A legifjabbak többsége a közösségi oldalakon sokkal öntudatosabban és tájékozottabban viselkedik, mint az a köztudatban él – közli a Pew Research Center, legújabb felmérésére alapozva.
Az angol és spanyol anyanyelvű fiatalok körében készített reprezentatív felmérés (802, 12-17 éves tini, illetve szüleik) összességében nem közöl meglepő adatokat, minden jel azt mutatja, hogy a közösségi oldalak, elsősorban a Facebook használata a mindennapok szerves része, sokak számára nélkülözhetetlen kapcsolattartási forma. Ezzel jár természetesen, hogy az adatbázisba egyre több személyes adat kerül: a felhasználóról készült fényképek (a megkérdezettek 91 százaléka esetében), lakóhelyük neve (71 százalék), az iskolájuk neve (71 százalék), e-mail címük (53 százalék), mobiltelefonjuk száma (20 százalék).
A meginterjúvolt fiatalok közül a közösségi oldalt használók 94 százaléka használja a Facebookot, 81 százalékuk kiemelten, első helyen említi ezt az oldalt. Az egyéb, népszerű, de kissé más célú közösségi oldalak messze elmaradnak Zuckerberg vállalkozása mögött: Twitter (26 százalék), Instagram (11 százalék) Tumblr (5 százalék).
A gyakori használat és a feltöltött személyes adatok komoly aggodalomra adhatnának okot, ám a felmérés során az is kiderült, hogy a fiatalok nagyon is tisztában vannak az adatvédelmi beállítások jelentőségével: 60 százalékuk a legszigorúbb szintet választja, vagyis bejegyzéseit, adatait, csakis a barátaik láthatják, további 25 százalékuk engedélyezi, hogy a barátaik barátai megismerhessék ezeket az információkat, és csak 14 százalékuk teszi publikussá tevékenységét és adatait. Mivel a felnőttek körében is hasonlóak az arányok, nyugodtan ki lehet jelenteni, hogy a gyerekek és a kamaszok semmivel sem felelőtlenebbek náluk – sőt, az is kiderült, hogy a legtöbb tini rendszeresen ellenőrzi a Facebook adatvédelmi beállításait, figyelik a változásokat, igyekeznek mindent megtudni erről a lehetőségről.
Tovább érdekes adatok a felmérésből, melyek azt mutatják, hogy a fiatalok is tanulnak mind a saját, mind a mások kárából:
- 61 százalékuk határozott már úgy, hogy valamilyen tartalmat mégsem posztolnak, mert úgy vélték, hogy az a jövőben rossz fényt vethet rájuk
- 59 százalékuk törölt vagy szerkesztett már újra régebbi bejegyzéseket
- 53 százalékuk törölte már valamilyen okból mások kommentjeit oldaláról
- 45 százalékuk törölte (nem engedélyezte) már, hogy egy fényképen más megadja az ő nevét (a hírhedt „tagelés”)
- 31 százalékuk törölte vagy deaktiválta már a teljes profilját vagy fiókját
Egy másik érdekes adat a felmérésből, mely egymagában megkérdőjelezheti azokat az állami törekvéseket, melyek technológiai, illetve szülői/technológiai módszerekkel akarják megóvni a gyerekeket a káros tartalmaktól és a kockázatoktól: a fiatalok egyszerűbb és bonyolultabb trükkökkel könnyedén eltitkolták szüleik elől online tevékenységüket, fordítva viszont ez nem működött: a tinik többsége részletekbe menően ismerte szülei online tevékenységét.
A fiatalok – a szülőkkel ellentétben – egy dolog miatt nem aggódnak csak: az üzleti célú adatgyűjtés nem érdekli őket. A felmérés szerint mindössze 9 százalékuknak vannak fenntartásaik a reklámcégek és a vállalkozások adatgyűjtései miatt, míg a szülők esetében ez az arány 46 száazlék.