Új hozzászólás Aktív témák
-
gyulank
addikt
válasz #27483136 #250 üzenetére
De most ettől nem értem, hogy miért, és hogy befolyásolja a frekvenciaátvitel a hangnyomást, meg miért érthetem 30%-nak meg 1-nek is.
Ez a mozis dolog meg szerintem egyszerűen nem igaz. A te példáddal élve, legyen szó mondjuk egy Operáról, az egy színpad, amiből lett a film, ami már élethűbb előadás volt, meg dokumentumfilmek, természetfilmek, és a mozi egy lehetőség volt arra, hogy megnézzék sokan egyszerre, meg nagyobb méretben, mint a színházba, mert megtehették, meg ott is sokat számít a hangtechnika is.
Aztán már mindenben az élethűségre törekednek, ember alakú robotok, már az animációs filmek is élethűek, meg a játékok is, ahogy itt látok róla címeket, és ott a nagy felbontás, nagy színfelbontás, 3D, óriás TV-k, hajlított TV-k. Ez mind azért van, hogy a valóságot adja vissza, mint ahogy a térhangzás is azért van. Nem azért, hogy úgy nézd a filmet, mintha egy moziba néznéd, hanem, mintha ott lennél, ahol játszódik. Csak a szemnek nem az igazi egyenlőre semmi, mert fókuszálnia kéne messzebbre, meg közelebbre. Kivéve a hologram. Ja, és már jó sok éve hallottam arról, hogy szagosítókat is tennének a TV-kbe, ha tudnának olyan szagkeltőt csinálni, ami mindig imitálja a helyszínt, és ez sem a mozit akarja utánozni.Majd azért apránként válaszolgatnál majd a többire is, mikor ráérsz?
ASRock Z370 Pro4+i3-8100+32GB Windows 22631.2361 Ubuntu 23.10 x64
-
#27483136
törölt tag
Akkor hagyjuk a mozizást, mert az alapvetően olyan messze van az élethű megjelenítéstől, hogy nem is érdemes vele foglalkozni. Pedig szerintem jó hasonlat, csak biztos ez is sántít.
A frekv. átvitel pont azt jelenti, hogy azt tekintjük egy készülék frekvenciaátviteli határának, ahol az átvitt jel kb a 70%-ára csökken. Ha a hangkártya/erősítő/hangfal jele a 70%-ára csökkent, akkor arányosan halkabban is szól, vagyis a hangnyomás is csökken. Ez kb az érzékelhetőség határa, ezért állapították meg ebben a hifi szabványt.
ITT láthatsz egy frekiátviteli görbét. (felső kép.) Ennek az erősítőnek a bolti céduláján az állna: 20-200kHz az átvitele. Ami tökéletes, a laikus megveszi. De, ha megnézed, 20Hz-en már sokat esett a jel, 70%-ra. Egy 100W-os erősítő ekkor már csak 50W-ot ad le 20Hz-en!
Továbbá megváltozik a hangszerek hangszíne e miatt, de bármily furcsa, annak ellenére, hogy halkabban szólnak a mély hangok, még az erősítőre is nagyobb terhelést jelent és a hangszóró membránja is jóval nagyobbakat mozog a mély hangokra. Feleslegesen terhelve ezeket. Szélsőséges esetben 20Hz-en egy 100W-os erősítőből ki akar préselni 200W-nyi jelet, de mégis halkabban szól. (Persze ez a hatás még 50, 100Hz-en is meglesz, kisebb mértékben.) Pusztán azért, mert korlátoztuk 20Hz-ben az átvitelt. Pont az ellenkezője történik, mint amit várnánk.)Viszont ellenpéldának ott a teteje: 20kHz-en még szinte jelcsökkenés sincs. Ez azért van, mert felül 200kHz az átvitel határa.
Ahhoz, hogy ez egy jó erősítő legyen, alul is 2Hz-től kéne átvinnie, hogy 20Hz-en még semmi esés ne legyen.
Alatta, pedig a fázis átviteli görbe van. Ez is fontos, térhatás, meg ilyenek. Egyenesnek kéne lennie, de a frekiátvitel gyengesége elrontja. Térhatást és sok egyebet befolyásol. Mint pl az egyszerre meginduló hangok időben szétcsúszva érkeznek a fülbe.
[ Szerkesztve ]
-
#27483136
törölt tag
Sőt jav.: ennek az erősítőnek inkább 1MHz-en van a felső határa.
