Hirdetés

Hitelesített e-ügyintézés indul Ferencvárosban

Hirdetés

Elindult az e-ügyintézés a IX. kerületi lakosok számára Ferencváros új e-önkormányzati honlapján – jelentette be Kovács Kálmán informatikai és hírközlési miniszter jelenlétében a Ferencvárosi Önkormányzat és a NetLock Kft. egy tegnapi sajtótájékoztatón.

Az elektronikus kormányzati projektek terén Észtország jár élen a megvalósított alkalmazások terén. A múlt év végéig 350 ezer tanúsítvánnyal és titkos kulccsal ellátott intelligens kártyát osztottak ki felhasználóknak, amelyet a DigiDoc nevű ingyenesen elérhető alkalmazással tudnak használni elektronikus aláírás létrehozására és ellenőrzésére is tetszőleges állomány esetén (akár saját Word dokumentumról, akár egy kitöltött HTML-űrlapról van szó). A kártyát webes felületen is lehet használni, ezt bárki egy mintaportálon (http://www.openxades.org/) ki is próbálhatja.

Finnországban is nagy gondossággal választották ki a felhasználók, állampolgárok számára kibocsátott intelligens kártyát. A FINEID (Finnish National Electronic Identification Card) kártyát 40 euró ellenében 5 évig lehet használni a legkülönbözőbb internetes szolgáltatások igénybevételére..

Forrás: BME IK

Az ügyfelek ezentúl a NetLock fokozott biztonságú tanúsítványaival parkolási engedélyt igényelhetnek, elküldhetik építmény- és telekadó-bevallásukat, ellenőrizhetik adóegyenlegüket, kijelenthetik gépkocsijukat, 0-s igazolást igényelhetnek. Magyarország első minősített hitelesítés-szolgáltatója a Ferencvárosi Önkormányzat számára az elektronikus formanyomtatványok elektronikus aláírással való hitelesítését biztosító technológiát és a lakosság által igényelhető fokozott biztonságú tanúsítványokat szállította. A Form Signing szoftvermodul biztosítja a honlapon kitöltött elektronikus űrlap elektronikus aláírással való ellátását. Az IT.news kérdésére Rózsahegyi Zsolt, a NetLock vezetője elmondta, hogy az ügyintézéshez szükséges tanúsítványokat akár online módon is meg lehet tőlük rendelni, az ügyintézést ők is megpróbálják úgy megoldani, hogy az ügyfélnek ne feltétlen kelljen a NetLock irodáját személyesen felkeresnie. A kerületi lakosok – akik közül az első száz igénylő számára az Önkormányzat finanszírozza a tanúsítványokat – az elektronikus ügyintézés számtalan más területén is alkalmazhatják majd a hitelesített elektronikus aláírást. A honlap elkészítését és folyamatos fejlesztését a Magnet-x 2000 Kft. három éve kezdte meg, munkájuk eredményeképpen ma már számtalan helyi információ érhető el az interneten keresztül.

Az első e-szignós önkormányzati internetes ügyfélrendszer indulását egyelőre óvatos derűlátással fogadják még az elektronikus közigazgatás legelfogultabb hívei is, mivel a magyar közigazgatás messze nem érett még az ilyen és hasonló technológiák befogadására, az ügyfelek nagy része pedig még csak most kezd ismerkedni a világháló által nyújtott kényelemmel, előnyökkel. A PKI technológiája is legalább öt éve készen áll hazánkban az alkalmazásra, de a jogi környezet, a döntéshozók kételkedése, a piaci szereplők (elektronikus aláírás szolgáltatók) együttműködési képességének hiánya mindeddig nem hozott értékelhető alkalmazásokat a közigazgatás ügyfelekkel való kommunikációjában.

A mostani kezdeményezés azonban jelzi, hogy valami elmozdulás azért van ezen a területen. Az önkormányzati honlapok egyre magasabb száma, az elektronikus számlázási jogszabályok elkészülte, a januártól induló elektronikus aláírással interneten benyújtható magánnyugdíj-bevallási megoldás, a pár hónap múlva valósságá váló elektronikusan aláírt adóbevallások interneten történő elküldési lehetősége mind-mind az európai irányt mutatják, de a kormányzatnak igen nagy felelőssége van abban, hogy a készülő rendszerek együttműködőek, nyitottak, folyamatosan fejleszthetők és ügyfélcentrikusak legyenek.

Az e-Ferencváros projekt minta lehet a többi önkormányzatnak, akár példát is mutathat majd abban, hogy nem csak egy elektronikus szolgáltató tanúsítványával lehet majd elérni a közszolgáltatásokat, hanem az összes hazai szereplő hitelesített aláírását képes lesz fogadni, előnyös lenne, ha nem csak Microsoft-alapú rendszerek terjednének az önkormányzati ügyfélszolgálati területeken, hanem más értékes megoldások is teret nyerhetnének (akár vegyes rendszerek formájában is), és a legfontosabb szempont, hogy az állampolgárokat megnyerjék az észszerű csúcstechnológia befogadására.

Azóta történt

Előzmények