Ovi-PC: a program még az idén folytatódik?

Az informatikai tárca egyik pályázata alapján 269 hátrányos helyzetű település óvodájában ismerkedhetnek a gyerekek a számítógépekkel, illetve a speciális, a nebulók életkori sajátosságaihoz alkalmazkodó programok segítségével közelebb kerülhetnek a virtuális világ nyújtotta örömökhöz - állítják a tárca illetékesei.

Az IHM Brunszvik Teréz programjának keretében a pályázatra elkülönített keretösszeg mintegy 300 millió forint volt (A NETÉRT a tender számítógép-áraival kapcsolatban ismeretlen tettes ellen büntetőfeljelentést tett a rendőrségen). A szállítás és a gépek üzembe helyezése, valamint az óvónők oktatása része volt a pályázatnak, és az említett ár a 3 éves garancia mellett az összes felmerülő költség fedezetét tartalmazza. "Meggyőződésem, hogy ez a program tökéletesen egybevág Brunszvik Teréz nagyszerű kezdeményezésének szellemével, mely a maga korában azt a felismerést tükrözte, hogy a világgal való megismerkedés a kisgyermekkorban kezdődik, s csonka az a nevelés, mely nem vesz tudomást a világ változásairól" - fogalmazott a program kapcsán Csepeli György, az informatikai és hírközlési minisztérium politikai államtitkára.

Az idén májusában készült szociológiai felmérések szerint a magyar háztartások 37 százalékában van számítógép, s ezeknek a családoknak a többsége valamilyen módon kapcsolódik a világhálóhoz is. A gyermekes családok körében nagyobb valószínűséggel található számítógép és internetes kapcsolat. Ebben a körben (18 év alatti családtagokkal számolva) a számítógép-penetráció 51 százalék. E családok 70 százalékában a szülők megengedik a gyermekeknek a számítógép-használatot. Ugyanakkor az is tény, hogy hiába van egy vagy több gyermek egy családban, ha az egy főre eső jövedelem alacsony, akkor elmarad a számítógép-vásárlás, s kisebb lesz a valószínűsége annak, hogy a család rászánja magát az internet előfizetésére.

Mivel az óvodáskorú gyermekek óvodai beiskolázottsága szinte teljesnek tekinthető, az óvodai hálózaton keresztül azoknak a gyermekeknek is biztosítani lehet a számítástechnikai eszközökkel való alkotó megismerkedés lehetőségét, akik szülei egyelőre még nem engedhetik meg maguknak, hogy megmutassák gyermekeiknek a számítógép "enter" gombjának lenyomását követően feltáruló új és ismeretlen birodalmat - vélik a program kitervelői.

Az első hullámban az ország társadalmi és gazdasági szempontból fejletlenebb régióiban működő óvodák pályázhattak, ahova zömében olyan gyermekek járnak, akiknek otthon nincs lehetőségük a számítógéppel való találkozásra. Emellett a programban való részvétel azoknak is előnyös, akiknek nem idegen a számítógép, akik otthoni tapasztalataik alapján tudják mit jelent az internetelérés. A minisztérium szakértői a kísérleti fázissal egyidejűleg magyar pszichológusok és számítógépes grafikai tervezők bevonásával létrehoztak egy teljes egészében magyar fejlesztésű szoftvert, amelyet valamennyi óvoda telepíthet.

A Brunszvik Teréz program még az idén tovább folytatódik. A jelenlegi tervek szerint a pályázat ősszel jelenik meg, a pályázói kör pedig a mostaninál bővebb lesz, azaz nemcsak a hátrányos helyzetű települések intézményeiből adható be majd pályázat. Bár a pontos pénzügyi keretek még nem ismertek, de bizonyos, hogy a következő pályázatban ismét több száz óvoda juthat számítógéphez.