-
gyulank
addikt
válasz #27483136 #252 üzenetére
Hát de én nem úgy értettem a frekvenciaátvitelt, ezt én tán frekvenciagörbének hívtam, mikor a hangszóró, és mikrofon specifikációiról írtam. Persze ettől még, hogy van ilyen görbe, attól még ez nem magyarázza meg, hogy mit érek azzal, ha 22050Hz felett is képes az átvitelre. Én a mintavételezési frekvenciára, mint hangformátum gondoltam, hogy a 22050Hz-es formátum másodpercenként 22050 mintát tárol, és ha a 0-22050Hz lefedi a hallható tartományt, akkor mi értelme a magasabb frekvenciának? Ha 44100Hz-es formátumban van felvéve egy hanganyag, amiben a legmagasabb frekvencia 16000Hz, annak mi értelme? Mi értelme rögzíteni a 16kHz-44,1kHz közti űrt? És ugye már 48kHz az alsó határ az újabb formátumokban.
Nem arról beszéltem, hogy az erősítők rosszul adják a mélyet, pont ezért nehéz jót találni. De a hang erősítőkre többnyire 200Hz-20kHz szokott lenni, és nem 1MHz, és gondolom, ha így írják, akkor illő figyelembevenniük a görbén azt a 30%-ot, és az alapján adják meg. Mert ugye ritkábban van 100Hz-től, 60, 40, és 20Hz-től is. Persze az is lehet, hogy amik lemennek 20-ig azok csak azért teszik, mert hallhatatlan hangerőn, de képes átvinni, vagyis hazugság, de miért ne lehetne kevés ami képes rá?ASRock Z370 Pro4+i3-8100+32GB Windows 22631.2361 Ubuntu 23.10 x64
-
#27483136
törölt tag
Nem értettél meg.
Azért van értelme rögzíteni a hallható tartományon kívüli csendet és azért van értelme visszajátszani, mert "ebben a csendben van rögzítve a hangok időzítése". Ha ezt a csendet nem rögzíted és nem játszod vissza, akkor rengeteg információ vész el a zenéből. Ilyenkor kezdődik a hangszínszabályzók, meg a balansz tekergetése.Leegyszerűsítve: minimum 2db mérés kell 1db szinusz átviteléhez.
Ezért jön ki a 2x20kHz=40kHz+egy kicsi =44,1kHz a mintavételezés. Tehát a 20k-44k között nem csendet vesznek fel. Az a működéshez kell, a matematikusok mondták.
Ezzel a mintavételezéssel éppen hogy elérted a hallás plafon-frekvenciáját. És ezért ezzel "nem rögzítettél elég csendet sem".
Vagyis szétmaszatolódik az időbeliség. Ezért is mennek fel 192kHz-re, meg amíg csak tudnak. A fül 6-7uS idő-eltéréseket is képes érzékelni, ez közel 100kHz. Ez már nem hallható hang, de benne van a zenében. Ezt a 192kHz-es mintavételezésű hanganyag már hibátlanul átviszi.Az előbbi erősítő aminek a görbéjét mutattam egy előerősítő, ezért tudja az 1MHz-et. De, ha megnézel valami Denont, vagy Yamahát, jellemző a 2Hz....100-200kHz átvitel a végerősítőkre.
[ Szerkesztve ]
-
gyulank
addikt
válasz #27483136 #255 üzenetére
Nos ez azt jelenti, amit az elején írtam, hogy 1Hz-re 16 minta jut a háromszázakárhány Hz-en. A 6us nem 166667Hz? Na, de akkor efelett már felesleges. És hát sok stúdió felvétel készült magnószalagra, ami szintén külön cellákból, és bizonyos frekvenciájú mintavételezéssel rögzített, és nem feltétlenül biztos, hogy 16kHz-nél nagyobb mintavételezési sebességről van szó. Illetve elvileg, a szalagon rögzített mintavételi frekvencia felett felesleges lenne átvenni, mert abba nem lehet több minta a már rögzítettnél, nem úgy, mint egy élő felvételnél. Szóval én ezt írtam az elején, hogy erről nem találtam infót, mert azt tudom, hogy a CD 44100Hz, de a többit nem tudom. Szóval, ha kazettát akarok átvenni úgy, hogy semmi veszteség ne legyen, semmi torzítás, és semmi plusz zaj, azt milyen mintavételezési frekvenciával tegyem, és mit befolyásol, hogy 8, vagy 64 bites, hogy signed, hogy unsigned, hogy floating point, u-Law? És van olyan kazetta lejátszó eszköz, ami nem ad rá plusz zajt, és digitálisan köthető a gépre? Mert ha egy akármilyen magnóról hangkártyával veszem fel, akkor legalább 3 erősítőn megy át a jel, és valószínűleg torzul, és zajosodik. De amúgy sokmindent csak újra, és újra kérdezek, mint, hogy milyen hangkártya jó?
