Okos autó: megáll, ha a vezető rosszul lesz

Már rég folynak olyan fejlesztések, melyek célja egy olyan vezérlő kialakítása, amelyik a vezető rosszulléte esetén biztonságosan kivonja a járművet a forgalomból, de e megoldások a feladat bonyolultsága miatt eddig inkább a koncepció, illetve a kísérlet szintjén maradtak. Ám úgy tűnik, a BMW lassan eljut egy használható megoldásig is – számolt be a megoldásról a BMW közleménye alapján a Népszabadság.

Az életmentő rendszer a már sorozatgyártású autóknál alkalmazott vezetőtámogató elektronikákra épül, használja például a radaros és kamerás automata távolság- és sebességtartót, a sávfigyelőt, a start/stop kapcsolót, valamint a műholdas helymeghatározóra épülő vészjelzőt. A program elsősorban az idősebb és beteg vezetőket segíti, de a tervek szerint megoldást nyújthat egy súlyos problémára is, amely főleg a teherautók túlhajszolt sofőrjeit érinti: bizonyos körülmények között megelőzhetőek vele az elalvásos balesetek is.

BMW

A német Szövetségi Oktatási és Kutatási Minisztérium indította el a 25 millió euróval támogatott SmartSenior fejlesztési programot, melyek célja az idősek és veszélyeztetett korúak védelme, ennek része az autóba építhető vészleállító, amelyet a BMW kutatói fejlesztettek ki. Vész esetén a rendszer azonnal bekapcsolja az elakadásjelző lámpákat, és a forgalom ritmusát figyelembe véve az út szélére kormányozza, majd megállítja az autót. A baj észlelésekor műholdas jelzőrendszerével értesíti a segélyszolgálatot is, megadva az autó pontos helyét, ezzel meggyorsítva a mentőorvos érkezését, miközben az érzékelők segítségével a benn ülők élettani funkcióiról is képes információkat továbbítani. Ez egyébként akkor is hasznos, ha egészséges vezető karambolozik, mert a rendszer a légzsákok és az övfeszítők állapotából következtetni tud a baleset súlyosságára, ráadásul a jármű típusáról és színéről is információkat küld, ezzel is megkönnyítve az azonosítást. A jövőben a beépített szenzorok segítségével a járműben utazók élettani funkcióit is képes lesz továbbítani.

Előzmények