Hol a jegye? A kezemben!

Amennyiben Svédországban valaki hajlandó vagy szeretne chipet ültetni a bőre alá, akkor ezzel most már a vonatjegyet is kiválthatja.

Egy innovatív svéd vasúttársaság még a nyár elején mutatta be legújabb fejlesztését, de a téma érdekessége miatt máig napirenden van, most épp a BBC forgatott róla egy riportot.

Svédország nemzeti, állami vasúttársasága, az SJ (Statens Järnvägar) már eddig is élen járt a digitális megoldások alkalmazásában, de nemrég egy nagy visszhangot kiváltó, a világon egyelőre még egyedülálló újítást vezettek be: amennyiben az utas egy olyan mikrochipet visel a bőre alatt a kezén, mely alkalmas a digitális jegy tárolására, a társaság elfogadja ezt a formát is.

A technológia természetesen a kis távolságból vezeték nélküli adatátvitelt biztosító NFC-n (Near Field Communication) alapul: a vasúti kalauz a kéz fölé tartva egy megfelelő szoftverrel ellátott okostelefonnal olvassa le az adatokat.

Azt viszont fontos megjegyezni, hogy az SJ csak elfogadja a chipeket, maga nem gyártja, ajánlja, vagy árulja őket az utasoknak. Vagyis azok használhatják ezt a módszert, akiknek már van implantátumuk – és ők azért még nagyon kevesen vannak: eddig hivatalosan kétezer olyan emberről tudnak Svédországban, aki beültettetett magának ilyet, többségük a technológiai iparban dolgozik.

Így inkább egy pilotról van szó, bizonyos mértékben tesztelésről, és talán népszerűsítésről is, mely később sem igen válik tömegessé. Inkább azt várják tőle, hogy a tapasztalatok újabb fejlesztési ötleteket adnak. Az SJ vezetése úgy becsüli, hogy körülbelül kétszáz utasuk fogja ezt a módszert választani, ám nekik is szabnak feltételeket: be kell regisztrálniuk egy hűségprogramba, hogy elfogadják a chipet. Ugyanakkor maga a jegyvásárlás pont úgy történik, mint az e-jegyeknél: a felhasználó egy weboldal vagy egy mobilos alkalmazás segítségével vesz jegyet, majd a rendszer ezt hozzákapcsolja a chiphez is.

A nyári bevezetéskor még akadtak kisebb technikai problémák, pl. a szkenneren nem a jegy jelent meg, hanem az illető LinkedIn profilja, illetve lassan haladt a kalauzok telefonjainak frissítése az új szoftverrel, de állítólag mára már kinőtték ezeket a gyerekbetegségeket.

Azóta történt

Előzmények