A 3G esztendeje lesz 2005

A harmadik generációs (3G) mobilszolgáltatás eddig még csak Japánban és Dél-Koreában honosodott meg igazán, ám az utóbbi időben megjelent néhány más piacon is, s ha a távközlési társaságok tervei megvalósulnak, 2005 a 3G globális elterjedésének éve lesz – derül ki a Reuters elemzéséből. Európában a brit Vodafone Plc és a hongkongi Hutchison Whampoa Ltd. már nyújt 3G-szolgáltatást, s rövidesen megkezdi ez irányú tevékenységét a France Télécom SA-hoz tartozó Orange, valamint a Deutsche Telekom AG mobilcége, a T-Mobile is. Jelenleg világszerte 54 3G-hálózat működik, és elemzők azt jósolják, hogy ez a szám jövőre legalább a kétszeresére nő.

Elvben december közepére kiderül, hogy Magyarországon mely cégek nyújthatnak harmadik generációs (3G) szolgáltatást. A jelenlegi három mobiltársaság pályázatát nyilvántartásba vette a kiíró Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH), vagyis az ő ajánlatukról már kiderült, hogy azok érvényesek. Mellettük két újabb cég is benyújtotta ajánlatát a 3G mobilszolgáltatáshoz szükséges frekvenciák használatának elnyerésére: a dán TDC, amely leányvállalatán, a HTTC-n keresztül pályázott, illetve a svéd Tele2. Az NHH négy frekvenciatartományt hirdetett meg, ebből hármat a jelenlegi szereplőknek szánnak, egyre pedig az új jelentkezők pályázhatnak. A meghirdetett frekvenciablokkok 15 évre nyerhetők el. Ha mind a négy frekvenciát értékesítik, akkor legalább 22 milliárd forint folyik be idén a központi költségvetésbe.

A másodpercenként több száz kilobites adatforgalmat, ezáltal filmek és zeneszámok letöltését is lehetővé tevő 3G terjedését sokáig akadályozta a megfelelő készülékek hiánya, ma azonban már mind a három vezető gyártó – a finn Nokia Corp., az amerikai Motorola Inc. és a dél-koreai Samsung Electronics Co. – kínál ilyen telefonokat. A siker azonban alapvetően azon múlik, hogy a távközlési cégek kellően vonzóvá tudják-e tenni szolgáltatásaikat minőségben és árban.

A 3G őshazájának számító Japánban a szolgáltatóknak kezdetben voltak ugyan nehézségeik, de ma már 23,5 millió 3G-ügyfelük van, Dél-Koreában pedig 9 millióan váltottak generációt. A szolgáltatók szempontjából különösen fontos, hogy a 3G-használók többet költenek, mint akik a hagyományos szolgáltatásokat veszik igénybe. Olaszországban a Hutchison 3G-előfizetői havonta 35 eurót adnak ki, míg a második generációs ügyfelek csak 25-öt. Elemzők szerint azonban így is legalább hat év kell ahhoz, hogy Európában a szolgáltatóknak megtérüljön a koncessziók megszerzésére fordított több mint százmilliárd euró és a hálózatok kiépítésének további sokmilliárdos költsége.

Azóta történt

Előzmények