Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Kernel

    nagyúr

    válasz Kernel #50840 üzenetére

    Egyébként épp a napokban találkoztam hasonló megoldással, ahol LED és egyenirányító dióda sorosan kapcsolódik AC-ra. Piros nyíllal jelöltem a rajzon:

    Ez egy orosz akkutöltő, amit 20 éve átalakítottam tápegységgé, mert akkor arra volt szükség (töltő volt/van másik is), de most visszaépítettem (majdnem) eredeti állapotába. Rajzokat is találtam hozzá, így minden lehetőség adott volt a "restauráláshoz", hiányzó alkatrészek pótlásához.

    Érdekes egy áramkör, egyúttal írnék a működéséről, bár nem tudom, manapság érdekel-e valakit, de nekem is jó volt, amikor keresővel információkat találtam róla, amit nem is hittem volna: [link]

    Van benne egy bináris osztó, ami a hálózati 50 Hz leosztásával 10,5 órás időzítőt alkot. Ezután a töltést leállítja. Az IC 10-es kimenete alacsony szintről indul, félidőnél magasra vált, T4-en keresztül a T5 beiktat egy ellenállást, amitől az áram felére csökken. 10,5 óra után ismét alacsonyra vált, a C6-on keresztül a lefutó él vezető állapotba billenti a T8, T10-et, ezután egymást "fogva" tartják (lényegében a tirisztor-elv, 2 tranzisztorból összerakva). T4 az áramszabályzó potméter csúszkáját GND-re zárja, töltőáram megszűnik, LED világít.

    Resetelni lehet egy nyomógombbal az IC-t és az öntartásba került tranzisztorokat egyaránt.

    A potméter a D1 diódán keresztül az akku (GND-hez képest negatív) feszültségét kapja, ami két előnnyel is jár:

    - Töltés közben nem csökken az áram, mert a növekvő akkufeszültség "utánhúzza" a fázishasító szabályzót. Nem áramstabilizálás (legalábbis az áram nincs visszacsatolva), mégis jól kompenzál.
    - Ha nincs akkufeszültség, ha zárlat van, vagy fordított polaritás, nem gyújtanak a tirisztorok, egyszerűen nem indul el a töltőáram.

    A működés megértéséhez nem árt tisztázni, hogy az elektronika GND viszonyítási pontja a trafó középcsapolása, de ez nem azonos a fémvázzal, ami a szigetelés nélkül felszerelt tirisztorok közös anódja is egyben.

    Ehhez hasonló az enyém is, csak jobban néz ki. Egy 5 eres szalagkábellel vittem hátra a gyengeáramokat. Nagyáramú vezetékezés alig van, hiszen a fémváz az akku negatív, oda dolgoznak a tirisztorok, másik pólus a trafóközép (akku pozitív), közben csak egy ampermérő van:

    A trafót túlméretezték, ez kiderül a feltüntetett teljesítményből és szemre is. Valószínűleg azért, mert a hátán lévő csatlakozóra is kivezették a szekunder 36V AC-t, valamilyen rejtélyes célból, tehát oda szánhatták a plusz teljesítményt.

    Végül elláttam feszültségkorláttal is, ami a beállított akkufeszültség elérésekor leállítja a töltést. Ehhez hasonló áramkört dobtam össze:

    Csak LED helyett egy optocsatoló LED-je van, az optotranzisztor pedig egy ellenálláson keresztül GND-re húzza a T10 bázisát, átbillentve ezáltal a védelmi áramkört. Reset gomb továbbra is használható a visszabillentéshez. A töltőimpulzusok szűrésére betettem még 10 μF kapacitást, a TL431 referencialábára (1-2 közé). E két pont zárásával egyébként a töltő hátán lévő csatakozót jumperként felhasználva, a feszültségvédelmet ki is tudom iktatni.

    Működése egyszerű, a TL431 bekapcsolja a LED-et, amint a vezérlőláb feszültsége eléri a 2,495 V belső referenciát.

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Lompos48

    nagyúr

    válasz Kernel #50840 üzenetére

    Ezt meg gondolom, úgy érted, hogy a dióda sokkal jobban lekorlátozza az áramot (hiszen alig vezet visszafelé), ezért a LED visszáramának már esélye sincs olyan értékre nőni, amitől tönkremehetne.

    Tökéletesen így. :K

    A válasz meg azért késett, mert leteszteltem. Igaz csak 100V-on, diódával meg 5 LEDdel. A LEDekre nem marad mérhető feszültség sem, azaz 5 kék LEDen 48mV.

Új hozzászólás Aktív témák