Mobilnet: az NMHH megtiltotta az ügyfelek lehúzását

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) határozatban tiltotta meg a Magyar Telekomnak, hogy mobilinternetes díjcsomagját minden új előfizetője számára automatikusan, kérés nélkül aktiválja, ami az elmúlt időszakban számos ügyfél esetében fájó összegű számlákhoz vezetett. A hatóság hivatalból vizsgálja a Telenor és a Vodafone hasonló gyakorlatát is – közölték.

2011-ben egyre több panasz érkezett a hatósághoz amiatt, hogy az okostelefont vásárló T- Mobile előfizetőknek több tízezer forintos számlájuk keletkezett, jóllehet mobilinternetre nem fizettek elő a cégnél. A szolgáltató azzal magyarázta a sokkoló számlákat, hogy minden előfizetője részére Net Start néven külön megrendelés nélkül is biztosítja a mobilnet-szolgáltatást, amelynek ugyan havi díja nincsen, ugyanakkor a forgalmazott adatmennyiség után fizetni kell. Mivel ez a szolgáltatás az előfizetői szerződésekben nem megfelelően volt feltüntetve, ezért létezéséről az előfizetők csak akkor értesültek, amikor kézhez kapták több tízezres, egyes esetekben akár százezres számláikat.

A panaszok nyomán a hatóság megállapította, hogy a Magyar Telekom nem a hírközlési jogszabályoknak megfelelően járt el a Net Start csomagra vonatkozó általános szerződési feltételek megfogalmazásakor, valamint a szolgáltatásra vonatkozó szerződések megkötésekor.

Az előfizetők védelme érdekében az NMHH határozatban kötelezte a Magyar Telekomot, hogy a Net Start szolgáltatást automatikusan ne aktiválja, illetve a havidíjas mobilinternet-csomagok lemondásakor automatikusan ne állítsa vissza azt. A hatóság a Magyar Telekomot arra is felhívta, hogy előfizetői szolgáltatásokat a jövőben csak az általános szerződési feltételeivel összhangban, előfizetői szerződés alapján nyújtson, azaz külön írásos megrendelés nélkül ne aktiváljon szolgáltatást, melyért az előfizetőnek számláz.

Az NMHH felhívja az előfizetők figyelmét, hogy okostelefon, táblagép, netbook vagy más, mobilhálózaton is használható hordozható eszköz beszerzésekor válasszanak megfelelő, fix áras mobilinternet-díjcsomagot, vagy kérjék szolgáltatójuktól a mobilinternet-szolgáltatás teljes deaktiválását. Fontos, hogy a havidíjas csomagokban foglalt adatforgalom csak belföldön használható fel, így amennyiben külföldre készülnek, akkor mindenképpen tájékozódjanak a roaming során felmerülő adatforgalmi díjakról is – figyelmeztet a hatóság közleménye.

Azóta történt

Előzmények