ASRock Z370 Pro4+i3-8100+32GB Windows 22631.2361 Ubuntu 23.10 x64
-
bkercso
nagyúr
válasz #27483136 #252 üzenetére
Miért változik meg a hangszín a 20 Hz-es tartomány miatt? Ez nekem kínai. Akkor sem változik a hangszín, ha ne fotelba ülök, hanem a földre fekszem. Pedig akkor nő a mélyek mennyisége, nem 2dB-t, hanem 3-at is vagy többet.
És miért leng nagyobat a membrán ettől? Van egy olyan érzésem, hogy keversz valamit.A fázisátvitelből nagyon nehéz meglátni a szétcsúszást, erre inkább a csoportfutás való. Azt is ki tudja rajzolni a TINA.
Erről a 6-7us meghallásáról tudnál linkelni valami irpdalmat?
Én úgy tudom, hogy a 192kHz-nek elsősirban hangprocesszáláskor van jelentősége, vagyis amikor stúdióban gyúrják a zenét: hogy a keletkező hibák ne essenek a hallható tartományba. Meg akkor is, amikor a DA-konverzió után a digit zajt leszűrjük. 44kHz esetén akkor kapok szép 22kHz-es jelet, ha e fölött mindent véégtelen meredeken levágok. A vágás viszont a köszöbfreki alatt is beleszól a jelbe, pl. fázist tol stb. Sokan ezért nem szűrik a digit zajt a DAC-kimenetéről; van, aki úgy hallja jobbnak a DAC-ot.gyulank: Nincs olyan, hogy nem "torzít", meg "nem ad hozzá semmit". Minden torzít. Ha egy jobb walkmanen bejátszva meghallod a minőségromlást, akkor kérj kölcsön egy stúdiódeck-et (pl. attól, aki ilyeneket árul a hificity-n vagy máshol, nyilván fizess érte valamennyit), és játszd be azzal.
A többi beállítást meghallgathatod, de nem hiszem, hogy egy jó ADC esetén ne lenne elég a 44kHz 16bit.[ Szerkesztve ]
Megjelentek! : MFD3 és MFA3 || bkercso HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0
-
Shanyy
csendes tag
válasz rootkiller #191 üzenetére
Sajnos ez ilyen. Én már a digitális világban nőttem fel, de mikor tíz éve a SoundBlaster hangkártyámról hallgattam a muzsikát Sennheiser HD203-on (akkor még nem is volt alaplapi), és az "új, csúcsszuper" SoundBlaster Live! 5.1-re váltottam, meglepődtem, hogy nagyságrendekkel rosszabb a minősége. Nem a melegségről, meg a megszokásról beszélek, hanem arról, hogy teljesen kiegyensúlyozatlan volt, szedte a számítógép többi alkatrészének a zaját, et cetera. Öt-hat éve cserélhettem utoljára alaplapot, aminek az integrált hangkártyája olyan zajt adott le, hogy zene közben is tisztán hallottam, max -50 dB lehetett a jel-zaj aránya... Azóta a zenehallgatást is stúdiós karikon keresztül eszközlöm. Az MP3 lejátszókat ne is keverjük ide. Buszon, fülhallgatóval, alapból zajos környezetben tökéletesen elég, de csak háttérzenének, mert az úgy olyan formában nem élvezhető.
Van a közízlés, és van, akinek van ízlése.
-
#27483136
törölt tag
Szia.
A hangszín ugye, az alapharmonikus és a felharmónikusok viszonya. Akkor miért változik meg a hangszín, ha az alapharmónikust elnyomod? Nem értem a kérdést.Itt van egy érdekes cikk, ebben megtalálod a 6-7uS-ot: [link]
A membrán lengésről (amit a sávhatárolás okoz) majd priviben küldök valamit. Én is meglepődtem, mert pont az ellenkezőjét várnánk..
-
Shanyy
csendes tag
Az érzékenység sokat nem nyom a latban a jó öreg Borsod Volán
fapadosműbőrüléses ős-Ikaruszain... Buszon rendszerint AKG K512-n hallgattam a zenét (azt hiszem, ezt az eléggé elterjedt zárt fejest nem nagyon kell bemutatni), de az első szériás Nokia XpressMusic-omon két csíkkal a maximum alatt lehetett úgy hallgatni, hogy ne a busz domináljon. Annál meg többet ér a hallásom, mintsem maxon hallgassak mindig mindent. A fülem meg elég kicsi, semmilyen fülhallgató nem fér bele kényelmesen, még az agybadugósok se, így azokról nem vélekedem.Van a közízlés, és van, akinek van ízlése.
