2 |
* A forgalom ezer darabban értendő. Forrás: IDC
Ami az év egészét illeti: a Gartner 306 millió PC eladásáról tud, ami éves szinten 5,2 százalékos növekedésnek felel meg, míg az IDC 294,2 milliós forgalmat és 2,3 százalékos bővülést jelentett. A két piackutató adatai nemcsak a darabszámokban, hanem a legnagyobb gyártók rangsorolásában is eltérnek: míg a Gartner szerint az Acer 2009-ben megelőzte a Dellt, az IDC statisztikájában nem.
A 2009-es PC-piaci torta a két elemzőcég szerint a következőképpen mutat: