Megzuhantak a Kindle-eladások

Kindle Fire
Kindle Fire: kialszik a tűz?

Az idei első negyedévben valami történt az Amazon piacvezető e-könyv-olvasója, a Kindle vonzerejével. A világ első számú online kiskereskedője ugyan nem szokta nyilvánosságra hozni a készülékek forgalmi adatait, de piackutatók és elemzők azért fel tudnak mutatni ilyeneket vagy legalábbis támpontnak tekinthető becsléseket.

Az IDC által május elején publikált tabletpiaci statisztikából például kiderül: a tavalyi negyedik negyedévben üstökösként felbukkanó újdonság, a Kindle Fire ugyan rögtön az Apple iPad mögött nyitott a globális toplistán, ám az idei első három hónapban meredek forgalomzuhanás mellett azonnal vissza is csúszott a harmadik pozícióba. Míg 2011 utolsó trimeszterében az Android-alapú, színes könyvolvasóból 4,8 millió darab fogyott (ami a szegmens 16,8 százalékát adta), addig most szerény 750 ezer (ami durván 4 százalékos részesedést jelent).

Közvetett bizonyítékok ráadásul arra mutatnak, hogy nemcsak az új Fire teljesít gyengén, de az e-papírra épülő egyéb Kindle-modellekből is jóval kevesebb fogyott, mint korábban. Egy elemző, Paulo Santos nemrég egy hosszú bejegyzésben vetett össze különböző üzleti adatokat, és jutott arra azok alapján, hogy 2012 első három hónapjában e készülékek forgalma drámai mértékben visszaesett. Santos többek között az Amazon számára egyedüli beszállítóként e-papírt gyártó E Ink Holdings első negyedéves jelentését vizsgálta: e cég vezetője kikotyogta, hogy a náluk tapasztalható rendkívüli árbevétel-csökkenés legfőbb oka az, hogy a „legnagyobb megrendelő” az elmúlt év végén erősen túlvásárolta magát, és ezért az idén gyakorlatilag nem rendelt kijelzőket tőlük.

A forgalmi adatok, az Amazon által használt e-papír becsült ára és az erre épülő Kindle e-readerek vélelmezett negyedéves eladása alapján az elemző arra jutott, hogy az év első három hónapjában körülbelül 75 százalékkal kevesebb ilyen modellt adott el az amerikai vállalat, mint általában. Ez a 7 millió darabos negyedéves átlag helyett 1,75 millió darab eladott Kindle-t jelent. Santos szerint a nullszaldó közelében árult e-könyvolvasók forgalmának visszaesése meg is magyarázza az Amazon első negyedéves pénzügyi jelentésének sokak által dicsért elemét, a bruttó nyereséghányad évek óta nem tapasztalt javulását (22,82 százalékról 23,95 százalékra). Hiszen kevesebb olyan termék fogyott az időszakban, melyen egy centet sem keres a cég.

Az első negyedévben egyébként az Amazon 34 százalékkal, 13,2 milliárd dollárra növelte az árbevételét az egy évvel korábbi bázishoz képest, miközben a nettó nyereség 35 százalékkal, 130 millió dollárra apadt.

A vállalat a friss pletykák szerint még az idén nyáron frissíti e-papír alapú olvasóinak kínálatát egy olyan modellel, amely beépített lámpát tartalmaz – nemrég a rivális Barnes & Noble jelentkezett egy ilyen Nookkal. A várakozások szerint az LCD-kijelzős Kindle Fire-ból is érkezik egy új verzió még az ünnepek előtt, ennek nagyobb, 8,9 colos képátlójú kijelzője lesz.

Azóta történt

Előzmények