-
gyulank
addikt
Sokat dob. A nagy érzékenységű sokkal hangosabb ugyanazon a teljesítményen, és nem kell bedugósnak, de még hangszigeteltnek lennie sem. Az meg, hogy neked többet ér a hallásod egy dolog. De attól még, ha a hangosabb zenét hallgatod, ahhoz képest halk lesz a busz. Itt a busszal van a gond, a hangerő növelése csak tüneti kezelés.
ASRock Z370 Pro4+i3-8100+32GB Windows 22631.2361 Ubuntu 23.10 x64
-
bkercso
nagyúr
válasz #27483136 #260 üzenetére
Ctrl+F-fel csak 0,6-0,8ms-ot találok, nem olvastam végig.
De pl. azt is írja, hogy fejhallgatóval nem hallunk elöl-hátul infót, csak egy egyenes mentén. Ez messze nem igaz. Valaki linkelt anno egy youtube videót a jelenségről, nem tudom, mi volt a címe. Körbe hallunk. Az igaz, hogy az infó nem egyértelmű és személyes preferencia kérdése, hogy előre vagy hátra lokalizáljuk-e a hangforrást, de nem csak egy egyenes mentén hallunk fejessel sem.Ok, várom.
Megjelentek! : MFD3 és MFA3 || bkercso HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0
-
Shanyy
csendes tag
A fülem dinaikus érzékenysége 66 dB körül van, az átlagemberé 60 dB környékére tehető, de még a "vájtfülűek" sem büszkélkedhetnek hetvenegynehány dB-nél jobb dinamikus érzékenységgel. Ebből kifolyólag úgy gondolom, ha az ember megvesz legalább egy néhány ezer forintos Sennheiser-t, arra már rá lesz írva a 110 dB, és legrosszabb esetben is 90 dB-t tudni fog. Innentől fogva zajos környezetben az érzékenységnek aligha van különösebb jelentőssége. A többszázezres fejhallgatók sem, a sokkal magasabb érzékenységük miatt kerülnek annyiba, hanem a sokkal természethűbb hangvisszaadásuk miatt, ami meg inkább más paramétereiknek köszönhető.
Van a közízlés, és van, akinek van ízlése.
-
nyunyu
félisten
Én a mintavételezési frekvenciára, mint hangformátum gondoltam, hogy a 22050Hz-es formátum másodpercenként 22050 mintát tárol, és ha a 0-22050Hz lefedi a hallható tartományt, akkor mi értelme a magasabb frekvenciának? Ha 44100Hz-es formátumban van felvéve egy hanganyag, amiben a legmagasabb frekvencia 16000Hz, annak mi értelme? Mi értelme rögzíteni a 16kHz-44,1kHz közti űrt?
Ennek matematikai oka van, Nyquist-Shannon tetelnek hivjak.
Mintaveteli frekvencianak minimum a maximalisan atviendo frekvencia duplajanak kell lennie, es lehetoleg nem egesz szamu tobbszorosenek, kulonben ha megprobalod rekonstrualni az eredeti jelet, akkor eltolodik a jel spektruma.
Pl. ha 15000Hz-s jelet digitalizalsz 15100Hz-n, akkor a vegeredmeny ugy fog kinezni, mintha egy 100Hz-s jelet digitalizaltal volna, mivel a keves meresi pontra annak a gorbeje is raillik.
Valahogy igy:
Piros lenne az eredeti jel, kek meg a nem eleg mintabol kirajzolodo masik jel.Emiatt kell a szinusz periodusonkent minimum ket minta, arra csak az eredeti jel gorbeje fog railleni, kisebb frekvenciaju jelek nem.
[ Szerkesztve ]
Hello IT! Have you tried turning it off and on again?
-
-
nyunyu
félisten
Egyetemen farasztottak valami olyasmivel, hogy ha frekvenciatartomanyban felrajzolod egy jel spektrumat (=kulonbozo frekvenciaju osszetevoit), akkor a jel alapfrekvenciaja es annak al/felharmonikusai nagyjabol haranggorbe szerinti eloszlast fognak mutatni.
Tiszta szinusznal csak egy tuske van a spektrumban, nincsenek al/felharmonikusai.Mintavetelezessel viszont ohatatlanul modulalodni fog az eredeti jel, es a kapott eredmeny spektrumaban ujabb tuskek fognak megjelenni a mintaveteli frekvencianal es a az eredeti es a mintavetelezesi frekvencia kulonbsegenel, valamint ezek tobbszoroseinel is.
