Csúcstechnológiás szimulátor Ferihegy szomszédságában

hungarocontrol logóA magyar légtér irányításáért és biztonságáért felelős HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. a mai napon mutatta be a sajtó munkatársainak nemrég elkészült toronyszimulátorát, melynek segítségével a légiforgalmi irányítók csúcstechnológiás körülmények között gyakorolhatják munkakörüket, illetőleg készülhetnek fel váratlanul előálló helyzetek szakszerű és pontos kezelésére. Habár a szeptember 4-én átadott rendszer jelen formájában is impozáns szemléltetése a ferihegyi toronyépület mindennapjainak, a program még korántsem végeleges: mint megtudtuk, a teljes szimulátor átadására várhatóan 2012 májusában kerül sor, vagyis a mérnökök a komplett fejlesztési projekt első változatát helyezték üzembe most ősszel. A cég 600 millió forintos beruházásra írt közbeszerzési eljárást 2004 júniusában a MATSIM-rendszer (Magyar Automatizált Légiforgalmi Irányító Szimulátor Rendszer) fejlesztésére, melynek győztese a kanadai székhelyű Adacel Inc. konzorcium lett.

Az oktatási és gyakorlati célzattal már élesben működő toronyszimulátor első változata Ferihegy tőszomszédságában, a HungaroControl főhadiszállásán található, egy bő tíz négyzetméteres teremben. A rendszer 180 fokos látványt nyújt öt vásznon, projektoros képmegjelenítés segítségével. A szimulátorban három irányítói, egy toronyszimulátor-csoportvezetői, egy gyakorlatvezetői, egy gyakorlatszerkesztői és külön hat „álpilóta” (a lemodellezett légijárművek vezetői) munkahelyek betöltésére van lehetőség egyszerre. A látványvilágot tekintve a modern berendezés képes a ferihegyi, a debreceni, a sármelléki és egy szintetikus, kezdő irányítók képzéséhez használt, elképzelt légikikötő toronyirányításának szimulálására, valamint bármilyen időjárási tényező, forgalmi helyzet, műszaki problémák és kényszerhelyzetek modellezésére. A szoftver kiemelt funkciói közé tartozik a különféle időjárási körülmények valósághű szemléltetése: például képes a csapadék felszínen történő felgyülemlését bemutatni, illetve ennek hatását a jármű fékhatására. A program ugyanakkor beszédfelismerő rendszerrel is rendelkezik, vagyis a légiforgalmi irányítók hangos utasításait a szimulált repülőgépek virtuális pilótái nyugtázzák és végre is hajtják. A polgári légiközlekedés mellett egyébként lehetőség van katonai jellegű forgalom szemléltetésére is, így a szoftver fegyverzettel és fékezőernyővel repülő légijárműveket is megjelenít.

hungarocontrol toronyszimulátor képe
Munka közben (forrás: HungaroControl)

A bemutatón először csendes, tiszta idő fogadott bennünket: a 31-es jobb pályára (a köznyelvben: 2-es kifutó) érkeztek a repülőgépek, míg a 31-es bal pálya (1-es kifutó) küszöbénél sorakoztak libasorban a felszállási engedélyre várók. Az irányító a landolásra és az indulásra készülő gépeket természetesen egyszerre figyelte és koordinálta, az időjárási monitoron pedig a széladatokat kísérte figyelemmel. Néhány perc elteltével, demonstrálva a program képességeit, az üzemeltetők előbb derült égboltos éjszakát, majd egyetlen gombnyomásra zord, havas időt varázsoltak a szép nyári nap helyébe. Mire hozzászoktunk volna a radikálisan megváltozott időjárási körülményekhez, máris megtörtént a baj: egy turbólégcsavaros repülőgép bal hajtóműve ugyanis (szoftveres utasításra) kigyulladt. Az irányító tette a dolgát, máris riasztotta a repülőtér tűzoltóságát, akik több kocsival azonnal a pályát övező gurulóutakra siettek. Közben a vészhelyzet miatt a 31-es bal pályára érkező Boeing 737-es átstartolt, a már parkolóállásban pihenő British Airways képzeletbeli Airbus gépének jobb hajtóművei viszont szintén lángra kaptak. Ahogy mondani szokás, egy csapásra mozgalmas napja lett hirtelenjében a légiforgalmi irányítónak. A szoftver gyakorlati haszna megkérdőjelezhetetlen: a néhány évvel ezelőtt még terepasztalokon gyakorlatozó szakemberek mára fantasztikusan valósághű körülmények között tudnak felkészülni a munkájuk során adódó élethelyzetekre.

hungarocontrol toronyszimulátor vészhelyzet
Mayday, mayday, mayday (forrás: HungaroControl)

A toronyszimulátor telepítésének második fázisát a 2012-ben elkészülő új légiforgalmi irányító központ épületében végzik majd. Végleges formájában ez a berendezés 14 vásznon történő projektoros képmegjelenítést alkalmazva egy 360 fokos virtuális képen keresztül ábrázolja az adott repülőtérből nyíló látványt. A szimulátor hat irányítói, két csoportvezetői, egy gyakorlatvezetői, egy gyakorlatszerkesztői és nyolc álpilóta-munkahely biztosítására lesz majd alkalmas.

Azóta történt

Előzmények