A pályázat kiírása előtt az informatikai tárca megvizsgálta, milyen hatással van a nagycsoportos óvodásokra a számítógép által számukra elérhető szoftver adta játékos feladatok megoldása. Ezek a feladatok arra adnak módot, hogy a gyermek rájöjjön, arra, milyen kapcsolat van a klaviatúra és az egér saját ujjaival történő mozgatása, valamint a képernyőn megjelenő mozgások között. A vizsgálatok szerint a gyermekek villámgyorsan rájönnek a manipuláció titkára, s mesterien képesek vezérelni a képeket, foltokat a szóban elhangzó instrukcióknak megfelelően. Pontosan úgy építkeznek a virtuális világban, ahogyan a való világ fizikai terében fakockákkal vagy más anyagból készített elemekkel teszik. A szoftver adta feladatok megoldásával tökéletesedik a gyermekek asszociációs készsége, finomodik kategorizációs tudásuk, javul alakfelismerésük, egészében csiszolódik a világra vonatkozó tudásuk. A felmérés összehasonlította a számítógéppel rendelkező családokban élő gyermek és a számítógép nélküli családokban élő gyermekek teljesítményeit. Kiderült, hogy az utóbbiak körében jelentkező kezdeti hátrány drasztikusan csökkent a programban való előrehaladás során. A kísérleti fázisban, de a programban is ügyelnek arra, hogy a gyermekek "nyakló nélkül" ne játszhassanak a számítógéppel, hanem az azon található szoftver adta lehetőségekkel való megismerkedés és gyakorlás épüljön be heti foglalkoztatásuk rutinjába.

A kutatás vizsgálta az óvónők és a szülők véleményét is. A száz óvodában végzett felmérés alapján az óvónők egyöntetűen hasznosnak ítélték az óvodai nevelési programba beilleszthető, számítógépen keresztül hozzáférhető képzést. Egyetlen problémaként említették, hogy nem érzik magukat kompetensnek, s igénylik a saját képzésüket. A szülők 90 százaléka pozitívan viszonyult az óvodai számítógépes képzési programhoz. Akik fenntartásaikat hangoztatták vagy ambivalensen viszonyultak a programhoz, azok a számítógép vélt egészségkárosító hatásait illetve más tevékenységek, elsősorban a mozgás háttérbe szorulását említették.

Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium a Brunszvik Teréz programja keretében óvodákba eljuttatott speciális számítógépeket olyan egyedi bútorelemekkel gondolta megvalósítani, amelyek a gyermekbútorok nemzetközi piacán is a legmagasabb minőségi színvonalat képviselik, és a legmesszebbmenőkig figyelembe veszik az ergonómiai és biztonsági szempontokat is. Ezek alapján a bútorzat kifejezetten óvodáskorú gyermekeknek (3-6 év) megfelelő méretben készült. Ennek köszönhetően a monitor szemmagasságban található, és az életkori sajátságoknak megfelelő, a gyermekek egészséges testtartását is garantáló ülőbútor a billentyűzet kényelmes elérhetőségét biztosítja akár két gyermeknek is. A bútorzat anyaga és az óvodáskorú gyermekeknek attraktív színvilág a gyermeki fantázia játékosságának megfelelő, a nagymértékű igénybevételnek is kitűnően ellenálló műanyag, lemosható, ütés- és folyadékálló kivitelben.

További jellemzők:

  • A bútorba beépített, lemosható, vízálló billentyűzet.
  • A bútorba beépített egérpad (jobb és bal oldalon egyaránt).
  • A helyszínen könnyedén összeállítható megoldás.

A minisztérium szerint a rendszerek különleges biztonsági garanciái megakadályozzák a számítógép és a programok közvetlen fizikai elérését. A számítógép és kábelcsatlakozásai a felhasználó számára nem csupán rejtettek, de a korosztály kíváncsiságát és leleményességét is figyelembe véve zárhatók. Mindemellett biztosított a megfelelő hűtés és szellőzés is. Műanyag ház takarja a rendszer működéséhez szükséges valamennyi vezetéket, ez alól csupán az elektromos hálózati vezeték, a billentyűzet, az egér és a mikrofon működéséhez szükséges kábel kivétel.

Fontosnak tartják a programban a játékos tanulást, melyhez speciális szoftvereket alkalmaznak. A Fejtörők gyűjteménye 1-2-3 alsó tagozatos gyermekeknek kínál gondolkodtató feladatokat az alábbi területeket fejlesztve: memóriajáték, kritikus gondolkodás, problémamegoldás és kreativitás. A Marcsi matek játszóháza című szoftver sok-sok órányi játékos tanulást, színes szereplőket, magával ragadó zenei anyagot és nem utolsósorban jó hangulatot kínál. A hét játékosan könnyed tevékenységen keresztül a gyermekek megismerkedhetnek a számokkal, a számolással, az összeadással, a kivonással, a szabályos ismétlődéssel, a problémamegoldással, a méretekkel, a geometriai formákkal és még sok egyébbel.

Az IHM  - minden kritika ellenére - megalapozottnak tekinti a Brunszvik Teréz programot, amelytől egy nevelési célkitűzés sikeres megvalósulását remélik.

Azóta történt

Előzmények