A gond akkor van, ha valamelyik ilyen tuske belelog az eredeti jel spektrumaba, hiszen akkor massziv zaj fog megjelenni a kepen/hangon.
Ezt tudod ugy elkerulni, hogy minimum 2x frekvenciaval mintavetelezel, hiszen akkor a mintaveteli freki, es a ket freki kulonbsegenel megjeleno tuske is az eredeti spektrumon kivul lesz, jol meretezett alulatereszto szurovel egyszeruen levaghatoak, nem fognak zajt okozni a rekonstrualt jelben.
[ Szerkesztve ]
Hello IT! Have you tried turning it off and on again?
-
bkercso
nagyúr
-
frankstork
aktív tag
Halló.
Fentebb olvastam hogy némely aktív studio monitort kifejezetten nem ajánlanak az itt lakók.
Én nem rég vettem ilyet, és teljesen oda vagyok tőle.
X-Fi extreme fatal1ty pro-m van, analogban hajtom a most vásárolt Alesis MKII-t.
Hozzá tenném 49 volt a két darab, szinte új, nem szerelt.
Vélemény? -
bkercso
nagyúr
válasz frankstork #275 üzenetére
Keresd fel a Hifiről általánosságban topikot (vagy inkább ne! ).
Megjelentek! : MFD3 és MFA3 || bkercso HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0
-
frankstork
aktív tag
Miért nem jó ez a topic? Hosszú évek után jutottam el a közeltéri monitorokhoz.
Kérdésem az is lett volna, hogy érdemes e külső hangkartyat vásárolni, pl. focusrite, vagy maradjak a pci-e kártya, analóg kimenet, alesis monitor trionál, ha nemakarok súlyos tízezreket költeni, azért hogy némileg jobb legyen a hangzás, amivel egyébként nagyon meg vagyok elégedve jelenleg. -
rootkiller
őstag
válasz frankstork #275 üzenetére
Teljesen jó az az Alesis kütyü az X-Fi kártyával.
Artengo TR 990 Pro
-
frankstork
aktív tag
válasz rootkiller #278 üzenetére
Köszönöm a megerősítést, szerintem is teljesen rendben van. Ár érték arányban mindenképp. :-)
Volt már minden felé hangkeltő a birtokomban a kazettás magnotol diszkós cuccokon át az egész komoly sztereo, és házimozi szettekig, de mindig volt valami ami miatt elégedetlen voltam, 25 év után végre úgy érzem minden klappol! Egyszerűen imádom ahogy szól. -
Pxs
aktív tag
Nagyon nagy írás!
Való igaz, a legtöbb "consumer-level" embernek elég az, hogy valami zaj szóljon a fülében útközben, esetleg azért annyira legyen jó a füles, hogy a basszus frekvenciát a magastól meg lehessen különböztetni. Ezek elég furán szoktak nézni rám, amikor felrakom a böszmenagy AKG K550 referencia fejhallgatómat a buszon. De más, ha utazás során épp ki tudsz valamit venni a kedvenc számaidból vagy élményt ad az út élményével összekapcsolva a dolog.
rootkiller: Azt a Roland Quad-Capture-t kár volt meglátnom a másik cikkednél, most a becélzott 39 ezres Tri-Capture helyett költhetek 65k-t erre : Esetleg Duo Capture EX tapasztalatok (szintén VS preamp-os elvileg)?
'The key to success is just that - standing up one time more than falling.' Regisztrált: 2005-09-29 21:12 - fanatikus tag
-
exkalibur
csendes tag
válasz kameraman77 #13 üzenetére
Tudnál említeni olyan 20 ezer Ft-os telefont amelyik FLAC-lejátszásra képes?
-
Zsoó
tag
Jó a cikk és sok igazság van benne. Azon tűnődtem a minap, hogy sokan vannak olyanok akik soha nem tudják élvezni a zenét mert nem tudnak elégedettek lenni a hi-fi rendszerükkel, és állandóan csak a jobbnál jobbat és annál is jobbat keresik. Ahelyett hogy a zenének örülnének. Aztán rájönnek hogy sokszázezret, milliókat bele öltek és még mindig nem jó valami, ezért újra kezdődik minden tovább.
[ Szerkesztve ]
"Az a baj az Interneten terjedő idézetekkel, hogy nem tudod róluk megállapítani, valódiak-e." - Petőfi Sándor
-
kovaszoskeny
aktív tag
nem jött be a cikk túl nagy az arcé és a szerző szerinti alapigazság...
Abe due dembella
Új hozzászólás Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen