Kis cégek az e-kereskedelemben

Megjárták a lapok címoldalát a nagy internetes vállalkozások bukásáról szóló hírek, ám eközben észrevétlenül a kis cégek egész serege került közelebbi kapcsolatban a világháló üzleti lehetőségeivel. A nagyságrendeket nehéz lenne megmondani, de utal ezek méretére az a nemrégiben készült brit felmérés, amely szerint a szigetország online-értékesítőinek 75 százalékát a tíz főnél nem több alkalmazottal dolgozó vállalkozások adják. Az elmúlt években jelentősen csökkent az e-kereskedelemben való részvétel ára, és ezzel egyidejűleg a korábbinál sokkal több a kkv-knek szóló technológiai megoldás került piacra. Ma már néhány ezer dollárért válogathatnak a webes megjelenést lehetővé tevő eszközök között a cégek vagy – szintén elfogadható áron – megoldhatják e-kereskedelmüket erőforrás-kihelyezés formájában is. Olyan szolgáltatók közül választhatnak, mint a Digital River, a NetSuite, a Maginus, a Microsoft, a Zendor, a Yahoo, amelyek adott esetben bonyolultabb feladatokat is elvállalnak, például a megrendelő tisztelt ügyfeleinek átterelését az online értékesítési csatornákra – derül ki a Financial Times cikkéből.

Amellett, hogy vállalják üzleti partnereik online értékesítéseinek lebonyolítását, az erre szakosodott outsourcerek sokszor könnyebben be tudják szedni az eladott termékek ellenértékét – gyakorlottak a csalások kivédésében –, gondoskodnak a marketingről és az adók lerovásáról is. Ugyanakkor az olyan vállalkozásoknak, amelyek kizárólag internetes értékesítéssel adják el termékeiket és szolgáltatásaikat, sokszor célszerű saját kezükben tartani a dolog technikai lebonyolítását.

A nagy online piacterek ajánlják a legnépszerűbb outsourcing-megoldásokat. Ezek az áruk bemutatásán túl vállalják a marketinget, illetve a fizetések lebonyolítását is. A leginkább internetes könyváruházként és CD-boltként ismert Amazon.com, illetve az eBay online aukciós ház kis cégek ezreinek "adnak otthont" az e-kereskedelemben. Az utóbbi cég 2004-ben 254 boltnak nyújtott hostszolgáltatást világszerte, amelyek többsége kis- és középvállalat, míg az Amazonnak 850 ezer aktív értékesítője van – igaz, ezek jelentős része magánember, aki munkája mellett, szabadidejében üzletel a világhálón. A floridai New Eye Studio sci-fi cuccokat forgalmaz az eBay rendszerének segítségével. Elmondásuk szerint az online megjelenés garantálja a fogyasztók egy jelentős csoportjának eljutását virtuális boltjuk virtuális ajtajához, továbbá az eBaynek köszönhetően sok olyan potenciális vevőhöz is eljutnak, akikkel e világcég nélkül nem találkoznának.

"Néha meglepődünk azon, milyen magas ajánlatok érkeznek az online aukciókon" – mondja Jeff Maynard cégvezető. Ugyanakkor a New Eye Studio sem szeretné, ha teljesen ki lenne szolgáltatva az elektronikus kereskedelmi csatornának, illetve a számára ezt biztosító informatikai szolgáltatónak. "Ez olyan lenne, mintha minden tojásunkat egyetlen kosárban tárolnánk" – mutat rá gondjukra Maynard. "A közvetítői díjak nem alacsonyak, ezért alaposan meg kell gondolunk, mit teszünk fel az eBayen aukcióra" – teszi hozzá.

A szolgáltató "árrése" körüli vita majdnem bojkotthoz vezetett az idei év elején. Több díjemelés nyomán egy 600 kereskedőt képviselő szervezet azt állította, hogy rövid időn belül 22 százalékkal emelte az eBay a közvetítői díjakat, amit nem tűrhetnek tovább. Az aukciós ház szóvivője azzal védekezett, hogy árképzésükkel olyan helyzetet igyekeznek teremteni, amely végül is jobb feltételeket kínál mind az eladóknak, mind a vevőknek, mind a közvetítőnek. Akárkinek is van igaza az adott ügyben, tény, hogy számos vállalkozás megjárta az outsourcing igénybevételével. Volt köztük olyan, amely majdnem belebukott abba, hogy kiadta kezéből az értékesítés menedzselését, mivel szolgáltatója nem frissítette elég sűrűn weboldalát, azaz nem volt elég figyelemfelkeltő a "kirakat" ahhoz, hogy becsábítsa a vevőket. "Ha valaki kiadja a kezéből online megjelenésének kezelését, rendkívül nagy kockázatot vállal, hiszen például ha a szolgáltatójának felmond a programozója, akkor hetekre leállhatnak a dolgok, ami miatt mindent elveszíthet az outsourcing megrendelője" – mondja az egyik kárvallott.

Azóta történt

Előzmények