Magyarországon elsőként: videós jelnyelvi tolmácsszolgálat

Az alapítványok ma jelentették be, hogy videós jelnyelvi tolmácsszolgálat kezdte meg működését, amely 2013. július 4-től — a közintézmények között elsőként — a Fővárosi Önkormányzat Péterfy Sándor Utcai Kórház-Rendelőintézet és Baleseti Központ Fiumei úti épületéből vált térítésmentesen elérhetővé a rászorulók számára.

A siketek és nagyothallók számára jelnyelvi tolmács közreműködése nélkül gyakran még a hétköznapi ügyek intézése is rendkívül nehézkes. A Magyarország harmadik legnagyobb nyelvi kisebbségének számító mintegy 50 ezer siket ugyan már évek óta jogosult térítésmentesen igénybe venni jelnyelvi tolmács segítségét, ám mivel a tolmács személyes jelenléte eddig elengedhetetlen volt, váratlan helyzetekben, baleset vagy sürgős orvosi beavatkozás szükségessége esetén akár az életük is veszélybe kerülhetett a kommunikációs nehézségek miatt.

A kórházban rendelkezésre álló IP-videotelefon és táblagép segítségével érhető el a videós jelnyelvi tolmácsszolgálat, amelynek célja, hogy megkönnyítse a hallássérültek számára a közszolgáltatásokkal, orvosi ellátással kapcsolatos ügyek intézését. A mobiltechnológiának köszönhetően a szolgáltatás sürgős esetekben — baleset, tűz, életveszély — is hatékony segítség, mivel a jeltolmácsnak immár szükségtelen személyesen jelen lennie. Okostelefon vagy táblagép, illetve egy szabadon letölthető videóchat-program segítségével bárhonnan elérhető a Hallatlan Alapítvány irodájában webkamera előtt ülő tolmács a nap 24 órájában.

Előzmények