A Google elnöke tagadja, hogy korlátoznák a versenyt

Különösen nagy érdeklődés övezte azt a tegnapi szenátusi meghallgatást, amelyen Eric Schmidtnek, a Google elnökének kellett válaszolnia a vállalata működését illető kérdésekre. A cég sokak szerint nyomasztó piaci erőfölénye miatt a versenytársak által benyújtott panaszok vezettek el odáig, hogy az amerikai törvényhozás felsőházának trösztellenes ügyekkel foglalkozó albizottsága a közelmúltban elindított egy vizsgálatot, melynek fő céljai, hogy egyrészt tisztázza, vajon a keresőpiacon gyakorlatilag egyeduralkodó Google manipulálja-e a keresési eredményeket, hogy ez által jusson jogosulatlan üzleti előnyökhöz, illetve monopolhelyzetét felhasználja-e a verseny korlátozására. Hasonló eljárások egyébként Európában és Ázsiában is megindultak a Google ellen, és ezek tartalmaznak olyan elemeket, melyek például a cég adatvédelmi, adatkezelését is vizsgálják.

A Google az augusztusi adatok szerint a keresőpiacon 64,8 százalékkal rendelkezik az Egyesült Államokban, emellett lankadatlan lendülettel terjeszkedik más területeken is, például a kereső üzletágat erősítheti, hogy a mobilpiaci részvétel mellett többek között az utazási szolgáltatások területén is megjelentek.

A meghallgatásra a Google eredetileg a vállalat vezető jogászát küldte volna, ám a bizottság ragaszkodott ahhoz, hogy Eric Schmidt elnök vagy Larry Page, a vezérigazgató válaszoljon a kérdésekre. A meghallgatásról beszámoló lapok mind emlékeztettek Microsoft elleni eljárásra, amikor Bill Gates jelent meg a bizottság előtt, erre maga Schmidt is utalt, és kijelentette, tanultak az akkori eseményekből, az ő cégét hasonló módon nem lehet megvádolni.

Egy szenátor egy független piackutató által készített tanulmányra hivatkozva azt kérdezte az elnöktől, hogy miképp lehetséges az, hogy három népszerű ár-összehasonlító oldalról érkező keresési eredmények igen-igen különböző módon, különböző helyekre kerülve találhatóak a találati listán, míg a Google Shopping találatai mindig a harmadik helyen jelennek meg. A szenátor ez alapján annak a gyanújának adott hangot, hogy manipulálják a keresési eredményeket. Schmidt ezt röviden és határozottan tagadta, érvelése szerint a Google Shopping más elven működik, mint az említett összehasonlító oldalak, egyszerűen abban segítik a felhasználót, hogy hol kaphatnak meg egy adott terméket. A Google Schmidt szerint a felhasználói elégedettséget, a gyors és hatékony információszerzés biztosítását választotta üzleti modellje alapjául, nem pedig más oldalak elégedettségét akarják elérni.

Az elnök válasza sokakat nem elégített ki, a Yelp, a helyi üzletek megismertetésével foglalkozó vállalkozás vezetője szerint a Google a keresővel igyekszik nyomást gyakorolni a felhasználókra, hogy inkább a Yelp számára versenytársnak számító Google Placest válasszák, és e törekvésükben nem az motiválja őket, hogy nagyobb felhasználói elégedettséget érjenek el, hanem az, hogy a Google minél több jövedelemhez jusson. Egy másik szenátor szerint az több mint gyanús, ha egy lóversenyen mindig a versenyt szervező pályatulajdonos lovai nyernek.

A vizsgálat természetesen tovább folytatódik a meghallgatás után.

Azóta történt

Előzmények