Mit kell tudniuk a webboltot üzemeltető cégeknek?

Az elektronikus kereskedelemben érintett vállalkozások jelentős része nincsen tisztában azzal, hogy működésüket milyen jogszabályok határozzák meg, sőt sok esetben még az engedély is hiányzik. Az egyik legilletékesebb hatóság, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség helyettes szóvivője hasznos tanácsokkal szolgál.

A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség figyelme az elmúlt években egy, korábban nem annyira népszerű üzleti ág felé fordult: a jelentős fejlődésen keresztülment hazai elektronikus kereskedelem felé. A külföldi székhellyel rendelkező vállalkozás mellett gomba módra szaporodnak a magyar székhelyű cégek is. A "minden kezdet nehéz" igazsága az e-kereskedelemre is érvényes. Az ellenőrzéseink sajnálatos tapasztalata, hogy az elektronikus kereskedelem területén érintett vállalkozások jelentős része nincs tisztában a rájuk vonatkozó jogszabályokkal, ráadásul sok esetben még az engedély is hiányzik.

Alapvető hiányosság, hogy a cégek kiemelkedő többsége nem rendelkezik a Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatal – mint engedélyezési hatóság – által kiadott nyilvántartási számmal. Nem kérdés, hogy a nyilvántartási kötelezettséget elmulasztó cégek nem csupán törvénysértők, hanem kifejezetten magas rizikót jelentenek a vásárlóknak is, mivel tevékenységük szinte követhetetlen.

 

Az elektronikus kereskedelmi portált üzemeltetőkkel szemben állított követelmények
  • 1. A szolgáltató vagy képviselőjének a neve
  • 2. A szolgáltató lakcíme, székhelye, telephelye
  • 3. A szolgáltató elérhetősége, különösen elektronikus levelezési címe
  • 4. A Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal által vezetett nyilvántartási szám
  • 5. A szolgáltató adószáma
  • 6. A szerződés tárgyának lényeges tulajdonságai
  • 7. A fizetés, a szállítás vagy a teljesítés egyéb feltételei
  • 8. A szolgáltató azon címe, ahol reklamálni lehet
  • 9. A nyolcnapos elállás joga, annak feltételei, gyakorlásának módja és következményei
  • 10. A szavatosság, illetve a jótállás feltételei, valamint a teljesítést követően igénybe vehető kiegészítő szolgáltatások (alkatrészellátás, javítószolgálat) biztosítása

A fogyasztók biztonsága kívánja meg azt is, hogy a működtetők szinte valamennyi lényeges adata megjelenjen a honlap felületén. Ezek közé tartozik a telefonszám, a cég neve, címe, elektronikus címe. Ennek pontos szabályozására külön rendelet született. A fogyasztó biztonsága mellett fontos persze a megtévesztés elkerülése is. Megtévesztésnek minősül az is, ha a kiszállításért a vállalkozó pénzt számít fel, anélkül, hogy azt a honlapon feltüntetné. A fogyasztók gyakran panaszkodnak amiatt is, hogy a cégek nem tudják tartani a megígért, vállalt határidőket.

Az üzletekkel kapcsolatos alapvető elvárásokon kívül nagyon fontos, hogy a fogyasztók biztonsága a kereskedelemnek ebben a speciális (nem "face to face") ágában is szavatolva legyen. Ezért az e-kereskedelem során kötött fogyasztói szerződésekre az úgynevezett távollévők között kötött szerződésekről szóló kormányrendelet érvényes, amely a fogyasztók számára több kedvezményt is tartalmaz a hagyományos kereskedelemhez képest. Ezek közül kiemelkedik a vétel utáni nyolcadik nappal záródó feltétel nélküli elállás.

Ez azt jelenti, hogy a fogyasztó indoklás nélkül visszaküldheti a terméket, s a kereskedőnek a vételárat legkésőbb a lemondást követő harmincadik napig vissza kell fizetnie. Amennyiben a fogyasztót erről a jogáról nem tájékoztatták, akkor a nyolc nap a tájékoztatást követően indul.

Az elektronikus kereskedelem ellenőrzése során a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség 2004-ben száz internetes áruházat vett nyilvántartásba, ezek teljes ellenőrzését novemberben végeztük el. A vizsgálat után elkészített grafikon alapján egyértelmű, hogy a legtöbb kifogás éppen a nyilvántartási szám, illetve az elállási joggal kapcsolatos tájékoztatás hiánya volt. A számos probléma, a magas kifogásolási arány, a magas piaci elvárások miatt folyamatosan ellenőrizzük az elektronikus kereskedelem területét, megvizsgáljuk az egyedi panaszokat, bővítjük az adatbázist.

Azóta történt