Mennyiért ülhet a biztosító is folyamatosan az autóban?

A jövő kötelező gépjármű-felelősségbiztosításainak árait személyre szabott, a vezetési stílushoz igazodó árak jellemzik majd. A szabálykövetők kevesebbet fizethetnek. Először a casco-számítás újulhat meg.

A gépjármű-tulajdonosok jelentős hányada érzi úgy, hogy a kötelező biztosítás, illetve a casco védelmet nyújtó biztosítótársaságok indokolatlanul magas árakon dolgoznak, annak ellenére hogy állításuk szerint balesetet soha nem okoztak, végtelen távok megtételét követően sem. Egészen addig szokás kellemetlen és felesleges kiadásként tekinteni a KGFB intézményére, ameddig akár vétlen, akár vétkes sofőrként meg nem ússzuk az esetenként akár több százezer forintos javítási költségeket.

Figyel, megállás nélkül
Figyel, megállás nélkül (forrás: K&H Biztosító) [+]

A kérdés csak az, hogy mit szólnak majd az autósok a jövő biztosításaihoz, melyek sokkal inkább személyre szabottan működhetnek majd. A K&H Biztosító jóvoltából csütörtök délelőtt bepillantást nyerhettünk abba, milyen világ vár a közlekedőkre a nem is olyan távoli jövőben.

A biztosítónál arra számítanak, az üzemanyag-fogyasztás és a balesetek száma is csökken majd az új modell révén, a közlekedési morál javul, a biztosítási díjak pedig sokkal jobban tükrözik majd a tényleges kockázatokat, ha a telematika néven futó projekt széles körben elterjed.

A tesztelési fázisban lévő megoldás első körben 200, majd még 800 autós bevonásával valósul meg, ezekben a járművekben többek között a diagnosztikai rendszer segítségével folyamatosan monitorozhatók a menettulajdonságok, az esetleges gyorshajtás, illetve baleset esetén automatikus segélyhívás is indul. Az autóba telepíthető telematikai eszköz SIM-kártyán keresztül adatokat továbbít egy felhőalapú adatbázisba, hogy a biztosító elemezni tudja azokat. Azonban az autósok is követni tudják a saját adataikat egy mobilalkalmazáson vagy webes felületen keresztül.

De legalább nem kell számolgatni a fogyasztást
De legalább nem kell számolgatni a fogyasztást (forrás: K&H Biztosító) [+]

A különböző okoseszközök segítségével az autósok vezetési stílusáról, balesetveszélyes szokásairól, az autó műszaki állapotáról és az átlagfogyasztásról is gyűjti az adatokat a bank, majd ezek alapján kalkulálja a biztosítási díjat. Mivel a passzív megfigyelés mellett figyelmezteti a felhasználót a különböző problémákrról is, a K&H-nál azt várják, 5-13 százalékos üzemanyag-fogyasztás megtakarítás érhető el, csökkenhet a kihágások száma, a közlekedési morál pedig javulhat.

Előzmények