Komplett gazdasági szimuláció a játékban

Április elsején ünnepelte harmadik születésnapját Magyarország egyik legszínvonalasabb online stratégiai játéka, a Lemuria. Bár évfordulókról a legritkább esetben emlékezünk meg, most kivételt teszünk, mert a játék a szerkesztő kedvence (és nem csak az övé).

A Lemuria fejlesztői 2000 novemberében határozták el, hogy a világon egyre népszerűbb online stratégiai játékok mellé egy ókori hangulatú, körökre osztott játékkal "ajándékozzák" meg a magyar internetes társadalmat. Másfél év múlva, pontosan három éve, 2002. április 1-jén elindult a mára már-már legendássá váló Lemuria, s szinte futótűzként terjedt el a hasonló játékokkal játszó online-játékosok körében.

A játékosok a saját virtuális országuk uralkodói, meghatározzák a fejlődés irányát, harci stratégiáját, diplomáciai lépéseit. Mindezt anélkül, hogy a lényegtelen részletekkel – favágással, építkezéssel, toborzással – kelljen foglalkozniuk. Lemuria világában az országok tíz korszakon keresztül fejlődhetnének, de egyelőre csak az első hét korszak nyitott a játékosok előtt. Egy korszak nagyjából másfél-két hónap alatt teljesíthető, de minél magasabb a korszak száma, annál nagyobb kihívásokkal találkozhatunk, mivel a stratégiai kombinációs lehetőségek mennyisége a magasabb korszakokban kiszélesedik. Minden korszak új lehetőségeket biztosít például a lakhatás, az egységeink, a tudományok, az életkörülmények, a harci lehetőségek, vagy az alvilági és mágikus akciók tárházában.

Néhány jellemző adat: öt-öt fajta mágikus és alvilági, 54 féle katonai egység képezhető, amelyeknek csak a töredéke jelenik meg az első korszakban. Közel 400 találmány vagy tudomány vár kikutatásra, 14 katonai, több mint száz mágikus és alvilági akcióval lehet rongálni az ellenség országát vagy elősegíteni saját országunk fejlődését.

A játék első látásra talán túl összetettnek tűnik, de gyorsan kiderül, hogy egyáltalán nem az. Ugyanis az egyes funkciók, lehetőségek nem egyszerre zúdulnak a játékosra, hanem szépen fokozatosan, korszakonként ismerkedhetnek meg velük a játékosok. Ha valaki elakad valamiben, egy többfunkciós moderált fórumon lehet segítséget kérni, s a tapasztalat az, hogy a rutinosabb játékosok néhány perc alatt a segítségünkre sietnek, olykor még a hajnali órákban is.

A játékos országok birodalmakba szerveződhetnek, és egymást segítve törhetnek előre egészen a csúcsig. A birodalom menüben lehet hadüzenetet küldeni, békeszerződést kötni, megbeszélni a teendőket, közös birodalmi raktárakból segíteni egymást, megosztani az ellenséges országokról készített információs kristálygömböket.

A játékba épített komplett gazdasági szimuláció segítségével lehet a Piac menübe lépve kereskedni, eladni és vásárolni különböző termékeket, nyersanyagokat, harci, mágikus, alvilági egységeket. Amennyiben nem harciasan terjeszkedünk, akkor választhatjuk a felfedezés menüben található területnövelő lehetőségeket. Népünknek, illetve az egységeinknek más-más moráljuk alakul folyamatosan a játék folyamán, ezt Hangulatként, illetve Harci kedvként láthatjuk a főoldalon, ezeket a Beállítások menüben lehet szabályozni. Be lehet állítani az adókulcsot, egységeink fogyasztását és zsoldját. Amennyiben 60 százalék alá esik a Hangulat, akkor elkezdődnek a sztrájkok, lázadások, egyes épületekben leáll a termelés, hogy az egyéb kellemetlen meglepetéseket ne is említsük.

A játékosok kisebb-nagyobb időszakra szabadságot vehetnek ki, ilyenkor az ország "hibernálódik", azaz megállnak az építkezések, fejlesztések és senki sem támadhatja meg, mindaddig, amíg az "uralkodó" vissza nem tér.

A Lemuria már három éve bizonyít, s nem merész a feltételezés, hogy a nemzetközi mezőnyben is megállhatja a versenyt, ha a fejlesztők nekidurálják magukat, s lefordítják egy vagy két világnyelvre. Tudomásunk szerint ezt az ötletet már fontolgatják és készül az új megjelenésdizájn is. A fejlesztők a NAPI Informatikának elmondták, hogy közkívánatra hamarosan kaphatóak lesznek különböző lemuriás tárgyak is, sőt egy olyan meglepetés "prototípusa" is elkészült már, amely szerintük világszert egyedülálló lesz.